Rakan Seperjuangan

Wednesday, April 22, 2009

Was-was dlm ibadat…

Pada hari yg berbahgia ini aku terasa ingin menulis satu lagi entry kat blog aku yang bertajuk was2 dlm ibadat..Alhamdulillah..dah ramai org masuk blog aku..Cuma aku heran xramai yg bagi komen..klu buleh aku nak juga tau part mana aku perlu tambah.part mana aku perlu kaji semula..tapi setakat ni belum ade lagila yang menentang tulisan2 kat blog aku ni…

Cukupla pasal tu..aku tulis ni pun nak kongsi ilmu dan tukar2 pendapat..pasal was2 dlm ibadat ni khususnya dlm solat..mmg sukar nak elak..aku sendiri pun heran tgk org lain terutamanya time nak solat tu takbir berulang2 kali dan bukan main lama..lucu pun ada..kesian pun ade..klu kat tepi aku mmg aku terasa nak marah pun ada..duk takbir byk kali..ape depa ni niat nak makan ke niat nak solat…

Sebelum perkara ini berlanjutan..aku rasa aku patut jelaskan dan cuba rungkaikan bab2 was was dlm ibadat ni terutama bab2 solat..mula2 aku nak ckp pasal niat..dlm mazhab syafie yg majority kita ni ikut..klu anda semua nak tahu..memadai atau cukuplah kita niat mcm ni…SAHAJA AKU SOLAT FARDU ZOHOR…yang lain2 tu hanyalah sunat sahaja..aku ulang "yang empat rakaat tunai mengadap kiblat kerana Allah taala" tu SUNAT je..

Tapi bg org yang xtau..depa mungkin igt benda2 tu wajib..pastu mulala angkat takbir byk kali..hehehe..mengikut ape yang aku dgr cari ustaz azhar idrus..kita nak niat dlm bahasa melayu pun xpe..xperlu nak "ussoli fardu zuhri" jika kita susah nak masuk niat..dah mmg tugas syaitan ni menggangu dan mendatangkan rasa was2 pada kita..itu pasal la kita kena belajar pasal agama agar kita xmudah sesat..

Byk perkara yang kita igt hanya sunat dlm solat tu yg kita anggap wajib..itu yang mendatangkan was2 juga..ade pulak yg wajib kita igt sunat..paling ketara ialah duduk tahiyyat akhir..bukan main lagi kita duduk tahiyyat akhir sampai terduduk atas kaki org lain..dah tau sempit masih lagi nak duduk mcm tahiyyat akhir tu..padahal itu Cuma sunat saja..klu dah tau akan terduduk atas kaki org lain..dah xsunat lagi dah..duduk je mcm tahiyyat awal..abih cerita..klu org lain marahtgk kita duduk mcm tahiyyat awal, sah mereka xbelajar bab2 solat atau belajar xabih..huhu..

Antara was2 dlm ibadat adalah was2 ketika dalam solat..tgh2 baca al fatihah tu terdetik kat hati..contohnya betul ke aku niat solat subuh tadi? Itu jgn layan..itu dah kira hasutan syaitan..jgnla berhenti solat..satu lagi rasa terkencing..mmg selalu la ni terutama mereka yang kencing sebelum solat..mereka terasa masih ade sisa2 kencing yang keluar time mereka solat…ini pun jgn layan melainkan seluar atau kain dah basah kuyup..hehehe..kentut atau keluar angin pun sama..sama ada ia keluar dari kemaluan belakang atau hadapan..klu kita rasa mcm ade keluar angin tapi xde bau..bunyi pun xde..jgn layan..teruskan aje solat..lainla klu xbunyi tapi bau ada..itu mmg kena solat semula setelah ambik wuduk semula..

Was2 dalam ibadat terutamanya ketika solat ni bukan perkara yg boleh diambil mudah..kita perlu tahu ape punca2 dan cara2 nak hadapinya…aku cadangkan beli jela buku2 agama yg berlambak2 kat luar tu..

Klu tgk gerai CD kita sanggup singgah tapi klu part2 buku keagamaan cepat2 kita lari…klu ade org nak promote cpat2 kita tarik muka masam..mcmla kita ni tahap ulamak..ulamak pun baca buku keagamaan..kita ni takut sesat pasal berguru dgn buku ke?hahaha..alasan xmau baca buku je..sekarang ni ramai ustaz yg boleh kita rujuk..xmcm zaman dulu..so aku cadangkan..jinak2kan la diri dgn ilmu2 agama..agar nnti kita dimasukkan dlm golongan yang berilmu dan dipandang tinggi dan diaaikkan darjat disisi Allah..

Bab2 bacaan dlm sembahyang pun sama..klu xreti nak tafsir pun,,sekedar reti terjemah cukupla..agar kita tahu ape yang kita baca..agar kita lebih khusyuk dlm solat..sekarang ni byk buku2 panduan solat..pastikan kita rujuk yang "sunnah wal jamaah" punyer..jgn rujuk mazhab2 lain yg boleh buatkan kita lagi confuse…

P/s. satu cd harga 40 hinggit kita sanggup beli tapi satu buku agama dlm 20 hinggit kita rasa mahal dan xmmpu nak beli..sama2 kita muhasabah diri..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...