Rakan Seperjuangan

Saturday, April 25, 2009

Wangi-wangian

Aku mmg dari dulu lagi sukakan wangian..tapi aku masih igt lagi zaman aku budak2 yg klu bau je minyak attar..pasti aku akan pening...tapi sejak zaman sekolah..nak cover peluh punya pasal..habis aku rembat bedak2 abg aku..time keje baru aku guna minyak wangi..keje buruh, main dgn ikan..balik keje mmg badan bau ikan..so aku pakaila perfume byk2..hahaha..time tu aku xtau ape..pakai cuma nak elak bdn bau busuk je..

Setelah aku "layan" kuliyah ustaz azhar, aku baru tau..jika kita pakai wangi wangian..malaikat akan selalu dampingi kita..dituntut juga pakai wangi wangian jika nak pergi masjid utk solat jumaat dan sebagainya..pakai wangi2 ni sunat sebenarnya pasal nabi kita mmg suka pada minyak attar..klu xsilap aku ada hadis jika org hulur minyak attar(wangi) kita xleh tolak..melainkan kita ada alergik kulit..xleh pakai minyak wangi..

cuma aku nak tekankan disini..nabi pernah kata seelok2nya lelaki pakai bau2an yang keras dan pempuan pakai yang lembut.tapi zaman sekarang ni terbalik..pempuan yang pakai keras..bajet dlm jarak 50(klu angin sesuai) dah boleh bau..saje2 je pmpuan tu dapat dosa..lainla pakai utk suami dan mahram..ini nak g keluar rumah je pakai wangi semacam..xlehla camtu..kita ni dah msk islam kenala ikut cara islam..

bg pempuan2 tu..bukan xleh pakai perfume..tapi cukupla utk halang bau busuk..ini tidak..klu dah kwin tu xmau pulak pakai wangi2..terpaksala suami tahan hidung..nak marah karang takut isteri kecik hati..sape xsayang bini oii..bak kata P ramlee..

pasal minyak wangi ade alkohol pulak..ade perselisihan dikalangan ulamak..ada yang kata xleh buat sembahyang..tapi majoriti ulama sekarang ckp ianya dibenarkan..pasal kandungan alkohol itu amatla sedikit dan sumber alkohol pun dari sumber2 yang tidak mengotorkan..alkohol sekarang ni kan bahan kimia je..xmcm alkohol zaman dulu yang kotor cara penghasilannya..google sendirila..aku nak pakai pendapat yang benarkan alkohol sedikit tu..aku xrasa ragu2 pun..

P/s: xkisahla nak beli perfume harga beratus2 ke beribu2 ke beringgit2 ke..janji klu kita tau itu sunnah nabi..kita akan dapat pahala..dan malaikat juga akan selalu dampingi kita mudah2an..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...