Rakan Seperjuangan

Thursday, April 23, 2009

Hantaran Sirih Pinang..

Kali ni aku nak story mory sket pasal budaya yang dah lama bersemi dlm adat melayu yg kita semua patut kaji balik samaada ianya menyalahi hukum2 islam atau x..antaranya yang pernah disebut oleh Ustaz Hassan Din al hafiz tentang pemakaian inai hiasan yg menjadi satu budaya masyarakat hindu tidak sepatutnya diamalkan oleh org islam..xpayahla nak ikut budaya org xtentu pasal..klu xpuas hati..kajila sendiri sebab2 pengharamannya..

kali ni aku bukan nak cerita pasal inai di tangan tu..tapi aku nak cerita pasal sirih..bukan makan sirih tapi sirih semasa hantaran pinangan atau hantaran kawin..kita org2 melayu ni mmg wajib sirih ni..klu xde sirih mmg pantang..silap haribulan kena halau balik ooo...tapi tahukah anda ianya asal dari agama hindu? yang kita duk pertahankan sampai arini tu ape kes?dahla hias cantik2 macam nak puja..menurut ustaz azhar idrus..ape yang dia baca la..dia kata hantaran berupa sirih ni mmg xboleh..pasal org zaman sekarang dah xmakan sirih..hias cantik2 lepas tu buang camtu je..mcm ala2 pemujaan je..kira pelengkap hantaran mcm agama hindu pulak..depa buleh tahan lagi depa makan kot..tapi kita yang dah xmakan sirih ni..konon buleh kanser mulutla apela..tetap juga nak pertahankan adat yang xde kena mengena dgn Islam ni..ape kesla korang ni..klu dah tahap ulamak tu xpela jugak..ini ilmu agama xcukup pun dah nak melenting..belajar lagila..yg mana haram yang mana syubhah yang mana makruh yang mana kena tinggal...

So bagi mereka yang dah terbuat atau terlanjur terlibat dalam hantaran sirih yang bukan untuk dimakan oleh bak pihak perempuan atau pihak lelaki ni..harap kita sume istighfar jela byk2..agar tuhan xhukum kita atas kejahilan kita dimasa lampau..
"Robbana La tuzigh qulu bana..."xkan doa ni pun xtau..huhu..

adapun klu nak juga hantar sirih xpe..tapi dengan syarat adela org yang makan sirih tu..pesal xguna je reben2 yang cantik..ini tetap nak guna sirih..pastu layu dan buang..mmg dah sahla kita ni ikut budaya hindu..hehehe..

P/s: soryla klu terasa..tapi bende mcm ni mmg perlu diberikan perhatian juga..takut kita ni dalam xsedar telah menyimpang dari lunas islam yang sebenar pasal terikut agama2 lain secara membuta tuli..

1 comment:

CHELAH said...

cerita ckit pasal riba..dan amik pinjaman tu cmna hukum nya? poning eden psl yg eden phm sgla yg ada keuntgan mlibat riba..so cmna ngn bank2 tuuu??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...