Rakan Seperjuangan

Monday, April 27, 2009

Surat, emel, sms berantai..

Soalan tentang perkara ini telah diajukan kepada ustaz azhar..sape yang tanya tu xtaula aku..tapi aku pun klu diberi peluang nak tanya juga pasal hal ni..aku dari dulu lagi xpercaya perkara karut marut ni..bukan bermakna aku xpenah dpt sms atau emel berantai tu..tapi aku delete je..abih citer..

Ustaz azhar ni rupanya bekas pelajar sekolah pondok dan mula popular sejak 3,4 tahun kebelakangan ini di Terengganu..mmg terhibur dan asyik dengar ceramah dia..ditambah lagi dengan soalan2 daripada para hadirin yang kadang2 mencuit hati..antaranya pasal isu sms berantai..

sms atau emel berantai ni sume tau..kandungannya menyuruh org berbuat baik..paling terkenal ialah tentang penjaga makam nabi yang bermimpi nabi hadir dlm mimpinya dan menyuruh penjaga makam itu menyebarkan sesuatu..bagi aku itu xde masalah..tapi yang masalahnya kat belakang atau ending tu yang suruh org yang baca tu sebarkan pada org lain sekurang2nya 20 org atau lebih..klu x, kita ditimpa bala..amboi3..tu dah melampau dan aku rasa tu dah masuk kategori syirik..xkanla kerana xsebarkan ia memberi mudarat..hahaha..

Mengikut ustaz azhar pulak..dia kata kita xusahla sibuk2 atau risau tentang perkara ni..xperlula nak percaya dan sebarkan..dia ckp ada kemungkinan ia adalah niat xbaik pihak tertentu yang mengambil keuntungan..contoh kita sms kat 20 org..dah berapa byk syarikat telekomunikasi untung..dlm sehari je buleh untung beribu2..klu kena fotostat pulak kedai fotostat dpat untung..klu emel,syarikat internet dpat untung..kita yang rugi..dan percaya ia mendatangkan bala tu mmg xpatut..nasihat dia agar delete je mesej2 camtu..

aku pun nak pesan..xpayahla nak 4ward2 kat aku..xsesuai dgn cara kita org islam pasal kita harus percaya cuma ALLAH sahaja yang mampu beri mudarat pada kita..bukan surat2, emel2, dan sms2 yang seperti itu..tidakkah kita berasa bodoh..contohnya sms yang ckp jangan angkat nombor yang panjang dan berwarna merah..klu hp tu kaler xpela..klu yg hitam putih tu mcmna?hahaha..santau tu mmg wujud..tapi yg kita duk 4ward mmbuta tuli tu yang bdoh..buat bazir kredit je..baik derma kat tabung bersamamu tv3..hahahaha...

P/s: aku dah xsanggup nak delete emel2 berantai dan sms2 berantai..so jgn nak 4ward kat aku..hahaha..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...