Rakan Seperjuangan

Thursday, April 30, 2009

Bunuh Cicak?

Banyak terdapat hadis tentang hukum membunuh cicak,antaranya:

1. Riwayat dari Ummu Syarik:"Sesungguhnya nabi
s.a.w menyuruhnya membunuh cicak"

2. Riwayat dari Amir Bin Saad dari ayahnya:
"Sesungguhnya nabi s.a.w menyuruh membunuh cicak dan menamakannya sebagai Fuwaisiqah"

3. Riwayat dari Abi Hurairah dari nabi s.a.w:
"sesiapa yang membunuh cicak dengan sekali pukulan dituliskan baginya 100 kebajikan,dan
membunuhnya dengan 2 kali pukulan dituliskan baginya kebajikan kurang dari yang pertama,dan membunuhnya dengan 3 pukulan,kebajikannya kurang dari yang kedua"

Ibnu Kathir meriwayatkan dalam kitabnya
"Al-Bidayah Wa Nihayah" bahawa nabi menyuruh membunuh cicak kerana semasa nabi Ibrahim Alaihissalam dibakar semua binatang cuba utk memadamkan api,sedangkan cicak menghembus utk memarakkan lagi api.

Jadi dari hadis diatas,maka jelas disini bahawa membunuh cicak adalah sunat hukumnya tetapi tidak dikaitkan dengan hari jumaat atau mana2 hari.

Petikan dari laman web ustazazhar.com
____________________________________________________________________________________

Sebagai ahli separa akademik..aku kena bgtau sumber aku petik klu x nnti aku dikatakan plagiat atau menipu..dlm akademik..ia kesalahan serius..huhu..

aku bukan ape, aku sebelum ni ragu2 pasal ade ke hadis yang kata sunat bunuh cicak..bg aku mmg cicak tu sejahat2 binatang..tapi selagi aku xtgk hadis yang kata bunuh cicak tu sunat..aku jadi ragu2..sekarang dah jumpe..jadi keraguan pun hilang..majoriti kat umah kita ada cicak..berak sesuka hati je binatang ni..xkiralah atas org ke, dlm nasi ke..tapi mmg binatang ni suka aim org klu dia nak berak..hehehe..

so aku harap lepas ni xdela sape2 yang rasa kesian tgk cicak..tapi jgnla azab dia pulak..tuhan jadikan ia pasti ada gunanya..mcm babi juga..tuhan buat pasal saje2 nak bg kita pahala jika kita bunuh binatang2 ni..sekarang ni duk kecoh satu dunia pasal SWINE FLU..mmber aku kata ia selesema babi..dulu JE..nama bukan main grand..

P/s: aku mmg xsampai hati nak bunuh cicak saje2..bukan saje cicak tapi binatang2 yang lain juga..tapi aku pernahla bunuh cicak..dan semut dan nyamuk..

2 comments:

anah nik mahmood said...

tapi ade dgr dari tv ari tuh pasal sunat bunuh cicak itu datang dari hadis tak sahih. Wallahualam

Hady83 said...

Memang ada banyak kategori hadis...ilmu yang kita ada sekarang tentang hadis pun amat terhad...tapi ini bukan persoalan pokok dalam agama...bukannya berdosa besar kalau tak bunuh...petikan ini diambil dari laman web sahaja...

Setakat yang dipelajari..kesahihan hadis lebih terbukti bila terdapat ramai yang meriwayatkan benda yang sama..dalam kes bunuh cicak ni..ada 4 hadis...

Apapun terima kasih kerana memberikan pandangan....ada masa nnti buleh kita confirm balik...hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...