Rakan Seperjuangan

Monday, April 20, 2009

Kelebihan Surah Al Ikhlas..

Kali ni pulak aku nak citer pasal kelebihan surah Al Ikhlas ni..antara surah 2 yang pendek dan paling mudah dihafal..tapi jgn pandang remeh surah ni tau..surah yang hanya mengandungi 4 ayat ni:

1. Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
2. "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
3. "Ia tiada beranak, dan ia pula tidak diperanakkan;
4. "Dan tidak ada sesiapapun Yang serupa denganNya".

Bg sape yang belum tahu..surah ni klu dibaca 3 kali bersamaan dengan mmbaca satu al quran..pahalanya sama seperti mmbaca satu al quran…itu pun malas juga ke nak baca? Korang ni mmg xtaula aku nak kata ape..huhu..

Pada zaman nabi..ade sorang imam ni yang selalu baca surah ni setiap kali sembahyang..mmg xde surah lain yang dia baca..smpai org2 naik fedup pasal dia baca surah yang sama..maka sahabat2 yang xpuas hati ni duk mengadu pada nabi..nabi tanyala..betul ke dia asyik baca surah tu?..sahabat jawab mmg betul..nabi pun jawab..”maka surah itu akan membantu dia pada hari akhirat nanti”..balik mcm tu je sahabat2..huhu..

Ape yang penting adalah xkisahla surah tu pendek ke panjang..imam baca surah pendek..kita komplen pendek..imam baca panjang, kita komplen panjang..mmg kita ni serba xkenala..itula klu kita ada ilmu lebih ni, tuhan akan tinggikan darjat..

Klu kita byk ilmu..byk perkara akan jadi mudah..so, pilihla..nak jadi org yg berilmu ke nak jadi org jahil yang asyik komplen xtentu pasal…huhuhu,…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...