Rakan Seperjuangan

Friday, April 17, 2009

Perihal Jin

pagi tadi aku ade dgr ceramah pasal saka..ade kena mengena dgn jin la jugak..cuma aku rasa tertarik bila dia kata..LEBIH BAIK BERKAWAN DGN JIN DARI BERKAWAN DGN PEMBUAT MAKSIAT..dia ckp dia penah ckp tentang tu kat tv3..dapt respon xputus2 dari org ramai..mana taknya..ape yang dia ckp tu mmg berbeza dari ape yang kita biaae dgr...

aku yg jahil ni pun dgr semacam je..hinggalah dia bg contoh2 yg buleh diterima akal..antara contoh2 ialah baik bersahabat dgn jin agar sama2 berbuat ibadat dari berkawan dgn org yg celik mata je nak buat maksiat dan kemungkaran..

tentang pendapat yg mengatakan 'sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia' adalah tidak benar sama sekali katanya..pasal xde pun hadith dan nas yg boleh dirujuk..klu x, sume jin masuk nerakalah katanya..padahal jin tu ada yg islam..jin kafir namanya syaitan..

siap dia bg contoh lagi..kita xleh buat hamba pada jin..jin buleh jadi makmun kita qiamulail jika ank isteri kita xmau bgun..dengan syarat kita mesti jadi imam..

begitu juga klu solat jumaat,,klu xcukup 40 org jemaah..jin buleh jadi jemaah dengan syarat mereka merupakan diri mereka sebagai manusia mulai dari azan sehingga habis solat..

wow..berat juga topik ni..sama2 kita pikirkan...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...