Rakan Seperjuangan

Friday, April 24, 2009

Serba sedikit perihal riba...

Ade sorang mmber yg suruh aku sentuh pasal ni..aku mcm biasa akan komen dan ulas perkara ini seperti yang telah diterangkan oleh Ustaz Azhar Idrus..Riba atau Faedah atau Interest atau Bunga..nama lain2 tapi maksudnya sama je..cuba bank tulis kat situ "Riba 5%" mmg xde yang nak buat pinjaman..tapi klu bank tulis "Faedah atau Interest 5%"..ia tetap riba namun ia macam lembut sket..tapi dari segi hukum..dua2nya haram..

Prinsip asal riba ni senang je..
Riba= tiap2 hutang yang kita bg pinjam kat org lain pastu kita mengharapkan untung dari hutang itu..contohnya kita bg hutang 2000 hinggit tapi kita suruh atau wajibkan org tu bayar balik dengan 2500 hinggit..pertambahan atau untung 500 hinggit dari yang asal..

tapi jgn keliru dgn contoh ini..
kita bg pinjam kat mmber kita 100 hinggit..dgn harapan mmber kita pun akan byr 100 hinggit..xde pertambahan dari jumlah hutang sebenar..tapi mmber kita tu nak byar balik kat kita 150 hinggit..kita pulak mmg xde niat atau xpaksa dia nak byr lebih..tapi dia tetap nak byr lebih..kita pun xckp "ya, kamu kena bayar lebih dari 100 hinggit"..klu mmber kita hutang 100 tapi dia bayar 150..kita buleh je terima duit lebih tu..itu bukan riba pasal mmg dari awal xde persetujuan atau perjanjian dari kedua2 pihak tentang jumlah akhir yang dibayar lebih dari kadar asal..malahan ianya mmg digalakkan dalam islam..itu xtermasuk dlm riba..pasal kita yang bagi hutang ni mmg xpaksa org yang berhutang tu bayar lebih..klu mereka nak bayar lebih jugak, mgkin kerana mereka terhutang budi dgn kita ke ape..kita buleh je ambik duit tu..itu bukan riba...

pasal duit kita kat bank2 yang kita xtau bank2 ni melabur ikut mana..itu dinamakan bunga..tapi klu kita tahu bank2 ni melabur pada syarikat atau perniagaan yang halal je..maka tu xdinamakan bunga..tapi bank2 sekarang ni susah nak percaya..oleh itu..kita xleh biarkan bunga atau interest kita kat dalam akaun simpanan tu dlm bank..kita wajib keluarkan ia agar kita dapat guna utk kegunaan ramai..contohnya baiki jln rosak..buat bustop ke ape..klu kita biar je bunga tu kat dlm bank lama2..maka kita akan dapat sekali saham yang haram andai kata bank tu melabur kat jalan yang haram..kita bersubahat kerana bunga kita tu digunakan oleh bank utk melabur ke jalan yang xharam..

ini bukan pendapat aku tapi aku cuma ringkaskan ape yang ustaz azhar idrus ckp..maklumla dia tu ckp tganu dlm kuliyah dia..org luar dari tganu mgkin xpaham sepenuhnya..aku ni anak jati tganu..mmg patutla kiranya aku terangkan semula dalam bahasa yang kurang formal mcm ni..malas aku nak tulis bahasa standard..aku tulis camni pun dah ok..jimat masa..huhu..

pasal beli secara cash dan beli secara ansuran..dah tentu beli secara ansuran ni kena bayar lebih..andai kata kita xmmpu nak beli cash..maka kita SETUJU beli ansuran dan SETUJU byr lebih dari harga cash..itu pun xdikira riba..aku dah lupa ustaz mana yang bgtau..lagi satu pasal bank islam..contoh harga bank islam dah tetapkan 50 ribu..tapi bank biasa cuma 30 ribu tapi ade interest 5% contohnya..klu kita pilih yang bank islam 50 ribu tu..ia xdikira riba pasal kita xperlu bayar lebih dari harga yang dah tetap itu..ade sumber yang ckp bank islam ni dah kira betul2 akan jumlah akhir yang perlu dibayar..xmcm bank biasa yg menyebabkan kita bayar lebih dari ape yang dah ditetapkan..wallahua'lam..(yang ni bukan dari ustaz azhar-yang ni aku dengar dah lama)

P/s: untuk penjelasan lanjut..sila tanya yang lagi pakar dari aku..aku ni bukan lulusan agama pun..aku lulusan sains dan sastera..tapi aku cukup minat nak tahu pasal permasalahan agama seharian..

4 comments:

CHELAH said...

ari tuuu bank islam dpt untung kan mu tau tak? ank buah ak ader 5k psl untung tuuu dptlaa 500 dari 5k tuu jd total 5.5k....so hukum nya?

hady83 said...

klu kita yakin bank islam tu melabur pada saham2 atau syarikat2 yang halal..maka tu xde la dipanngil riba..kira bank tolong kita laburkan..tujuan kita masuk duit pun kita harap agar bank laburkan..klu dia xyakin duit tu dari pelaburan yang halal..maka ambikla duit tu utk kegunaan org ramai..jgn belankj aorg makan wat kenduri dahla..wallahua'lam..

atashi no kokoro said...

nak comment dr sudut agama saya tak tahu sangat...so sy cuma blh bg comment as a finance student je la...berkenaan dengan investment mana2 islamic bank kat malaysia ni...tak blh elak 100% drp mana2 investment yg haram...ttp ade melibatkn investment yg haram gak but they have their own benchmarks which determined by Shariah Advisory Council:
5% benchmark
from prohibited activities (riba, gambling, liquor, pork)

10% benchmark
from interest income derived from investment made in conventional fixed deposits & tobacco-related activities

20% benchmark
from activities related to rental payments earned from premises used in gambling, sale of liquor etc

25% benchmark
from activities of hotel and resort operations share trading, share broking which involve with activities that non permissible according to shariah

any companies exceed the above benchmarks will be declassified from Shariah compliant to Shariah non-compliant shares(non halal)

Admin said...

Thanks a lot saudari atashi no kokoro...for sharing the info...huhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...