Rakan Seperjuangan

Tuesday, April 28, 2009

Hiburan dlm Islam..

Islam adalah agama untuk sekalian manusia..xkira rupa, bangsa, tempat..islam tidak mmbezakan pangkat dan keturunan..setinggi mana kedudukan raja atau pemerintah..ketika mereka solat..mereka tetap kena sujud pada Allah..klu sembahyang berjemaah..mereka pun sujud dekat kaki jemaah dihadapan..tapi xbermakna mereka sujud pada org..huhu..

Oleh kerana Islam adalah agama samawi(dari langit) yang bererti ia bukan agama yang direka2 oleh manusia..kitab suci al quran pula tidak turun dlm masa sehari..tapi berpuluh2 tahun kerana mengikut suasana dan keadaan..tapi xbermakna kandungan al Quran dah pun xleh dipakai buat masa sekarang..klu kita anggap mcm tu..kita boleh terbatal islam..jgn main2..

aku nak citer sket pasal hiburan..islam xlarang terus kita ni berhibur..kerana kita ni manusia secara fitrah atau semulajadi sukakan bunyi2an dan suara yang merdu..cuma islam ada tetapkan batas2 yang kita perlu ikuti agar kita tidak lalai dlm beribadat..agar kita xdela nak berhibur sepanjang hari tanpa igt akan mati dan tidak mengerjakan amal ibadat pada tuhan..

isu hiburan adalah isu yg masih belum mendapat kata sepakat dari ulamak..nabi pula tidak melarang sahabat2 berhibur, cuma nabi bila dgr nyanyian, baginda tutup telinga..bila lihat tarian, baginda tutup mata..tapi xdela nabi ckp haram terus..

yang jadi haram ni contoh nyanyian yang kata2nya menghina islam dan melalaikan org dari mengingati mati dan beribadat..adepun lagu2 yang menimbulkan semangat utk berjuang ke jalan Allah amat dituntut oleh Islam..

tentang hukum main gitar pun sama..xsemua fatwa kata haram, melainkan jika duk main gitar siang malam, time solat dia xsolat, time azan dia xstop main gitar..itu haramlah hukumnya..klu utk tujuan hiburan yang xmelalaikan xjadi masalah..tgk sajela Yusuf Islam pun main gitar..tapi lagu2nya adalah lagu2 dakwah..xde pun ulamak2 yang stop atau larang..

cuma ulamak kat sini rata2 xgalakkan kita main gitar pasal takut nnti kita sume ni jadi lalai..mmg majoriti yg main gitar tu lalai..asyik main gitar je xkira masa..pasal tu ulamak2 kat sini xkata harus atau boleh..takut nnti sume nak main gitar pastu lalai dlm beribadat..

Pasal penyanyi perempuan tu mana2 fatwa pun kata haram..tilawah bg wanita pun haram..inikan pula nyanyi..wanita bukan xleh nak tilawah, tapi org lelaki xleh dgr kecuali mahram mereka..nyanyi pun sama..klu lelaki bukan mahram dgr, hukumnya HARAM..pempuan ni haram tinggikan suara pada lelaki bukan mahram..AZAN pun xleh pasal azan ni kena tinggikan suara..iqamah xpela pasal iqamah ni xwajib tinggikan suara..

tapi kat sini lain pulak..penyanyi wanita dan qariah wanita buleh je go on..bukan mufti xtegur, cuma org xmau ikut..pasal kita ni lagi pandai dari ulamak2..hehehe..klu ada yang terasa tu,,mmg itulah realiti..

P/S: lelaki klu nyanyi lagu2 yang lagho seperti memuja perempuan, hukumnya makruh..tapi klu pempuan nyanyi lagu nasyid depan lelaki bukan mahram..hukumnya HARAM..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...