Rakan Seperjuangan

Tuesday, October 27, 2009

Doa Selepas Iqamat

Seperti mana yg kita tahu...azan dan iqamat merupakan salah satu perkara yg penting dalam islam...bayi yg baru lahir diazankan ditelinga kanan dan di iqamatkan pada telinga kiri...bila masuk waktu, bilal akan azan...bila nak tunaikan solat, bilal akan iqamat...dan patut kita tahu bahawa syaitan2 akan lari bila azan dan iqamat dilaungkan...lari sehingga tidak kedengaran lagi azan dan iqamah...so bg siapa yg solat bersendirian, jika rasa nak iqamah...xde masalah...buat je..pasal iqamah ni perlahan, dan syaratnya xmengganggu org lain...

Yang diatas itu mukaddimah atau permulaan sahaja...ape yg aku nak tekankan kali ini adalah berkaitan doa selepas iqamah...seingat aku, masa kat sekolah dulu, dalam Penilaian Asas Fardhu Ain (PAFA), turut diajar tentang cara menjawab azan dan iqamah dan juga doa selepas azan dan iqamah...tapi bila dah besar ni, aku berjumpa pula dengan golongan yg mengatakan bahawa doa selepas iqamah itu merupakan bidaah...aku pun xpuas hati dan akhirnya mengambil keputusan utk bertanya kepada org yg lebih pakar dari aku...Ustaz Azhar Idrus, di ForumDigitalMukmin...
______________________________________________________________________________________
Soalan Aku:
Salam pada semua...

Soalan saya pada kali ini..adakah membaca doa selepas iqamah adalah bidaah?

Sekian terima kasih...

*************************************************************************************
Jawapan Ustaz:
harus berdoa lepas iqamah kerana hadith yg umum yg bermaksud diantara tempat mustajab doa itu ialah antarar iqamah dan sembahyang.

*************************************************************************************
Respon rakan:
Doa iqamah ngen doa selepas azam sama ke ustaz? Dok tahu sungguh hok.

*************************************************************************************
Jawapan Ustaz:
sama saja.

*************************************************************************************

So lepas ni harap xperlulah nak bertelagah sesama sendiri...klu kita xnak doa lepas iqamah, itu hak kita, jgn duk larang orang lain nak buat...bertelagah dalam perkara khilaf ini adalah tindakan yg bodoh...selagi ia bukan pada tahap wajib...xusahla nak bertelagah...

Perempuan menyanyi yg jelas haram tu xde sape pulak nak ambil tahu...haram perempuan melunakkan suara pada lelaki bukan mahram sekalipun sedang mengaji Quran...Azan pun xboleh sedangkan azan itu memuji kebesaran ALLAH, tetap haram bagi perempuan melaungkan Azan...kerana Azan perlu meninggikan suara...

Akhir kata, klu nak doa lepas azan dan lepas iqamat, silakan berbuat demikian...klu ada org marah, org tu adalah bodoh dan singkat ilmu agamanya...

P/s: teringat aku masa zaman jahiliyah dulu, aku tahu benda tu haram, tapi masih buat juga, aku xambil kisah langsung, janji ramai org yg buat mcm tu...sekarang ni aku dah mula jauhkan diri dari perkara2 yg haram, walaupun masih ada yg belum ditinggalkan sepenuhnya, tapi aku berazam utk meninggalkannya...moga aku diberikan kekuatan...moga kita sume diberikan kekuatan...

4 comments:

qistina fong said...

Wah. Thnks. Terjawab persoalan aku. (^o^;)

Admin said...

Sama2...

Anonymous said...

tidak ada suruhan agama untuk berdoa selepas iqamah. hadis jelas menyatakan berdoa selepas azan. hadisnya ialah seperti yang termashur dikaca2 tv. iqamah ialah panggilan untuk berjemaah mendirikan saf dan bersalat. berdoa selepas iqamah adalah tambahan yang diada2kan tanpa suruhan agama. ia bid'ah yang harus dilakukan bagi saya. tetapi ia juga menganggu persediaan jemaah untuk bersaf sebelum sembahyang. tiada suruhan lebih baik dan afdhal tidak dibuat.

Admin said...

Terima kasih sudi tinggalkan komen...berdoa selepas iqamah tu bukan wajib..kalau nak buat silakan..tapi jangan kerana sibuk nak berdoa hingga mengabaikan menjawab iqamah...dah rujuk UAI beliau kata ada hadith umum..tapi kalau berdoa sampai menganggu orang nak sediakan saf tu mmg xberapa molek la..doa pendek2 sudahla..nak kata haram pun xda dalil juga..wallahua'lam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...