Rakan Seperjuangan

Friday, October 2, 2009

Doa Selamat Vs Nyanyian&Tarian







Salah satu yg aku tabik pasal majlis2 kat Malaysia ni ialah kebanyakannya dimulai dengan doa selamat...xkiralah majlis tu majlis ape...asalkan ada org Islam kat situ..maka kemungkinan besar ada dimulai dengan doa selamat...

Yang aku xsedap hati adalah dimulai dengan doa selamat...pastu diselangi pulak dengan nyanyian dan tarian...pastu ditutup pulak dengan doa pulak...habis campur aduk org kita ni...nak kata jahil mmg dah lebih dari jahil ni...klu nak nyanyi ke ape..xpayahla nak baca doa mintak berkat pada majlis tu..lainla jika nyanyian itu tidak melanggar peraturan syarak, seperti nasyid dan sebagainya...

Dan berapa kali perlu aku nak cakap adalah haram penyanyi perempuan menyanyi depan lelaki bukan mahram...asal lelaki bukan mahram dengar je...dah jadi haram benda tu...xkiralah nasyid ke ape...yg ni ramai yg pasti melenting bila dengar...almaklumlah sekolah xpenah kata pun bende ni xleh...hehehe...

Tidak ke kita mahu berfikir ape rasional dibacakan doa keatas majlis2 yg ada unsur2 maksiat?lepas ni pasti ramai yg kata aku ekstreme...lantak depalah...ape yg aku sebut ni adalah dari Quran dan Sunnah...bg org yg belajar ilmu agama, rasanya depa xde masalah nak terima pendapat aku...yg jadi masalah adalah mereka yg rasa dah cukup terer dlm hal2 agama...apakah tidak dinamakan maksiat jika ada lelaki perempuan bercampur gaul bebas, aurat entah kemana, menyanyi menari, terpekik terlolong...klu ini bukan maksiat, ape lagi?

P/s: Umat akhir zaman ni mmg ambil mudah pasal agama...xheranlah jika ramai yg jahil bangkit menentang ulamak2...nasib baik aku ni bukan ulamak...klu x, dengan aku sekali depa tentang...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...