Rakan Seperjuangan

Sunday, September 13, 2009

Pandangan Islam mengenai ZALIM

Lama berhabuk dah aku xupdate kandungan blog ni...last sekali sebelum raya masa aku tinggalkan tajuk ni...itupun setelah aku mendengar ceramah dari Ustaz Kazim Elias yg berbicara tentang Zalim...

Aku baru tahu bahawa zalim dalam islam ni bermakna MELETAKKAN SESUATU BUKAN PADA TEMPATNYA...contohnya bila kita xbagi bantuan kepada org yg miskin yg betul2 memerlukan, sedangkan kita mmpu mengadakan rumah terbuka dan menjamu rakan2 kita yg bukan dari golongan miskin...apelagi jika org miskin tu adalah jiran kita...

tentu ramai yg berpendapat zalim tu adalah menganiaya org...melakukan kekejaman pada org...tapi berapa ramai yg tahu mengenai ZALIM dari sudut islam...

Tentu kita pernah jumpa ayat ini...Dari Surah HUD ayat 113..

"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim, maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan"

Justeru tidak keterlaluan jika Ulamak mengatakan bahawa menolak hukum Islam adalah Zalim...kerana telah menganggap hukum lain itu lebih baik, mudah, sistematik, sesuai dari hukum Islam...klu xpercaya, sila tambah ilmu agama anda...

JANGAN sesekali duk anggap apa yg sekolah xpenah ajar tu adalah sesat...ramai yg xmau baca blog aku pasal adakalanya aku bercakap pasal bende2 yg sekolah xpenah ajar...bila org yg rendah ilmu agama baca suatu yg baru ni...xpasal2 depa ckp aku sesat...pasal kat sekolah, ustaz atau ustazah mereka xpenah pun ckp mcm aku ckp ni...

Aku pulak xde masa nak layan golongan yg xmahu mendalami agama ni...kalau mereka ingat setakat belajar agama tahap SPM dah cukup...maka lantak merekalah...

Berbalik pada soal Zalim ni, iaitu tidak meletakkan suatu pada tempatnya...contoh kita paksa budak2 belum mummayyiz jadi imam...segalanyalah yg kita buat atau kita sokong(cenderung)...

P/s: Jangan kita cenderung pada kezaliman...nnti xpasal2 kita disambar api neraka...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...