Rakan Seperjuangan

Wednesday, September 2, 2009

Permasalah Terawih: 8 ke 20?






Setiap tahun ketika ramadhan...pasti akan timbul masalah ni...8 rakaat ke 20? yg 8 ni ckp 20 xbetul..yg 20 rakaat kat 8 ni xbetul...aku pun sehingga aku belum post entri ni pun menghadapi masalah yg sama...sehingga aku dgr ceramah dari ustaz Kazim...dia ni agak terer nak explain bende2 cam ni...hehehe...

Dia huraikan dengan mudah saja...yg buat 8 pun betul, buat 20 pun betul, yg xbetulnya buat 2 rakaat sahaja dan yg xbuat langsung...yg 8 duk marah kat 20 pasal bidaah...hujah nabi buat 8 je...tapi tahukah kita bahawa 8 rakaat nabi tu ambil masa berjam2..bukan 8 rakaat nabi tu cuma 10 minit mcm kita buat...Nabi baca AL Baqarah, AN Nisak dan ALI Imran...tiga surah ni mmg paling panjang...makan masa berjam2...klu ada yg dakwa buat 8 tu nak ikut nabi..xmau buat 20 pasal nabi buat 8..persilakanlah buat 8, tapi silakanlah baca 3 surah tu...alang2 nak ikut nabi..ikutlah semua..ini tidak..pandai cari helah nak buat 8 pasal pendek...surah pun pendek2..inna a'toina dan Al Ikhlas...

Yang buat 20 pun betul..8 pun betul..pasal terawih ni paling kurang 8 rakaat...klu mmpu buat sampai 60 pun buatla...pada zaman Umar, dia buat 20..zaman Uthman, terawih ni 60 rakaat...persoalannya? adakah kita ni lebih ALIM dari Umar? lebih Alim dari Uthman...dua org ni adalah sahabat nabi yg dijanjikan syurga...kita ni apa taraf? tapi nak memandai2 kata 20 ni bidaah..SETIAP BIDAAH TU SESAT?

Cuba g kat Imam besar masjidil haram tu...kata kat depan dia...pasal kat Masjidil haram buat 20 rakaat...cubalah komplen depan dia..ckp 20 ni bidaah..dan setiap bidaah tu sesat...setakat ckp kat org melayu yg lemah lembut ni bulehla...hehehe...

paling pelik kenapa yg buat 20 je kena tuduh bidaah? yg buat 10 ke 12 ke xde pulak kena tuduh teruk2..inilah org melayu kita...hanya nak ikut nabi pasal nabi buat 8 rakaat...tapi kita xtahu 8 rakaat nabi tu lebih lama dari kita terawih 20 rakaat...

Kesimpulannya..jgn nak tunjuk terer kerana tanpa kita sedar...KEJAHILAN kita terserlah pada pandangan ALIM ULAMAK...

Benda HARAM mmg Tidak ada pilihan lain:

Tidak pakai tudung tapi xmemaki hamun org...
Pakai tudung tapi nampak leher
Pakai tudung tapi nmpak lengan

sama je haram pasal tutup aurat tu wajib

Puasa penuh tapi solat xpenah buat..
Saya xsolat tapi saya xmaki hamun org.
Saya xpuasa tapi saya bazar zakat.

mmg haram jika tinggal solat

Saya xminum arak, cuma tuang atau hidang je
Saya xpenah masuk kelab, saya cuma drebar bawak arak je
Saya xminum arak, saya cuma keje angkat bekas berisi arak je

Tetap haram kerana arak itu haram beserta golongan2 yg bersekongkol dgn urusan berkaitan arak.



P/s: Nabi buat terawih secara sendiri kerana risau umatnya sangka terawih tu wajib...pasal tu pada akhir2 ramadhan, nabi buat terawih kat rumah, kerana xmahu org lain sangka terawih ni wajib...bukan yg buat jemaah tu bidaah...kita ni lagi hebat dari UMAR? Wallahua'lam..

4 comments:

Anonymous said...

erm... tertarik dgn p/s tu.. nabi solat dirumah kerana x mau terawih d anggap wajib.. tp bagaimana pula dgn umatnye yg terawih kat umah ek??

Admin said...

Terima kasih kerana sudi bertanya...terawih tu klu buat kat umah hukumnya sah..tapi lebih afdal jika dilakukan secara berjemaah...dari segi adat pun kita patut selalu berdampingan dengan jemaah surau dan masjid...mudah2an kita mati nnti jemaah2 tu sama2 solat jenazah utk kita...apepun solat terawih tetap sah kalau buat sendiri2 kat rumah...syaratnya minimum 8 rakaat...Wallahua'lam...

emi nizam said...

amboi ustaz...hebat tol cakap...huhu...

hady83 said...

aku xmempunyai ijazah dlm pengajian islam, so xleh nak panggil aku ustaz, aku pun xminat nak jadi cikgu, pun xleh panggil ustaz juga...hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...