Rakan Seperjuangan

Sunday, September 6, 2009

Hukum Pakai Gelang Kaki






Dalam salah satu kuliyah Ustaz Azhar yg baru sahaja aku dengar...ada persoalan tentang hukum perempuan yg memakai gelang kaki...

Jawapan yg diberi adalah ringkas sahaja tapi bagi aku ia dah cukup...jawapannya adalah harus bagi kanak2 perempuan dan perempuan2 yg telah bersuami...dengan syarat, perempuan bersuami pakai gelang tu atau tunjuk gelang tu utk suami sahaja...

Tapi pempuan sekarang ni pakai redah je..yg belum kawin pun "gedik" nak pakai gelang kaki...pastu tayang kat lelaki2 pulak..maka itu adalah haram hukumnya..walaupun xtermasuk dalam dosa besar..tapi ia tetap haram jika perhiasan itu dilihat oleh lelaki bukan mahram...

Buat apelah nak buat klu berdosa kan? Bagi perempuan yg telah bersuami pulak..klu kat luar rumah..hendaklah menutup gelang kaki itu..ada banyak cara seperti tutup dengan stokin...pakai kain labuh yg menutup gelang kaki itu..

Islam agama yg xlarang umatnya nak mengikut fesyen...tapi fesyen tu hendaklah selari dengan hukum syarak...hidup kat dunia ni bukan lama sangat pun..xpayahla nak berlagak sombong dengan cuba nak "mencabar" hukum2 syarak...

P/s: sape yg makan cili, dia yg rasa pedas...sape dia ustaz azhar ni yg berani ckp haram pakai gelang kaki bagi pempuan belum kawin..ni aku nak bgtau, dia ni bukan ulamak besar..dia pun xpenah buat fatwa, tapi dia cuma cakap berdasarkan ape yg telah difatwakan oleh para ulamak sebelum ni...aku pulak cuma ringkaskan kandungan dia..pasal dia ckp dlm bahasa terengganu...takut2 ada yg kurang paham...

4 comments:

syahbandar87 said...

iye..betul2..x boleh melainkan tuk suami dan anak2 kecil shja.nanti slalu2 dngr crmh ustaz azhar dan tmbhkn lg ilmu yg dpt.leh kongsi2..thanks..

ustaz azhar mmg best..dan mendapatkn ilmu drnye kte x kn bosan sbb turut d selitkn unsur2 hiburan.hehe

Admin said...

Tapi bg org yg hati masih keras...mmg xleh dengar ceramah dia ni...dulu igt lagi zaman jahiliyah dulu...segala hujah ustaz azhar ni rasa nak bangkang, mcm dia je paling baik kat dunia ni, org lain sume xbetul..tapi lepas tu, Alhamdulillah, dah kurang jahilyah dan dah mula nmpak keindahan Islam...

Bukan ape, kerana pendapat beliau agak bertentangan dengan ape yg kita telah gunapakai sejak dari kecik...tapi beliau kemukakan dalil2 yg menarik...itu pasal dah buleh terima point2 dari dia...huhu...

Anonymous said...

rntai tangan berloceng camne plak? boleh? dan boleh tak bawak solat?

Admin said...

Rantai berloceng kalau pakai time solat tentu menjadikan solat itu kurang khusyuk...jemaah kat sebelah pun jadi kurang khusyuk...

Nak kata jatuh haram tu xberani lagi...harap dapat tanggalkan sekejap masa nak solat...wallahua'lam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...