Rakan Seperjuangan

Friday, October 23, 2009

Punca Hati Menjadi Keras

Aku rasa dah ramai tahu punca hati menjadi keras ni tapi mcm biasalah...buat xendah je...termasuklah aku...mak aku berkali2 ckp jgn tido lepas subuh, hati jadi keras...tapi tido lepas subuh tu adalah rutin seharian...aku rela ponteng kelas, xsarapan pagi demi mata yg tercinta...hahah...

Rupa2nya aku baru tahu ada hadis nabi yg mengatakan ada tiga (3) punca hati menjadi keras..hati keras ni maknanya susah nak terima kebaikan, yg nampak hanya keburukan....mmg pun, pasal aku ni mmg berfikiran negatif...

Aku xnak letak hadis tu kat sini...saje nak suruh pembaca2 aku cari sendiri...hehe..antara kandungan hadis yg pendek itu adalah:

Tiga punca hati menjadi keras iaitu:-

1) Kuat Tidur 2) Suka bermewah2 atau bersenang lenang 3) Suka makan

Mmg diakui org yg kuat tido ni adalah keras hatinya...contoh terdekat adalah aku sendiri...

Suka bermewah2 atau bersenang lenang atau berehat tu pun masuk dalam sifat aku juga, mujurlah aku ni selalu kekurangan duit, tapi aku mmg suka berehat jika xde keje nak buat...dan menurut mak aku...aku ni mmg masuk dalam kategori hati keras...

Suka makan pun terkena pada aku jugak...aku xkan tolak rezeki...tapi xpenah aku tahu bahawa suka makan ni menyebabkan hati keras...mmg aku akui hati aku mmg keras...aku buleh je tgk gambar2 mengerikan seperti gambar mayat kena potong, bakar, sembelih tanpa rasa ape2..cuma aku xleh tgk video je...dan bila aku dengar saudara mara mati, aku pun xde rasa ape2...apatah lagi nak mengeluarkan air mata...kawan aku mati pun aku xrasa ape2 jugak...dulu aku igt aku ni kira hebatla...hehehe

Well, selepas mengetahui tentang punca keras hati tu, aku juga mengetahui pasal perkara yg boleh menghidupkan hati kita semula...antaranya adalah mengingati kematian dan antara yg terbaik adalah mengiringi jenazah ke kubur, dan selalu pergi ke kubur...sekadar utk muhasabah diri...

kalu nak rasa efek..sila pegang batu nisan tu, sambil pikir kat bawahnya ada manusia yg pada suatu ketika hidup macam kita, dan kita bakal menjadi seperti dia, ditanam dalam tanah...sorang2 dalam kubur yg gelap...(ini adalah petua aku sendiri, klu xnak ikut, jgn buat isu pulak)

Orang2 yg keras hati ni, bila datang kepadanya perkabaran yg baik, susah dia nak terima, tapi bila datang perkhabaran yg buruk, dia terima time tu jugak...contohnya jika diberitahu jirannya yg baru pindah (bekas banduan) telah pun insaf dan bertaubat...dia xkan percaya bulat2...tapi jika ckp jirannya itu suka bermusuh2an...tanpa berfikir panjang, dia akan terus percaya...hehehe...itu je contoh yg aku dpt pikir time aku tulis ni...

Antara lain adalah, jika nak bagi nasihat agama, dia xpercaya bulat2, dia nak juga tgk dalil dan penafsiran tu hendaklah dari org2 yg dianggap alim sahaja...pasal tu aku memilih utk tidak letak dalil kat blog aku ni...klu depa xpuas hati...cari sendiri...

P/s: Aku memBLOG, bukan kerna nama...

2 comments:

emi nizam said...

ya... hati keras memang satu keadaan yg negatif.. ikutkan bukan sekadar 3 perkara tu je jd puncanya tp boleh jd ia adalah antara pemunca kepada masalah2 lain slain dripada keras hati.. kalu suke tido pagi2 ia juga bkaitan dgn keberkatan rezeki.. kalu suke bermewah2 n snang lenang pula bkaitan dgn pembaziran..apatahlgi dengan kerana suke makan, atau dlm istilah arab 'hubbut to'aam' ia membuatkan kita smakin tidak sensitif dgn keadaan.. pk analogi ni, antara indonesia n malaysia, siapa yg slalu wat demo n bantahan? luaskan skop jgn tumpu pada politik, tp lbh kepada kelangsungan hidup.. anda tau jawapannya, bukan. mereka jd begitu kerana mereka 'kelaparan' bbanding kita 'kekenyangan' selalu..biasanya org yg 'lapar' akan mudah sensitif n naik marah...so dr sini ia menunjukkan akan adanya perkara2 negatif lain yg m\berpunca drpada 'makan'.. n akhir citer, boleh la dikatekan, sgla2 negatif tu terangkum dalam istilah 'keras hati'..

hady83 said...

demo loni xsupo mulo...xberani kawe nok tego...

cuba jelaskan, adakah pasal kita selalu kenyang maka kita diamkan diri tanpa berdemo? adakah demo baik utk rakyat atau sebaliknya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...