Rakan Seperjuangan

Saturday, April 18, 2009

Musafir..

kali ni aku nak kongsi lagi ape yang aku dengar..pasal solat jamak bg musafir je..

seperti mana kita tahu..kita boleh solat jamak dan boleh solat qasar ketika kita dlm musafir..dgn syarat musafir tu tujuan baikla..bukan tujuan maksiat..hehe..

lagi satu yang aku xtau..jika kita dah tau kita akan duduk kat tempat tu lebih dari 3 hari..maka kita dah xleh nak jamak solat pada hari lain..kita xleh pakai hukum yg kata musafir tu 3 hari..pasal kita dah tau kita akan duduk situ lebih dari 3 hari..hari kedua pun kita nak jamak solat dah xboleh..hehehe...

contoh kita bertolak dari terengganu ke selangor yg jaraknya melebihi 90km...kita jamak asar dgn zohor dlam perjalanan sebelum sampai selangor..sebaik sahaja sampai selangor maka haram kita jamak dan qasar kerana hukum musafir telah gugur kerana kita berniat utk tinggal dia selangor melebihi 3 hari...

Jika kita mmg rancang nak tinggal(singgah) di selangor kurang dari 3 hari..maka dibolehkan kita solat jamak dan qasar selama kita dlm perjalanan dan selama dlm tempoh kita kat selangor..klu lebih dari 3 hari dah xpanggil musafir tapi bermukim..dah xleh nak solat jamak dan qasar..harap faham betul2..

dan aku nak bgtau pasal solat qasar iaitu memendekkan solat jadi dua rakaat..perlu igt bahawa itu hanya utk solat 4 rakaat saje..maghrib xleh qasar tau..huhu..subuh pun xleh qasar..jgn nak buat hukum sendiri..hahaha..

semoga kita sume dapat pengajaran..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...