Rakan Seperjuangan

Tuesday, April 28, 2009

Nazar...

Aku dah mula hilang idea ape aku nak tulis dlm blog aku..pagi yang berbahgia ni..aku pilih utk xmau tido..aku nak menulis pasal permasalahan nazar..maybe ada org yang kurang jelas pasal nazar ni..dlm kuliah ustaz azhar, perkara ini sering menjadi persoalan para hadirin..

kali ni aku dgn sedaya upaya nak terangkan ape yang aku tahu melalui ape yang aku dgr dlm kuliyah2 dan xlupa juga ape yang aku dengar dari bapaku..

nazar ni senang saje sebenarnya tapi kita yg kurang ilmu akan jadikan ia sebagai suatu yang rumit dan membebankan..nazar ini syarat2 ialah berlafaz pada mulut dan kerana Allah..klu dlm hati tu xdipanggil nazar..klu terlepas ikut mulut je dipanggil nazar..contohnya kita kata..klu aku dpt kerja ni, aku nak bg makan anak yatim(anak yang xde mak bapak). Ataupun kita kata, klu aku dpt keje ni, aku wajibkan atas diriku bg makan anak yatim seramai 20 org..sebenar2nya xde lafaz yg betul2 spesifik untk nazar ni..tapi ia mestila utk tujuan yang baik dan biasanya sebagai tanda kesyukuran kita pada Allah kerana sesuatu hajat kita dipermudahkan..

Tapi igt..nazar ni xsah jika kita bernazar utk bende2 yg wajib..contohnya kita kata..klu aku baik sakit ni, aku xnak tinggal solat 5 waktu..itu xsah nazarnya pasal solat 5 waktu ni mmg wajib sentiasa...hehehe..

satu lagi yg selalu jadi masalah ialah nazar yang kena korban binatang ni..ini yang kena amati betul2..ramai yang xtau bende ni..aku nak bg contoh..jika kita kata(bukan niat dlm hati),"jika aku baik sakit ni, aku nak sembelih kambing nak bg makan org ramai"..maka jika kita baik sakit dan sembelih kambing bg makan org..maka HARAM HUKUMNYA org yg bernazar itu makan daging kambing itu..kerana apa? kerana dia xberniat utk makan sama daging itu..dia hanya niat nak bg makan org..lain kali klu nak bernazar..ckp mcm ni.."jika Allah sembuhkan aku dari penyakit ni..aku nak sembelih kambing nak bg org makan, AKU PUN NAK MAKAN JUGA"..dengan lafaz nazar itu..baru kita boleh makan daging kambing tu..klu xsebut kita nak makan sama, maka HARAM kita makan daging kambing tu..

aku cuma nak tambah sket bab2 lafaz nazar dan lafaz talak yang xsah atau "lagho" pada jumhur ulamak..antaranya lafaz talak yang berbunyi, "jika engkau solat 5 waktu sehari semalam, maka jatuh talak satu"..hal ini adalah tidak sah dan talak tidak jatuh..contoh macam org yg sembuh dari gastrik bernazar xmau tinggal puasa ramdhanla..

P/s:hati2 nak bernazar..better niat dlm hati je..pasal nazar ni klu dah cukup syaratnya wajib kita tunaikan..klu x, saje dapat dosa..kita pun xwajib bernazar..lebih baik niat dlm hati je..klu kita xtunai pun xberdosa..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...