Rakan Seperjuangan

Sunday, April 26, 2009

Hukum lelaki pakai gelang..

aku dah lama nak cari pasal isu ni..adakah lelaki buleh pakai gelang? aku mmg dah lama pegang pendapat lelaki xleh pakai gelang..seperti biasa aku akan jelas isu ni mengikut apa yang ustaz azhar telah ceramahkan..

Mmg xde khilaf(perselisihan) dikalangan ulamak mengenai isu yang mengharamkan lelaki pakai gelang ni..pasal gelang ni xtermasuk dlm kategori perhiasan bagi org lelaki..gelang ni hanya perhiasan bagi kaum perempuan..gelang, rantai, subang, kalung, kertuk itu adalah termasuk dlm perhiasan perempuan..

ada hadis dari nabi..MELAKNAT OLEH ALLAH AKAN LELAKI YANG MEMAKAI PERHIASAN PEREMPUAN...tuhan akan laknat..jauh dari rahmat..klu cincin tu xpe..utk lelaki dan perempuan..cuma lelaki xleh pakai lebih dari 3 bentuk cincin dan xleh pakai di jari telunjuk, jari hantu dan ibu jari..

byk lagi perhiasan lain yang islam xlarang..pakai baju kemeja, kot, jaket, kasut kulit, seluar jeans..asal tidak mendedahkan aurat..

mengenai pakaian org kafir..kita xleh pakai pakaian yang terhad kepada golongan kafir saje..contohnya pakaian2 sami buddha..mmg kita org islam haram pakai..adapun seluar jeans itu sume org pakai..xterhad pada org kafir saja..maka hukumnya xlah haram..

islam larang lelaki pakai perhiasan wanita..gelang sekarang ade macam2 jenis..tapi tetap pakai kat tangan utk perhiasan..lelaki klu pakai..tuhan laknat..amboi3...kita ni xkisah klu tuhan laknat? kebal ke?hahahah...

P/s: ade pendapat mengatakan buleh pakai gelang magnetik jika terbukti benar oleh pakar perubatan bahawa ia mmpu menyembuhkan penyakit..zaman nabi ade nabi larang lelaki pakai gelang tembaga untuk perubatan..nabi suruh buang gelang tu kerana ia xkan mendatangkan ape2 faedah dari segi perubatan..Wallahua'lam..

4 comments:

CHELAH said...

psl gelang mgnetik rmai laa yg pkai...
org terdkat ak pkai mcm rantai..tp tali dia mcm tali kasut laa..org tua2 rmai pkai psl..ade yg dari payah nk berjln skrg dh bleh jln....hukumnya cmna??

hady83 said...

ade juga yg berkeras nak pakai jugak..konon buleh baik penyakit dan lancarkan perjalanan darah..mcm aku kata..klu mmg terbukti ia berkesan, nape hospital xgunakan secara meluas..lagi satu, kita xleh kata gelang tu punca sembuh penyakit..golongan kuffar mmg selalu nak sesatkan umat islam..daripada jam tangan hingga kepada gelang magnetik..pikir2la..

http://soaljawab.wordpress.com/2007/12/08/hukum-lelaki-pakai-gelang-untuk-perubatan/

CHELAH said...

hady try ko ce kt cnie..

http://www.herbapower.biz/totalpower.htm

hukum nye cmna??

hady83 said...

adoila..susah betul la org sekarng ni..penah dgr pasal ubat sebenar adalah otak..air kosong klu kita sangka ia ubat maka ia jadi ubat..bergantung pada gelang magnet?aku nak pakai hukum tinggalkan perkara2 yang syubhah atau ragu2..zaman nabi org percaya gelang tembaga dpt hindar penyakit WAHINAH..zaman sekarang org percaya gelang magnet..pening2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...