Rakan Seperjuangan

Monday, May 4, 2009

Saidina atau Sayyidina?

Dua sebutan ni mmg remeh je bunyinya tapi ia tidakla seremeh itu..kita dlm solat terutamanya dalam tahiyyat disunatkan menyebut selewat keatas nabi..namun ucapan sayyidina tu xla wajib tapi sunat je..

klu kita nak sebut kena sebut betul2..bukan saidina Muhammmad tapi sebutan yang betul adalah Sayyidina Muhammad..saidina tu game mcm monopoli tu..Sayyidina pulak bermaksud ketua atau penghulu..

Cuma aku nak tambah sikit pasal gelaran siti ni..siti hawa, siti khadijah, siti hajar, siti zulaikha, siti asiah, siti fatimah, siti aisyah, sit sarah..perssan tak nama2 wanita yg terkemuka dlm islam tersebut..sumenya ada siti kat depan?..ape makna siti tu? mcmna dgn siti nurhaliza tu?..hehehe..

bg mereka yg xtau..siti tu adalah ringkasan dari Sayyidatuna iaitu penghulu kami yg perempuan..lelaki pulak sayyidina..sayyidina Umar, abu bakar, uthman, ali..sayyidina bermakna ketua atau penghulu kami yang lelaki..

oleh itu...amatla xwajar jika kita main2 nama Siti ni..buat bg nama binatang ke ape..pangkat sebesar dan semulia itu patut diletak pada tempatnya..sekarang ni xusah nak ceritala..syed ke sharifah ke siti ke..ramai jadi artis dan penyanyi..syed dan sharifah tu keturunan nabi..jgn buat malu keturunan nabi..bab nama siti pulak ramai juga jadi artis..mmg xkena mak ayah bg nama sedap2 dan baik2...

P/s:nasib baikla nama aku pun ok juga maknanya..huhu..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...