Rakan Seperjuangan

Sunday, May 24, 2009

Pabila berlaku kematian..

"Sesiapa yang menghadiri jenazah sehingga disembahyangkan, maka ia mendapat satu Qirat. Sesiapa yang menghadirinya sehingga pengkebumiannya, maka dia mendapat dua qirat." Kemudian ditanya: "Apa yang dimaksudkan dua qirat itu?" Baginda menjawab : " Seperti dua gunung yang besar." ( Riwayat Bukhari, Muslim dan lainnya)

"Apabila ada orang muslim yang mati kemudian disembahyangkan oleh jemaah kaum muslimin
(sampai Tiga saf) maka diampunilah dosanya"

Jarang sekali aku start entry aku dgn hadis..tapi kali ni aku dah xde choice...

_______________________________________________________________________________________

Saya nak tahu pasal ziarah kubur bagi org perempuan.

Ada orang kata Haram g ziarah kubur perempuan yang sedang haid@mari kotor?

Kalu ustaz tak keberatan , apakah syarat2@requirement yg perlu dipatuhi jika lelaki@perempuan ingin ziarah kubur di kubur?

Jawapan:
Menziarahi kubur kerana mengingati mati itu perlu sama ada bagi lelaki atau perempuan tetapi dalam masa yang sama mestilah menjaga adab-adab antaranya:

i. Menutup aurat.
ii. Menjaga akhlak /adab sopan.
iii. Tidak meratap, meraung atau merayu kepada si mati.
iv. Mesti ditemani oleh mahram.
v. Jika wanita tidak boleh lama duduk di perkuburan.
vi. Tidak selalu pergi menziarahi kubur jika perempuan.
vii. Tidak bercakap dengan perkataan yang bathil.
______________________________________________________________________________________

Kajian lanjut aku mendapati hukum perempuan ziarah kubur adalah makruh sahaja...xkirala time tu perempuan suci atau datang bulan..yg penting kenalah jaga adab..

pada zaman nabi, nabi telah menghalau balik perempuan2 yg berkumpul dirumah si mati..nabi bertanya adakah mereka ini nak solat jenazah, perempuan jwab tidak..dan byk lagi soalan2 yg nabi tanya..mmbuatkan golongan wanita yg datang tu balik ke rumah masing2..

tapi klu nak kata haram perempuan gi kubur iringi jenazah tu xdela..bygkan yg mati tu suami yg ada isteri dan anak perempuan yg datang bulan..adakah mereka xboleh nak iringi jenazah?mmg mereka xboleh jika mereka ni mensia-siakan hak suami, memperagakan diri, kemungkinan menangis, meratap dan sebagainya...

P/s:ada hadis yg melarang terus..dan ada juga hadis yg kata boleh..xkiralah dlm suci atau haid, klu tujuan tu baik, nak igtkan pada kematian...boleh je kan..wallahua'lam..

2 comments:

CHELAH said...

jgn lupa...nk masuk kubur xbleh dlm berhadas besar!

bla melalui kwsn kubur hendaklah memberi kpd penghuni2 kubur 'assalamualaikum ya ahla kubur' (xpndi nk translate b.melayu bunyi nyer)

pastu time jln2 tuu jgn langkah sebarangan jer..tgk2 r kt bwh...ader batu2 yg xleh di langkah kn..

hady83 said...

MASUK DLM kubur tu pun klu buleh jgnla org2 fasik dan kaki maksiat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...