Rakan Seperjuangan

Monday, May 25, 2009

Permasalahan mewarnakan rambut?

Zaman sekarang ni rmai yg tidak mengetahui tentang hukum mewarnakan rambut..umum tahu bahawa pewarna yg digunakan itu mestilah halal dan tidak mengandungi bahan2 yg tidak dibenarkan oleh syarak..bahan yg digunakan utk mewarnakan rambut pula mestilah sah utk dibawak sembahyang..

Tapi berapa ramai yg tahu tentang keadaan dimana seseorang muslim itu dibenarkan untuk mewarnakan rambut..samaada nak tukar jadi kaler perang ke biru ke coklat ke hitam ke merah ke? berapa ramai yg tahu?

Aku pun baru je tahu..tentang pewarna halal tu mmg satu hal, mmg wajib guna yg halal, tapi xbermakna halal kita suka2 nak tukar warna rambut jadi biru atau coklat..part ni ramai yg ambil mudah..

Dalam Islam, seseorang itu hanya dibenarkan mewarnakan rambut apabila rambut sudah beruban..itu pun xboleh warnakan dgn warna asal iaitu hitam(dlm medan perang tu hal lain)..nabi hanya benarkan kita warnakan rambut yg sudah beruban itu dgn warna yg lain selain dari hitam..

Tapi realiti yang kita lihat sekarang ni..budak2 muda suke2 hati je warnakan rambut dgn alasan pewarna tu halal tapi pada masa yg sama mereka ni xnak ambil tahu keadaan yg benarkan kita mewarnakan rambut...xkan muda2 lagi rambut dan beruban kot..

Ini berdasarkan dalil kita tidak boleh mengubah ciptaan Allah (maka mereka yg melakukannya akan mendapat LAKNAT ALLAH)...tapi kalau rambut tu dah beruban sampai putih kepalanya, maka time tu baru sunat warnakan rambut pasal nabi ada galakkan...klu yg muda2 ni saje nak ikut fesyen atau trend semasa..bersiap sedialah nak jwab depan tuhan..ape lagi perempuan Islam yg wajib tutup rambut tapi depa xmau tutup, pastu g warnakan lagi rambut mereka tayang depan sume org..itu pun kena laknat sama..sape aku yg berhak kata mcm tu? ini bukan pendapat dari hati aku tapi ia adalah hasil dari dalil yg sah...klu org xmahu mendalami ilmu agama ni, syaitan dengan mudahnya akan menghasut mereka utk melanggar larangan2 dlm Islam...

P/s:sama2 kita belajar dan mendalami ilmu agama..xkan nak harapkan org agama lain nak kaji agama kita klu bukan kita sendiri yg kaji dan mendalami..agar kita termasuk dlm golongan yg tidak jahil..mereka yg betul2 mahu mencari ALLAH, maka ALLAH xkan mensia2kannya..Wallahua'lam...

3 comments:

Tun Teja said...

Naseb baikk I memang color sebab dah beruban :)

hady83 said...

Kalau beruban seurat tu xleh kira..klu beruban sampai putih kepala baru buleh..huhu..buat ape nak tunjuk degil depan tuhan kan?hidup bukan lama pun..xtaupun bila kita nak mati..huhu..Wallahua'lam..

CHELAH said...

warna rmbut ek?? huhu..terang2 nk tarik perhatian org..n then xnk nmpk tua..mn bleh beb tukar kejadian tuhan...lgpun klu bleh niat mesti xbtol punyer...kdg2 naik riak nyer...

riak jer = amalan bek d hapuskan..huhu..terima ke amln kita??

p/s janggut ambe dh da 23 urat warna perang..bla nk jd sumer ek??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...