Rakan Seperjuangan

Wednesday, May 6, 2009

Belas Kasihan

Kita dituntut berbelas kasihan kepada manusia dan juga kepada haiwan..cuma aku nak sentuh pasal belas kasihan pada haiwan..

Kita wajib beri nafkah pada binatang dibawah jagaan kita..klu kita ade binatang peliharaan kita..wajib beri makan dah minum (klu bela ikan xpayahla nak bagi minum)..akan tetapi kita perlu berbelas kasihan pada semua binatang..

Islam ni agama yg tetapkan hukum tentang binatang..walaupun sunat bunuh cicak dan babi..namun dilarang kita azab binatang2 tu sehingga mati..

klu kita nak hukum binatang pun kenalah sepadan..xbulehla nak pukul kucing dgn kayu golf..klu kucing tu nak kencing dlm rumah(jantan tanda kawasan..cukupla kita bedal dgn penyapu lidi..agar tidak mencederakan tapi nak bg pengajaran pada kucing tu..

klu kita xbg nafkah pada binatang dibawah tanggungan kita..kita berdosa..melainkan jika binatang itu pandai cari makan sendiri tanpa bantuan kita..bukan setakat itu..kita juga wajib berbelas kasihan pada binatang lain walaupun bukan milik kita...jgnla cederakan ayam atau ternakan jiran yang masuk kwasan rumah kita..sekadar menghalau tanpa cederakan buleh..tapi klu cederakan..mmg berdosa la...

Kalau bab haiwan yg kita guna utk kerja..contohnya lembu atau kerbau atau kuda..kita tak boleh nak kerahkan tenaga mereka habis2san..mereka perlu diberi rehat yg cukup dan tidak boleh dibebankan dgn kerja yang melampaui had mereka...

P/s: Antara sifat org2 yang celaka itu adalah mereka yg tidak ada belas kasihan pada manusia dan binatang..senang je nak kenal org2 celaka kan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...