Rakan Seperjuangan

Saturday, May 9, 2009

Cukur Bulu...

Fitrah manusia ada 5..antaranya memotong kuku, mencabut(cukur) bulu ketiak, dan juga mencabut(cukur) bulu kemaluan..berkhatan dan memotong misai...

Hadis Abu Hurairah r.a:
"Diriwayatkan daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda: Fitrah ada lima atau mungkin juga diriwayatkan Ada lima perkara yang dikategorikan sebagai sifat semula jadi seseorang manusia iaitu berkhatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan menggunting misai"

mungkin ada org tertanya2 kenapa bende2 yg tumbuh dibadan kita tapi kita perlu membuangnya..adakah tuhan ni saje nak bebankan manusia atau ini adalah hadis palsu?

berapa ramai org islam sekarang xcukur bulu ketiak?xcukur bulu kemaluan?aku rasa mmg ramai..nape xmau cukur? pasal kajian barat kata nnti mudah dpat kanser..

mgkin betul..buleh dapat kanser bila pakai deoderant..tapi depa juga ckp jgn pakai deoderant dlm masa 24 selepas cukur bulu ketiak..

aku yg herannya org kita islam ni..ramai yg cukur kening..padahal islam xbenarkan..simpan misai tebal2..padahal islam xgalakkan..xsuka janggut..padahal sunnah nabi..so aku rasa kita ni mmg pelik..ape yang islam tuntut kita xmau buat..tapi ape yg islam larang tu kita berebut2 dan berbangga2 nak buat..contohnya cukur kening..

aku bukan nak hurai panjang..cuma bg aku..tuhan saje nak bg pahala kat kita..bulu ketiak klu kita cukur dpat pahala..ia selalu tumbuh..maka kita selalu cukur..selalu dpat pahala..klu sekali cukur xtumbuh2..kurangla pahala...

mcm kuku juga..klu potong pada hari jumaat dpt pahala lebih sket..pendek kata kita manusia xpayahla nak berlagak lagi pandai dari tuhan..sia2 je tindakan sebegitu..mak aku selalu pesan..

"Tuhan mintak satu je...buat ape yang dia suruh, tinggal ape yg dia larang.."

P/s: sama2 kita saling ingat mengingati antara satu sama lain..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...