Rakan Seperjuangan

Saturday, May 16, 2009

Politik dlm Islam?

Bukan ke islam dengan politik xsama? agama suku, politik suku..islam suku, pemerintahan suku..mana boleh campur dua?hehehe..pendapat ni mashyur dan terkenal dan terpahat dlm minda umat2 islam moden...tapi kli ni aku nak sertakan pendapat orientalis pulak..klu ulamak ckp susah org islam nak percaya..

Buleh baca artikel penuh kat sini...

1. Dr. V. Fitzgerald (4) berkata: "Islam bukanlah semata agama (a religion), namun ia juga merupakan sebuah sistem politik (a political system). Meskipun pada dekade-dekade terakhir ada beberapa kalangan dari umat Islam, yang mengklaim diri mereka sebagai kalangan 'modernis', yang berusaha memisahkan kedua sisi itu, namun seluruh gugusan pemikiran Islam dibangun di atas fundamental bahwa kedua sisi itu saling bergandengan dengan selaras, yang tidak dapat dapat dipisahkan satu sama lain".

2. Prof. C. A. Nallino (5) berkata: "Muhammad telah membangun dalam waktu bersamaan: agama (a religion) dan negara (a state). Dan batas-batas teritorial negara yang ia bangun itu terus terjaga sepanjang hayatnya".

3. Dr. Schacht berkata (6): " Islam lebih dari sekadar agama: ia juga mencerminkan teori-teori perundang-undangan dan politik. Dalam ungkapan yang lebih sederhana, ia merupakan sistem peradaban yang lengkap, yang mencakup agama dan negara secara bersamaan".

4. Prof. R. Strothmann berkata (7): "Islam adalah suatu fenomena agama dan politik. Karena pembangunnya adalah seorang Nabi, yang juga seorang politikus yang bijaksana, atau "negarawan".

5. Prof D.B. Macdonald berkata (8): "Di sini (di Madinah) dibangun negara Islam yang pertama, dan diletakkan prinsip-prinsip utama undang-undang Islam".

6. Sir. T. Arnold berkata (9): " Adalah Nabi, pada waktu yang sama, seorang kepala agama dan kepala negara".

7. Prof. Gibb berkata (10): "Dengan demikian, jelaslah bahwa Islam bukanlah sekadar kepercayaan agama individual, namun ia meniscayakan berdirinya suatu bangun masyarakat yang independen. Ia mempunyai metode tersendiri dalam sistem kepemerintahan, perundang-undangan dan institusi".
______________________________________________________________________________________

Bg aku senang je..Islam dengan politik ni mmg xleh dipisahkan..klu dipisahkan jadila sekular..nak pisahkan agama dgn pemerintahan..mcm negara Turki tu..nak hapuskan imej Islam pada negara mereka..

Org kat malaysia ni umumnya berpikir politik ni cuma mengundi, kempen, manifesto, caci mencaci, fitnah memfitnah..pasal tu ramai anggap politik ni xde dlm islam..ini merupakan pandangan politik sempit..sebagaimana pandangan sistem politik sekarang ni adalah tinggalan tamadun yunani..so mmg xde politik dlm islam ni..hehehehe...

Kat sekolah aku percaya bende2 ni xdiajar kot..adepun sume patut tahu dlm islam mmg ade politik..ape bende politik ni?umumnya politik ni org igt pilihanraya jela..tapi itu hanya sebahagian dari politik..

Senario kat malaysia, negara demokrasi, mengamalkan sistem pilihanraya bagi menentukan pemerintah..kena undi calon dari parti2 tertentu..parti menang majoriti buleh bentuk kerajaan..(sume tahu bende ni)..umum anggap politik ni kotor..ulamak2 kat malaysia ni klu xmasuk politik xpe..tapi klu masuk politik, pasti ulamak itu akan dikecam dengan hebat..ape lagi klu masuk parti pembangkang..

Mcm dato dr Haron Din..terus dikecam bile dia masuk politik..org yg kecam tu pulak mmg terer(baca hampeh) bab2 agama ni..hehehe..bende ni mmg susah nk jelaskan sekelip mata..aku pun dulu igt politik ni xbuleh masuk dgn islam..sekarang ni dah berubah dah..

Org2 alim tahu bab2 pemerintahan berlandaskan islam biasanya xkan mendapat sokongan utk memimpin negara..pasal ramai yg takut org2 alim ni xtau nak handle ekonomi dan hal2 pentadbiran..so yg naik jadi pemimpin ni rata2 mereka yg berkelulusan tinggi dlm bidang ekonomi, undang2 dan sebagainya..ada juga yg kelulusan agama..tapi berapa kerat sangatla..

itu pasal negara malaysia ni xberapa nak seimbang, mmg xdinafikan ade ramai penasihat2 agama kat malaysia ni..klu nak banding ketua dgn penasihat atau ketua dgn timbalan, mana satu yg ade kuasa lebih..jadi org2 yg tahu ilmu agama ni selalu je duduk dibawah..kuasa pun terhad..ckp lebih2 karang kena buang kerja..hehehe...

Bg aku, biarla org alim ni jadi pemerintah..mereka mgkin xberapa tahu pasal ekonomi, tapi xkan kerana itu kita sanggup biar org yg kurang ilmu agama ni memerintah...tambahan pula ade parti politik yg mahu menjadikan negara ini sebagai negara yg menjalankan pemerintahan secara islam..tapi kerana pemikiran politik sempit umat2 islam akhir zaman..parti islam itu ditentang oleh orang2 islam sendiri..agaknya mereka nak tgk islam tu bangkit sendiri tanpa perjuangan kot..xperlula nak berjuang nak bangkitkan syiar2 islam..islam itukan agama yg betul..jika betul parti islam tu betul..kenapa sampai sekarang masih belum berjaya memerintah..hehehe..aku ckp bengong kang marah...

cuba kalu aku ckp klu betul la palestin tu milik islam..kenapa sampai sekarang islam masih ditindas dan diusir?hehehe..nabi sendiri pun xdela duk berdakwah je siang malam..sahabat2 pun sama..xdela nak duduk je satu tempat tu..tapi nabi dan para sahabat sentiasa cuba berjuang melebarkan sayap islam...sampai islam berjaya menakluki separuh dunia..

klu betul la politik ni xde kena mengena dgn islam, pastinya xde hukum hudud, nabi xmahu jadi ketua negara, sahabat2 pula xmahu jadi khalifah..islam pun xkan mengariskan bab2 cukai dan bab2 pemerintahan yg adil..pasal islam ni kan agama sahaja..solat, puasa, zakat, haji..bende2 lain seperti pemerintahan islam tu lantakla kan..banyak cantik muka?klu islam tu agama utk ibadat sahaja, ape beza islam dengan agama lain? islam ni kan agama yg syumul, agama yg lengkap..sumenya ada diajar dlm islam..bab bersuci, berjimak, bab tidur dan mcm2 perkara2 kecil yg lain..xkanla perkara besar seperti pemerintahan secara islam xde dlm islam kot? xke pelik tu...

ni merupakan satu agenda yg dah lama..nak mengasingkan islam dgn pemerintahan,,cubala bayangkan pemerintah2 negara islam sekarang ni betul2 memperjuangkan islam..pasti dah lama negara haram israel tu hancur..dan amerika pun xdela nak berlagak..tapi biaselah..yg jadi pemerintah sekarang ni sume kecut perut dengan negara2 kuffar...takut nnti xleh nak eksport barang..so, ape negara2 kafir nak buat kat negara islam lain tu lantakla..janji kita xcampur dan negara2 kafir tu xkan serang kita...hehhehe...

Sedarlah umat2 islam akhir zaman, imej islam semakin terhakis, dlm segenap segi..kita org2 islam lagi yakin kepada cara2 penyelesaian yg bukan islam..takut nk ikut cara2 islam pasal nnti negara jadi mundur...takut nak tunjukkan imej islam pasal nnti pelabur takut nak melabur..go to hell la org2 Islam yg mcm ni..org2 bukan islam ni tahu mereka xperlu takut selagi org islam betul2 berpegang pada ajaran islam..org2 bukan islam lagi takut pada org2 islam yg cuba mengelak dari mengamalkan ajaran islam..contoh paling mudah..mana kita lebih percaya..org awam bukan islam ke paderi2 atau sami2..tentu kita lebih percaya pada paderi2 atau sami2 kan..pasal mereka ni tetap pada pegangan mereka..berbanding dgn org biasa yg ikut suke nak ikut agama atau x..

P/S: klu aku tulis panjang2 nnti xdok sape nak bace..hehehehe..

2 comments:

The Spiral Eyes said...

saya baca..tapi ayat akhir aja

CHELAH said...

skadar ragu org alim xmmpu hndle bab ekonomi..tp xpernah try lg kn??

rmai tkut org alim mmrntah..maka ngara kta akn byk kkrgn laa..espclly HIBURAN..yg tu laa rkyat bmbng sgt...huhu..

mcm kt afgan dlu...

'lautan tu mmg luas'

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...