Rakan Seperjuangan

Monday, May 25, 2009

Memuji Rumah Ibadat Agama Lain...

Sejak dahulu manusia mmg sukakan kecantikan dan keindahan..ditambah pula dgn kepandaian mmbina bangunan2 yg memukau mata yg melihat..antaranya adalah rumah2 ibadat..manusia sejak dahulu mmg berlumba2 untuk menghias dan mencantikkan senibina2 rumah ibadat masing2..maka xheranla jika kita mudah rasa terpegun bila melihat kuil2, tokong2, gereja2, gudwara2 dan mcm2 lagi rumah ibadat agama lain...

Islam tidakla melarang kita berasa kagum dan memuji keindahan senibina2 rumah ibadat agama lain..yg Islam haramkan adalah menyeru atau mengajak atau mempromosikan org lain agar pergi atau melawat rumah2 ibadat itu..gaya percakapan yg boleh buat org rasa tertarik nak pergi melawat pun xboleh..pasal rumah2 ibadat agama lain tu dikira sebagai tempat yg haram dan mungkar..

Contohnya kita kagum melihat bangunan2 kuno seperti piramid masih utuh walaupun dan beribu2 tahun, itu xde masalah walaupun tempat itu adalah makan firaun2 yg ingkar..kita sekadar mengagumi senibina itu..tapi jika kita promosi org utk pergi tu..dah kira haram..pasal sume tahu piramid tu memakan masa dan tenaga kerja yg byk...mereka mengerah rakyat jelata utk membinanya..berlaku kekejaman disitu...

Islam itu indah dan Allah suka pada keindahan..xperlulah nak terlalu mengagung2kan rumah2 ibadat dan tempat2 penyembahan agama lain...

P/s: jgn kita melakukan suatu yg menampakkan kita ni jahil sangat..sedangkan menuntut ilmu fardu ain tu adalah wajib kepada setiap umat Islam..

1 comment:

CHELAH said...

ilmu fardu ain adlh wajib!...ilmu yg kita duk kejor2 skrg nie??

klu jahil hukum nyer wajib blajo kan?? brape kerat sgt yg nk g blaja kt msjid ukm tuu??..klu dh pegi tuu..spe yg brani dduk plg dekat ngn tok imam time ngajo??

huhu..ak pn takut beb...

p/s barat menguasai sumer nye..smpi ke tahap nk g blaja pun lemah org islam skrg...iman ak lg laa lemah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...