Rakan Seperjuangan

Friday, May 22, 2009

Menguap..

Tahukah bahawa menguap ini bukan sahaja menandakan kita ini patut masuk tidur, tapi ia juga kadang kala merupakan gangguan syaitan yg meniup pada telinga anak2 adam ketika mereka mendengar perkara2 agama..paling jelas adalah time khutbah..ade pendapat kata kena celak iblis(tiada nas sahih)...

Bila masa khutbah mmg ramai yg mengantuk dan tertido..mmg mengantuk giler la kata org..yg mmg mengantuk pasal xcukup tido tu lain cerita..cuma aku nak ckp yg mengantuk time khatib baca khutbah..sampai tabung derma lalu pun xsedar..ape kesla..buat malu kat budak sekolah je..kopiah atas kepala pun buleh kalah dgn budak2..

Yg peliknya time habis khutbah tu ok je bangun..lepas habis salam terus hilang rasa mengantuk..ade ulamak yg ckp ia adakalanya berpunca dari gangguan syaitan yg meniup ke telinga manusia agar jadi mengantuk agar nnti manusia xdpt nak serap sepenuhnya kandungan perkara2 agama yg didengar..

Time masuk masjid ok lagi segar..duduk time khutbah je terus rasa mengantuk yg amat..apelagi kalau baru je lepas makan..mmg xtahan2 ngantuknya...

Pergerakan2 lain seperti garu2 badan pun salah satu dari gangguan syaitan agar kita lalai ketika solat..mmg biasa ni..klu time solat tu la gatal situ gatal sini..garu situ garu sini..sapu situ sapu sini..tujuannya pun sama..nnti kita akan lalai dan hilang fokus time solat..time lagu NEGARAKU ok je xde gatal2 pun..tegak macam patung lagi..hahahaha..

P/s:aku selalu elak makan sebelum khutbah agar tidak mengantuk..

2 comments:

CHELAH said...

bila menguap sebut 'auzubillah hi mina syatanirajimm'
sambil tutup mulut..ajar ank2 kita dari kecik smpi besar dia pndi..n ajar kepada org..pahala berpjgn tuuu

hady83 said...

mu mmg class che loh..mcmna aku buleh lupe part tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...