Rakan Seperjuangan

Friday, May 8, 2009

Mamak aka India Muslim

Sekarang ni semakin byk restoran2 dan premis2 yg dikendalikan oleh mamak(mapley) kat serata malaysia..mereka mendapat sambutan yg agak baik..mana2 premis mereka dibuka..dijamin akan maju dan laris..setakat yang aku tgkla..ramai jg yg xpuas hati dgn kehadiran premis2 mereka ni..kenapa mereka ni maju dan laris?aku pun xsure punca sebenar..bg aku..asal mereka islam..kira okla..pasal nnti depa byr zakat..hehehe..byk juga isu lain seperti "mereka ni benar2 islam ke?" aku pun xberani nak bg jawapan..klu aku tgk depa kat masjid time solat jumaat aku mmg xde syak..tapi yg xpenah tgk tu..aku rasa syak juga..maklumla kita ni bukan sempurna sgt..

aku cuma heran, nak kata makanan depa sedap, xdela sedap sangat pun..nak kata mesra layanan..xdela mesra sgt pun..maybe pasal mereka ada gantung imej2 islam kat premis depa kot..mereka ni xgantung gambar2 yg menghalang malaikat rahmat dari masuk ke premis mereka..mgkin ada yg gantung gambar2 bernyawa tapi xdela sebanyak kedai2 org melayu kita..hehehe..

gambar2 yg biasa ada kat kedai mamak adalah tulisan2 khat..gambar mekah dan kaabah..tulisan2 ALLAH dan Muhammad..agaknya klu xde gambar2 dan tulisan2 ni..kita xberani nak masuk kot..

Hati kecil aku selalu tertanya2..kenapa mereka mesti gantung atau pamer imej2 islam ni..adakah kita masih bersikap berpuak2..mentang2 depa india..kena pamer imej2 islam..ape kita ni hebat sgt ke pasal islam?

Cuba bygkan kita kat negara arab nak bukak premis tapi kena pamer imej2 islam agar org2 sana berani masuk premis kita..aku kadang2 simpati gak tgk mamak2 ni kena pamer imej2 islam..macam dah terpaksa pulak aku tgk..hehehe..kena pakai kopiah..dan tutup kepala..agaknya depa pikir klu xbuat camtu..org islam xberani nak masuk premis depa..

tapi okla..premis depa ni selalu penuh..berpusu2 org datang..aku juga penah dgr pasal ramuan kari depa..tapi islam wajibkan kita siasat sampai tara tu..cukupla kita ada badan yg ditubuhkan utk siasat dan bg sijil halal iaitu JAKIM...

P/s: sama2 kita sokong org islam..xkira la bangsa dan warna kulit..janji akidah sama..daripada sokong bukan islam yang xkeluarkan zakat..hehehe...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...