Rakan Seperjuangan

Tuesday, December 28, 2010

Tuhan Maha Pengampun Vs Umat Islam Maha Menghukum

Entri 287: Hari ini baru aku terdetik nak menulis pasal isu ini yang aku rasa telah diputar belitkan dan mendapat sambutan hangat bagi mereka yang sorry to say...agak kurang penghayatan dalam agama Islam...tidak keterlaluan kalau aku katakan mereka ini mempunyai pandangan yang sempit tentang Islam tetapi tidak mahu mengembangkan dan mendalami Islam..justeru dari kecik sampai tua..masih lagi guna hujah dangkal yang sama...

Memang betul dalam Islam ada sebut ALLAH maha pengampun...maha penerima taubat...maha mengasihani...itu memang tidak dinafikan...akan tetapi, berapa ramai yang fikir ALLAH juga maha berat seksaannya...malah hukuman yang ditetapkan kat dunia pun dah buat orang takut dan tak mahu ikut...inikan pula balasan kat akhirat yang kita sendiri telah sedia maklum betapa keras, pedih, seksa yang amat...

Apa yang aku perhatikan trend sekarang ini..ia tidak menjurus kepada trend amar makruf nahi mungkar...SERU PADA KEBAIKAN DAN CEGAH KEMUNGKARAN...bab seru pada kebaikan itu memang patut dipuji lah...tapi bila masuk bab cegah kemungkaran...bab ini ramai yang dah kena putar belit...

Macam2 alasan diberi, jaga tepi kain orang, hak individu, hak asasi, hak itu hak ini, yang semuanya menjurus kepada JANGAN CEGAH KEMUNGKARAN atau pejam mata sudah, lantaklah mereka, kubur masing2, tak ganggu orang lain dan sebagainya...sampai satu tahap dimana seolah2 berserah saja pada tuhan, biar tuhan sendiri yang uruskan...

Aku yang kurang ilmu agama ini memang tidak setuju langsung bab berdiam diri bila kita ada kuasa nak cegah kemungkaran...zaman sekarang punyalah banyak medium yang boleh digunakan, macam aku, aku fokus kepada menulis kat blog ni...kalau aku cakap depan2..pasti aku kena boikot...blog ini merupakan salah satu cara aku mencegah kemungkaran...walaupun dengan ilmu aku yang tidak seberapa ini..

Berbalik pada tajuk, dakwaan umat Islam maha menghukum itu adalah langsung tidak menepati ciri2 Islam..ia seolah2 mereka ini bertindak menghukum sesuka hati...padahal dalam Islam sudah lengkap tentang cara pelaksanaan hukuman...dan kalau betul2 mengaji pasal Islam...pasti tahu bahawa bukan senang mahu jatuhkan hukuman dalam Islam...kalau undang2 manusia, gambar sekeping pun boleh jadi bukti yang kuat dan boleh sebabkan hukuman mati..tapi dalam Islam, dalam hukuman zina misalnya..kena ada 4 orang saksi yg cukup syarat...

Aku cukup menyampah dengan mereka yang malas nak mendalami Islam tapi mahu mengutuk islam...mereka ini cuma mahukan yang indah2 dari islam..bila bab larangan keras...mereka tak mahu terima..ibarat kata mereka ini hanya mengikut apa yang difikirkan berfaedah tapi meninggalkan apa yang mereka rasakan tidak sesuai...sebagai contoh...zakat, bukan main giat aktiviti kutip zakat...bukan main rancak dalil2 yg mewajibkan zakat...beribu2 kaunter zakat dibuka...tapi bab lain? bab solat misalnya...aku malas lah nak ulas bab solat ni...nanti 100 entri pun tak cukup...

Orang yang jahil tentang islam akan anggap umat islam maha menghukum..itu tak boleh..ini tak boleh...ada yang kata ALLAH tu tidak perlukan bantuan manusia..makna kata..kalau ALLAH dihina..biarkan saja...ALLAH maha berkuasa dan tak perlu dibela...Islam pun agama ALLAH, jadi tak perlu umat Islam lebih...ALLAH akan jaga Islam...aku cukup geram dengan kenyataan bengong seperti ini...

Nanti akan ada hujah manusia diutuskan untuk memakmurkan bumi...bukan untuk merosakkan bumi...persoalan disini..macam mana nak jadi makmur kalau tidak mahu ikut perintah ALLAH...memang orang bukan Islam tu moralnya lebih baik, tapi mereka kufur pada ALLAH...tiada yang lebih teruk seksanya dari kufur kepada ALLAH...selama2nya kat neraka...kat dunia memang baik..tapi baik dari segi moral sahaja..dari segi akidah..hancus...

Ada orang marah pasal hukuman murtad yang dikatakan kejam...padahal dalam islam bukannya jumpa org murtad terus bunuh...sebaliknya diberikan masa untuk bertaubat...dan jika enggan...barulah dibunuh...kerana kat utube ramai je orang murtad yang aku rasa bunuh 10x kali pun tak setimpal dengan perbuatan mereka yang memburuk2an islam..sedangkan mereka baru tahu sedikit tentang islam...sudah berlagak macam dah tahu semua...duk kata islam ni kejam dan segala bende yang langsung tak tepat...pasal tu orang murtad ni layaknya dibunuh saje..memang pengacau...tapi orang yg liberal akan kata..apa hak kita nak bunuh..jawapan aku...bukan hak kita rakyat biasa utk bunuh..tapi itu adalah tanggungjawab pemerintah...dan kita yang bertanggungjawab melantik pemerintah..jika kita dah tau pemerintah itu tak akan laksana hukuman itu...kita pun sokong bagi dia naik...kita pun dapat share..aku buat tesis pasal kes lina joy..yang murtad tu...sampai kecoh satu negara dibuatnya..perabis duit rakyat je...

Tiada paksaan dalam agama..ini pun satu hujah yg orang guna...tanpa merujuk pada maksud sebenar ayat ini...bagi kamu agama kamu...pun dalil yg dimanipulasi oleh mereka yang malas nak kaji islam...mereka ingat islam ni agama main2...buleh keluar masuk sesuka hati...buleh ikut separuh tinggal separuh camtu..yg xkena dengan akal dangkal mereka tinggal..yang mereka rasa menguntungkan mereka ikut...kalau macam tu apa beza islam dengan agama2 sebelum ni..yahudi nasrani sume tu...kerana mereka semua tu telah beriman dengan sebahagian dan kufur pada sebahagian yang lain..

Kita Islam pun nak buat itu macam ke? yg kena dengan citarasa kita, ada kepentingan, kita amal..yang kita tak berkenan, kita tinggal...macam tu? Bila ada orang bagi peringatan, dikata membebel, perasan bagus, perasan alim, bajet alim dan segala macam lagi kata2 yang aku rasa akan MENGHALANG proses CEGAH MUNGKAR...aku tak ada mood nak ulas panjang...tapi aku cuma nak kata...pergi mampus dengan CERMIN DIRI SEBELUM DAKWAH...kalau nak tunggu jadi alim ulamak dulu baru buleh dakwah orang...mmg JAHANAM dunia ni..sedangkan dakwah nabi pun orang tolak..inikan alim ulamak...orang biasa yang nak dakwah tu silakan...pastikan kena dengan cara...Pegi mampus dengan OOO..AKU TAK NAK MASUK CAMPUR, AKU PUN JAHIL...OOO..AKU TAK YAKINLAH...

ALLAH dah tau itu semua...Nabi pun tak mampu nak ubah hati bapa saudara yang paling menyayangi dan disayangi...betul lah ALLAH nyatakan...tugas kita hanya sampaikan...tapi bab sampaikan kehati..itu bukan urusan kita...

Bab jatuh hukuman, dalam Quran ada tetap hukuman sekian2...sebagai panduan kepada manusia..itulah ketentuan dari ALLAH...siapa kita nak kata hukuman tersebut kejam dan sebagainya...dan siapa kita nak persoal tindakan ALLAH, dengan logik akal semata2...dah terang nyata jangan fikir tentang zat ALLAH..tapi ada yang degil nak pikir jugak..itu pasal jadi sesat...diibaratkan tuhan macam manusia pulak...sampai kata tuhan tu tak betul, kejam, zalim dan sebagainya...konon tuhan bagi otak supaya pikir...ya betul mmg suruh pikir...tapi tuhan dah larang dari pikir zat ALLAH..bende lain nak pikir silakan...tapi kalau dah jenis sesat tu...tak hairan lah..

P/s: Umat Islam bukan maha menghukum...cuma orang yang jahil dan melampaui batas je buat begitu...Islam dah sempurna..tidak ada soal hidup ini yg tak ada jawapan dalam Islam...cuma pasal bebal dan bodoh sombong tak mahu mengaji..itu pasal dianggapnya Islam ini mundur...orang yang amalkan Islam jadi mundur..negara Islam jadi mundur..dan sebagainya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...