Rakan Seperjuangan

Tuesday, December 14, 2010

Cinta Berbeza Budaya dan Agama

Entri 278: Satu lagi artikel sumbangan co-writer blog ini berkenaan cinta antara dua budaya dan agam yang berbeza.


KRITIK N KRITIS HUBUNGAN CINTA 2 BUDAYA DAN AGAMA BERBEZA

Semalam aku tengok tv..satu citer indon pukul 3 ptg..memang masa cuti2 ni hobi aku tengok tv memanjang..tp aku ni jenis selected..bukan main tengok apa yang ditayangkan..memula tgok citer allisa..sinetron cintan indon…ok la ugak..skurang2nya leh layan blues..haha…pastu da habis citer tu 2.58 aku konon nk gerak la sbb aku tau lepas citer indon ni satu citer indon lg menjelma…yela..tengok tajuk da tau ‘Lagenda Cap Goh Mei di Pulau Kurau (Pelembang)’..ceh, x habis2 dengn tahyul..tp bila tgok awal2 tayangan tu aku rasa cam best je..citer tu dimulai dengan visual 2 buah family sdg melakukan ritual sembahyang..satu keluarga muslim..satu lg keluarga buddha..aku seakan2 tertarik untuk nk tau ape bende la citer ni…apa hubungan antara kedua2 family tu…oleh sbb masa tu aku x tau nk wat ape maka x salah la mata aku tertancap kat tv tu…

Tengok punye tengok mula la aku paham, citer ni mengisahkan si cowok dari family buddha ni berkenan dgn si cewek dr keluarga Islam ni..kedua2 mereka berasal da keluarga yg berpegang teguh dgn agama dan budaya masing2..waa…mcm best je…yela..biasanya aku tgok citer2 cinta antara pasangan yg berbeza ni kat siaran Malaysia..x pon slalu jugak jumpa dalam novel. Tp kali ni dr versi Indonesia diketengahkan polemic cinta 2 hati berlainan budaya…aku nk tengok sejaumana garapan pengarahnya untuk tidak menyelerakkan tepung semasa menarik rambut agar rambut x putus. Lg pula aku kate menarik sbb aku nk lihat bagaimana cerita indon yg satu ni boleh ‘selamat’ padahal 90% masyarakatnya adalah muslim. Sedangan juga perkara2 semacam ini kelihatan menyentuh sensitivity agama dan budaya kedua2 belah pihak. 

Sebab masa si cowok bilang yg die da suke bangat dan cinta sama si cewek itu, minda aku da mula berputar..selain mempersoalkan bagaimana penerimaan keluarga2 mereka, apakah pengakhirannya? Adakah cinta mereka kesampaian atau sebaliknya?

Beberapa asumsi(tanggapan) awal yg aku highlightkan kat kepala ni…mungkin menjadi ending kepada citer ni..
-            1. Cinta mereka dihalang keluarga lalu x jadi bersama… biasala..kat mana2 dan siapa2 yg Islam itu mmg jadi halangan la untuk bersama…lagi2 yg melayu ni…

-          2. Cinta mereka dihalang keluarga tp diorang tega meneruskan hubungan.. waa..ni baru namanya berkorban demi cinta…mmg biasanya akal org bercinta ni letak kat lutut..x pikir rasionalnya..

-          3. Cinta mereka diterima keluarga dgn yg so cowok tu convert muslim…haa..ni normal n seharusnya berlaku..Islam kan agama yg mulia n tertinggi berbanding agama lain..

-          4. Cinta mereka diterima keluarga tanpa adanya convert2 bduaya n agama..yg ni biasalah kat indonesia..pluralisme dlm beragama menjadi kebiasaan..x kisah pasangan tu beragama apa even die muslim..

Daripada jalanan citer yg seterusnya kelihatannya hubungan mereka ditentang oleh kedua2 belah pihak… yg si cowok telah dihalau keluargnya… sementara si cewek telah ditampar2 oleh ayahnya yg mmg berprinsip tegas dalam agama.. ops..mereka ni jugak adalah dari kalangan org2 kaya n berpangkat tinggi…kirenye kalu menolak hal2 budaya n agama mmg sekufu la…tp sbb budaya n agama jd tunjang kehidupan maka ia jd satu halangan buat mereka..

Masa aku tgok ni x habis2 aku menyumpah2..apsal la si cewek yg berjilbab ni suke sagt ngan cowok tu..pelek sgt2..kirenye mudah sgt la jatuh cinta…tp xpe..cinta itu kan mmg buta… sedangkan si cowok pon sama…ramai amoi2 yg minat kat die tp die tetap menyukai si cewek bernama mutiah ni… salah sorg amoi yg minat kat si cowok ni namanya mei fang merangkap rakan sekerja..tp bwah sikit la sbb si cowok ni boss kat restoren die tu.. macam2 usaha si amoi tu nk pikat hati si cowok tp x jadi2..malah cinta si cowok kepada ceweknya makin menjadi2..

Pada masa sama setelah dihalau keluarga si cowok ni amat2 sedih n tertekan..selalu jumpa si ceweknya mengadu nasib…si cewek pon sama 2x5..mengadu ayahnye mengahalang die bertemu dgn lelaki pujaannya..lagi bertambah derita mereka tu.. atas dasar masih menaruh harapan si cowok ni menghubungi keluarganya minta direstui..tp mcm biasalah..mmg gagal…lalu bertambah2 sedih la die..

Berbalik pada si amoi tu..aku pk mesti die suke bende ni berlaku..konon leh la die kacau daun…tp lain plak jadinya…bila slalu tgok si cowok ni sedih n muram amoi ni plak jd baik hati…die p jumpa family si cowok tu n nasihatkan agar terima smula anak lelaki mereka tu… pong pang pong pang..last2 mereka ok dan merestui hubungan anaknya dgn wanita muslim tu…dgn syarat..mereka x mau bertemu kelurga pompuan tu dan melamar bg pihak anaknya…ha..time ni aku rasakan betapa bagusnya citer ni kerana mggambarkan budaya kekeluargaan yg utuh bilamana keluarga lelaki dtg melamar pompuan di rumah keluarga pompuan…mmg bagus..tp dlm masa sama mereka berjanji akan support sume perbelanjaan n mas kawen anaknye tu…kirenye si cowok kene p minang sendiri la..

Bila dah macam tu..terpaksa lah si cowok ni be gentle jumpa kelurga pompuan tu…ah, mcm yg aku agak..mmg kene balun la lelaki tu dek ayah pompuan tu…menangis2 si cewek mempersoalkan tindakan ayahnye yg x mahu menerima kekasihnya tu..lebih2 lg bila ayahnye x trime sbb namanya Tan Bon Liong. Eh..aku pikir bapaknye akan sebut x terime sbb lelaki tu x sama agama..atau x Islam tapi die sebut atas sbb nama..pelik tol..pada aku nama xde apa2 makne melainkan aqidahnya..mmg indon ni betul2 x betol la..

Tp lama2 aku mula pk..pengarah citer ni x mahu wujudkan kontroversi dgn menyebut scara terang2ngan pasal agama n budaya..so aku pikir nama Tan Bon Liong tu membawa erti lelaki tu kafir..x sama dgn Mutiah yg Islam..mmg rasional la tu n bagus juga jawpan ayahnye tu..tp, anaknye tu yg bengap2..x paham2 maksud tersirat anaknye… 

Lalu bermula la episode si cewek mogok lapar berhari2 sbb ayahnye keras kepala…si cowok plak makin menderita…tp si amoi ni jenis berkorban demi cintanya pada si cowok ni maka die berusaha pujuk n tolong la si lelaki tu…last2 dengan smangat yg berbaki dan dorongan kelurganya (even pada masa sama kelurganya tetap x mahu jumpa keluarga si pompuan atas sebab maruah) si cowok tu buat kali kedua bertemu la dgn si ayah pompuan ni…masa tu aku pk bodohnye die ni…da tau ko tu kafir patot tukar la agama kalu da sayang sgt sama ceweknye tu…tp slumber je macam tu…mcm la hebat sgt..

Last2 mmg teruk la lelaki tu kene..masih x paham2 lg la tu…masa ni die kene pukul n tumbuk langsung x balas2..saje dibiarkan diri die kene pukul..tp dalam msa sama ceweknya menghalangnya…mmg konflik btol la masa tu…last2….

Ya, last2…ayahnye stop. Pastu sume pon cool..last2 lg ayah pompuan tu kate..die merestui hubungan anaknya dgn lelaki tu plak sbb kononnya dah terbukti lelaki tu cinta giler slama anaknya..tp ada syaratnya…  masa ni aku tertunggu2 sangat kot2 ayahnye kate kene masuk islam b4 kawen…tp bukan..! ayahnye kate syaratnye adalah mas kawen nye 8 keping emas sahaja!

…ishk..giler ke ape citer ni..nampak sgt pengarah ni nk menerapkan budaya plurasme dalam agama…mmg gile la.. last2 aku rasa cam nk tutup tv je..bengang betol. Patot citer ni x boleh lepas di Malaysia. Tp sebelum sempat aku nk tutup tv aku tertengok lagi la sambungannya…secara kesimpulannya aku tgok sampai hari diorg nk kawen tu…kedua2nya mati lemas kat sungai…sbb si cowok nk kutip kepingan2 emas mas kahwennya yg diletakkan dalam tempayan dibuang di sungai sbb salah paham yg mana die pikir keluargnya menipunya dgn mengirimkan garam or gula (dan sewaktu dengannya) sedangkan die minta kepingan emas. Lalu die buang..tp lepas buang si amoi yg suke kat die bgtau yg itu sbenranye kepingan emas yg dikirm buatnya…huh..dgn cepat die terjun sungai nk amik balik..dan yg bodohnye..si cewek yg mmg berbaju pengantin dah turut sama ikut terjun…bodoh! Kat dasar sungai tu si cowok kakinya tersangkut kat tali dan si cewek plak kepalanya tersangkut kat tali jugak masa nk lepaskan ikatan kaki cowoknya..namun gagal..dan lemas kedua2nya…

Huh, kesimpulannya kat sini..aku menyesal tgok sampai habis citer tu…mmg diorg x kawen pon..sbb da mati dulu..cume aku sbg penonton ni nak tau la degn jelas apakah si lelaki tu da bertukar pegangan agamanya? Tp sebagai pengarah citer tu aku rasa mereka tlh mempersembahkan satu garapan cerita yg baik tp x sesuai untuk diketengahkan dalam budaya melayu Malaysia ni..sbb endingnya menimbulkan persoalan berkaitan akidah yg x terjawab…

Cume yg aku bole kate ok sbb tema cerita boleh la kate kontroversi tp bende2 yg boleh bikin kontroversi tu x disebut secara jelas…mmg harmoni la tp harus diingat Islam adalah agama yg suci dan tinggi yg tiada taranya dgn yg lain..dan asumsi yg aku statekan kat atas tu nampaknye meleset kesemuanya…huh!

ARTIKEL INI DITULIS OLEH PENULIS JEMPUTAN MERANGKAP RAKAN SEPERJUANGAN AKU:Emi Nizam

P/s: Aku pernah tengok sinetron dimana lelaki bunuh diri kat kubur perempuan pastu mereka dapat bersama bahagia...dialam roh..adoi..


6 comments:

zalizalu said...
This comment has been removed by the author.
zalizalu said...

pada pendapat aku laa hady, indonesia ni dah macam negara yang bebas giler3... lain2 agama (islam + kristian) pon ad yang kawen, sah!

*aku tak tgk cite indon.. mentaliti mereka sangat rendah dalam citer tu + takde pengajaran...

Hady83 said...

Susah mahu cakap, memang dah itu trend mereka sejak dulu...islam dan kristen buleh kawin kerana kristen dianggap ahli kitab, sembah tuhan yang sama, cuma nabi lain2...so tidak ada masalah utk kawin...

Bukan nak kata semua, kalau yang alim, memang betul alim, kalau yang kurang alim, memang betul kurang alim...sedih betul melihatnya...

Mereka ni solat rajin, tapi yang batil2 tu tetap buat...entah mana yang silapnya...

Anonymous said...

assalamualikum.saya nak tanya blh tak kalau saya bercinta dengan orang bukan islam.saya saying sangat kat dierr.berdosa tak?saya arap awak boleh bantu saya.

Unknown said...

Datang lah sini dan lihat realita yg ada... jgn sekedar tau dr media... Hati-hati.. Indonesia sangat kompleks, .

#salam dr saudaramu di seberang

Anonymous said...

Patutlah Melayu ni di Minda bangsa lain bodoh,bukannya lihat langsung tapi sudah mengatakan dan menyebar berita tipu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...