Rakan Seperjuangan

Thursday, December 9, 2010

Konflik Dwikerjaya(suami isteri bekerja)

Entri ke 275: Sempat ke aku post sampai 300 entri sebelum aku tamat pengajian ni..maksud aku betul2 tamat...

Atas permintaan seorang mmber yang baru kenal, dia minta aku ulas sket pasal konflik dwikerjaya iaitu apabila suami dan isteri kedua2nya bekerja. Realiti zaman moden, kerana pada zaman dulu, hanya suami yg bekerja tulang 4 kerat banting tulang dan tenaga kasi anak bini makan. Tapi sekarang dah banyak berubah, perempuan ramai yang masuk sekolah, pastu masuk universiti, kolej dan bekerja. Pastu dah kawin pun jadi isteri, masih bekerja disamping turut buat kerja rumah bila balik kerja...ada pulak yg suami tak kerja, tapi isteri  yang kerja, suami duk umah mcm suri rumah, jaga anak, jaga rumah..jemput hantar anak dan isteri.

Okay, pertama sekali, aku lebih cenderung pada pandangan, isteri yang bersuami eloknya duk rumah je, kerja dari rumah, kerja dengan perempuan sahaja, dan dibawah pengawasan suami. Bapak kejam giler aku ni, perempuan penat2 belajar tinggi2..nak dapat kerja senang, tiba2 aku xsetuju mereka kerja..okay aku ulang balik..isteri yang dah bersuami je yg tak patut kerja..melainkan suami tu lumpuh dan sakit berat tak mampu nak kerja..itu kes lain...

Tahu tak kenapa lelaki ramai menganggur?kerana perempuan lebih cemerlang dalam pelajaran dan lebih berpotensi utk diambil bekerja. Perempuan senang diurus, rajin, dedikasi, tak macam lelaki yang malas dan ada saja akal untuk ponteng kerja dan mengelak kerja...berbalik pada entri aku sebelum ini pasal perempuan itu kurang akal, lemah dan kurang keagamaan. Perempuan kalau buat kerja, susah nak cari yang mengelat, malas, dan tak berdisiplin...itu pasal senang majikan klu dapat pekerja pempuan..selain dapat cuci mata, dapat juga usik2 manja...nak pulak dapat setiausaha pempuan yang seksi dan berhias rapi...senang dibawa kesana kemari..lagi best...lelaki secara semulajadi mmg suke bangkang dari setuju..itu pun satu hal...jadi xheranlah kerja2 yg tak pakai tenaga ini..perempuan dah monopoli...ada yang lagi teruk...awal2 dah siap tulis..perempuan sahaja..(ini dah off topic)

Back to the real topic, zaman sekarang agak susah mahu cari isteri rumah sepenuh masa, kebanyakan perempuan sekarang sudah berkerjaya tetap sebelum berkahwin lagi, alasan yang selalu aku dengar, buat apa belajar teruk2 kalau tak dapat kerja dan tolong mak ayah, dan juga alasan kena kerja nanti tak melarat kalau lelaki tinggal...alasan itu memang cukup baik..tapi bagi aku yang kolot ini..perempuan patutnya kurangkan masa bekerja bila dah bersuami dan mempunyai anak, agar ada lebih masa untuk suami dan anak2...

Contoh 1: (Belum ada anak) Suami kerja 8-5, isteri pun 8-5,...balik kerja semua dah penat, pasti tak ada kudrat lagi bagi isteri nak beli barang dapur dan masak untuk suami...kalau masak pun, gerenti cincai je..jadi bertebaranlah suami isteri yang singgah pasar malam dan restoran2 yang dah siap makanan..bayar duit saja...pastu balik rumah..rehat..tidur awal..esok pagi bangun pegi kerja balik..hujung minggu pun diisi untuk berehat je...dalam sehari berapa jam je suami isteri ini bersua muka?Tidak kah itu menggugat keharmonian rumahtangga?Dah tentu tidak..kurang komunikasi pasti kurang masa berleter...kan?

Contoh 2: (Dah ada anak) Ayah dan ibu kerja dari 8-5, anak tu sah2 kena hantar pusat jagaan kanak2..lebih teruk lagi, suruh nenek jaga, dahla masa dia kecik, mak dia basuh kencing berak dia, dah besar ada anak, dia suruh mak dia basuh kencing berak cucu pulak, terbaik betul, dengan alasan nenek itu diberi upah jaga..what the hell?menggunakan nenek yang sunyi itu supaya jaga cucu agar tidak sunyi sangat..nenek dah tua, kudrat dah kurang, bagilah dia berehat...mereka mmg sayang cucu, tapi melampau lah kena jaga cucu lagi..masa muda susah payah bela anak, kasi anak pendidikan terbaik...last anak dpat kerja baik, ingatkan dah goyang kaki makan hasil anak, tapi tidak, kena jaga cucu dulu..baru dapat merasa hasil anak...konon nenek tu xdelah rasa segan terima duit bulan2 dari anak tanpa buat ape2..what the hell? Apakah ini hadis nabi yang mengatakan bahawa akhir zaman, ibu akan melahirkan tuannya? YA BETUL, bila anak tu dah besar..dia akan jadi tuan pada ibunya...ibunya kena jaga anak dia, alasan dia tak percaya orang gaji, tak percaya orang taska..what the tuttt...

Contoh 3. (Dah ada anak) Suami isteri kerja 8-5. Anak hantar taska, nurseri, atau dijaga orang gaji...aku hairan macam mana lah anak mau rapat dengan mak bapak jika hanya jumpa mak bapak bila mak bapak dah balik kerja...tak sama kesabaran orang gaji dengan org nurseri dengan kerenah anak kita...susah sangat depa kasi ubat tido je...ada kes orang gaji lebih2 sayang..sampai bawak lari anak majikan..kes lain..nanti anak sendiri tak kenal mana satu ibu bapa kandung...ini aku katakan sebagai..pandai buat tapi xpandai jaga...harapkan orang jaga..alasan, kumpul duit nak bagi anak senang..orait..tunggu saja bila anak tu dah tua..tengok dia akan hargai ke tak..dia yang xde dalam memori dia mak bapak susah payah duk jaga dia..melainkan memori dijaga org gaji dan pekerja taska...aku percaya anak itu tidak akan mengalir air mata bila mak bapak dia meninggal dunia..tapi pasti mengalir air mata bila org gaji dia meninggal..

Contoh 4. (Isteri berkeras nak kerja walaupun gaji suami dah cukup) Lelaki memang satu spesis yang ego, kalau isteri dah berkeras nak kerja, buat apa lelaki nak kerja lebih2...kerja sungguh2..kalau dia xkeje pun..isteri dia xkan kebulur..cuma isteri mintak cerai jelah kot...kalau isteri berkeras juga mahu kerja, ini dah menunjukkan isteri itu memang keras kepala, batu besar dalam kapla ada taruk, jadi tak hairan jika suami ada hati mau pasang lain...isteri sendiri sibuk kerja..jarang masa bersua..komunikasi pasti terhad..pastinya mudah berlaku salah paham...isteri pun pasti tak hairan jika bercerai kerana dah ada kerja sendiri...lantaklah suami tinggal..aku xkan mati kebulur..aku ada kerja...aku ada duit, aku buleh beli rumah..aku buleh cari orang lain...

Contoh 5 (Isteri bekerja tapi masih buat kerja rumah) Isteri dah kerja seharian, tapi kat rumah, kena jadi suri pulak, melayan kerenah anak2 lagi..kerenah suami lagi...nak pulak dapat suami jenis TUAN BESO, langsung xmau hulur tangan pada isteri yang tungkus lumus tu..dia hanya reti komplen je..masak lambat, masak tak sedap, xpandai berhias, xjaga badan..bla bla bla..jenis tuan beso katakan...balik keje, masuk bilik, tgk tv, baca paper..turun makan, tgk tv..masuk bilik..tido..anak2 kasi isteri handle sudah...ini pasti mengundang konflik...panggil bala namanya..

Contoh 6 (Isteri cemburu pada orang gaji) Ini memang kerap berlaku, kerana suami balik2 je ada orang gaji baik duk layan, offer makan minum..berbanding isteri sendiri yang hanya reti arah org gaji buat itu ini...berapa ramai suami yang berkenan sama org gaji dek kerana orang gaji pandai jaga hati berbanding isteri sendiri...suami bukan heran pada duit isteri..dia kawin bukan nak duit isteri..tapi nak kasih sayang dan perhatian isteri..sekali dah kawin..isteri asik sibuk dengan kerja...makan pakai suami terabai...mujur ada orang gaji yang selalu perihatin dengan kehendak majikannya.

Contoh 7 (Isteri berkerjaya tak hormat suami) Inilah yang paling digeruni, mentang2 dah ada duit sendiri, tidak lagi mengharapkan duit suami, maka dia buleh buat sesuka hati je...tak endah ckap suami pun...kalau isteri dulu nak angkat suara pun takut dengan suami, takut jika melarat jika suami tinggal..itu pasal sampai tua pun kekal..zaman ni..hari pertama kawin, orang dah mengira bila akan bercerai..perempuan pun dah standby duit siap2 andai kena cerai...tak heran jika kena cerai..gerenti xkah melaratnya..jadi buat apa nak hormat suami lebih2..mana buleh biar suami buat sesuka hati...siap engkau si suami..engkau jangan ingat dah kawin dengan aku...aku ni milik engkau..aku ada duit..aku xheranlah kalau engkau tinggal aku pun...tanyalah mana2 perempuan sekarang ni, pasti mereka jawab belum mahu kawin kerana duit belum cukup..duit belum cukup andai berlaku perceraian..what the efff..belum ape2 dah pikir cerai...dan standby siap2..tak tahu lah aku kot2 org dulu kawin awal pasal xde hati nak bercerai dengan suami kot...dan tak berani juga nak angkat suara..takut suami cerai..pasal tu kekal je sampai tua..suami pun manusia...kalau yg jenis jahat tu mmg ada..cuma kurang..pasal ada henset, fesbuk..webcam..cctv..ahahhaa..segala perbuatan dirakam..atau direkod...ugut sket pun dah keluar status kat fesbuk..hehehe..

Contoh 8 (Suami xhirau nafkah anak bini pasal isteri dah keje) Ini memang satu masalah, mentang isteri ada duit sendiri..suami mula lepas tangan..xbagi duit pada isteri dan anak2..agama mana dia pakai pun aku xtaulah...sedangkan ikut hukum, wajib suami bagi nafkah pada bini sekalipun bini itu jutawan, melainkan isteri halalkan...aku yg kolot ni cuma pikir..bila bini dah keje, berdikari, lebih mudah berlaku konflik...pasal rasa saling memerlukan itu dah berkurang...duit adalah segalanya pada zaman ini..kasih sayang no 2...kasih sayang xboleh mengisi perut..tapi duit buleh...bukan telan duit..tapi guna duit beli makanan...kasih sayang xleh tukar utk bayar sewa dan beli makanan..tapi duit buleh...

Kesimpulan awal, zaman dulu, melarat macam mana pun, susah macam mana pun, isteri tetap duk rumah dan jaga anak...suami juga tekun dan gigih mencari rezeki...banting tulang 4 kerat..kadang2 berlapar..berhutang..pasal zaman dulu susah..kebajikan masyarakat pun xde..zakat pun xtau nak kata...tapi zaman sekarang...perempuan digalakkan bekerja..bagi aku yg kolot..ini adalah agenda bagi memecah belahkan institusi rumah tangga..aku memang kolot...aku percaya, suami perlu bekerja, isteri tak perlu kerja..bukan perempuan xperlu kerja..tapi isteri..yang ada suami..kerana aku percaya anak2 lebih berharga dari duit..lebih baik ibu sendiri yg jaga dari suruh org lain jaga..aku memang kolot...aku mengaku...

Zaman nabi dan sahabat, isteri2 tak ada yang bekerja, walaupun hidup miskin..jadi aku yg kolot ni kata, susah macam mana pun..suami xkan biarkan isteri kelaparan...aku yg kolot lebih pentingkan hubungan keluarga dari material...aku lebih pentingkan akhlak anak bini dari duit...aku xmau perjudikan pendidikan awal dan tarbiyah keluarga sendiri demi duit...jangan sibuk cari duit hingga keluarga terabai...anak kita, kita lah yang jaga...ini tidak, anak berderet tapi semua suruh orang jaga...aku risau nanti dah kita dah tua, anak pun tak mahu jaga kita, kerana mereka xpernah ingat kita jaga mereka, bagi duit saja tak sama dengan sentiasa disisi mereka ketika mereka memerlukan...aku bukan nak rendahkan perempuan...tapi aku lebih percaya anak lebih baik jika diasuh ibu bapa sendiri....ya...aku memang kolot anti pembangunan...terlalu jauh sangat pikir...

P/s: Rasanya aku tak berapa menjawab apa yang kawan aku mahu aku ulaskan...huhuhu...aku awal2 dah ckp kat dia..topik ni berat..aku buleh jadi emo xtentu pasal...inilah hasilnya..nanti aku tambah lagi...

3 comments:

zalikha farahin said...



assalam sedara.

tu dari pandangan lelaki je. dan saye sbgi sorang pompuan ngaku ade yang betul, dan ade yang slah.

saye dibesarkan oleh parents yang kedua2nye bekerja..tade org gaji yang besarkan saye + 3adik saye yg lain..seme atas usaha mak dan ayah saye..suami cari lain tu seme atas diri masing2.kalao da x setia, jgn slhkan isteri yang bekerja. makan, minum, pkai kami 4bradik cukup terjaga. aman harmoni lagi..so? sorry to say, saye mmg x stuju dgn pndgn sedare.

well, seme ade pndangn msing2. tp saye ade bukti yang kukuh dlm hal ni...seme2 yang berlaku, depends pada toleransi suami isteri sendiri. chaw

wassalam..

p/s: pendapar sedare bernas act..

Hady83 said...

W'salam, entri ini cuma melahirkan kebimbangan sahaja, tidak memaksa mana2 pihak utk mengikut...cuma dalam masyarakat sekarang...perceraian makin banyak, anak2 terabai makin banyak, kes kawin negara jiran makin banyak..kes dera anak makin banyak...

Diakui ada saja yang ok tanpa jagaan ibu bapa, cuma nak highlight kat sini..yang xberapa nak ok tu..semalam tgk cerita aku tak bodoh, ada jugak sentuh pasal anak terabai bila suami isteri sibuk...

Terpulang pada individu, cuma rasanya lebih elok kalau isteri sendiri yang asuh dan didik anak sepenuh masa...melihat dari perkembangan budak2 sekarang ni...memang menggerunkan...

batrisya said...

saya x nk keje..tapi suami x bagi berhenti, die kata buat ape blaja tinggi2 kalau xnak keje..gaji saya lebih tinggi..sy blaja bukan sbb nk dpt keje..suke mengisi zaman remaja + tambah ilmu dan menaikkan martamat diri. yela org kan suka pandang org yang ada kelulusan tinggi. ilmu tu boleh guna untuk mendidik anak2..dh keje ni, mmg sibuk, bp jam je dapat betul2 waktu berkualiti dgn suami..agak penat. anayway, ade pro & kontra. terpulang pada keselesaan individu. sbb suami x bg berenti saya ikut jugak. mcmane tu..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...