Rakan Seperjuangan

Tuesday, December 7, 2010

Perempuan=Lemah & Kurang Akal & Kurang Keagamaan

Entri 274: Awal Muharam, dah cuba tido tapi mata tak mahu lelap, apa kata aku menulis kejap tentang ceramah yang aku dengar bertajuk hak suami atas isteri yang mana turut diterangkan huraian tentang perihal "lemah" dan "kurang akal" pada kaum perempuan.

Perempuan itu kaum yang "lemah":
1. Lemah bukan bermaksud tak larat dari segi fizikal tapi lemah dari segi lain CONTOHNYA jika mahu pergi ke Mekah, mesti ditemani oleh mahram, jika tidak ada mahram yang mengiring, maka sekuat mana pun perempuan itu, tetap tidak dibenarkan pergi. Meskipun mampu angkat beban 200kg sekalipun. Tapi lelaki, walaupun angkat beras 10kg pun terhegeh2, tapi kalau dia nak pergi mekah sorang2, tidak ada larangan baginya...ITULAH LEMAHnya perempuan..bukan lemah dari segi fizikal yang dimaksudkan.

Lelaki itu kuat walaupun fizikalnya tidak kuat...contohnya imam yang tak mampu nak angkat guni beras, tapi mampu menjadi imam dan tidak ada halangan baginya menjadi imam, berbanding isterinya yang kuat  yang mampu angkat kereta sekalipun, tapi tidak boleh menggantikan suaminya menjadi imam apabila suaminya cuti sakit.

Lelaki walaupun kecil, kurus, dan pendek tidak ada halangan hendak menjadi wali nikah pada anaknya berbanding isteri yang besar, gemuk dan tinggi sekalipun, tetap tidak boleh mengambil alih hak lelaki sebagai wali nikah.

Lemah itu bukan bermakna tak larat tapi tak boleh jadi imam, tak boleh azan, tak boleh pegi haji, tak boleh jadi wali dan sebagainya. Lemah perempuan itu pun ada sebabnya, bukan kerana hendak merendahkan martabat perempuan tapi hendak menjaga martabat perempuan.

Andai perempuan jadi imam, dah tentu makmun lelaki tidak akan khusyuk, tambah2 lagi imam tu anak dara. Satu lagi tiba2 tengah jadi imam, datang pulak uzur tengah sujud ke..apa akan jadi?Orang laki2 dah pasti tak ada uzur..kalau ada keluar darah pun..itu buasir lah kot.

Perempuan ada haid..kenapa? Kerana ALLAH sayang, ABC=ALLAH Bagi Cuti. Makan, masak, jaga anak, kemas rumah, dukung anak, riba anak, bancuh susu...isteri yang buat sume tu..suami jarang yg buat..pasal tu ALLAH bagi cuti..seminggu tak perlu solat, rehat betul2...tidor sampai kul 8 pagi pun xpe...yang dah menopause tu ALLAH tak sayang ke? pasal dah xde haid? ALLAH pun sayang, bayangkan kalau 60 tahun masih ada haid, jadi boleh mengandunglah, bayangkan 60 tahun tapi masih mengandung, dengan macam2 penyakit kronik lagi...pasti seksa oiii..ALLAH bagi rehat...dekat2 50 dah xde haid...

ALLAH tak sayang lelaki pasal lelaki xde haid?Mana ada, bayangkan jika lelaki pun ada haid, tok imam tengah sujud keluar haid, pastu dia lari ikut tingkap, punyalah lama makmun sujud...xsedar imam dah lari pasal datang haid...eiii geli lah...

Lelaki kuat dalam erti kata, dengan adanya suami, perempuan buleh buat haji, adanya imam, perempuan buleh solat jemaah, adanya bila, perempuan buleh jawab azan. Itulah kekuatan lelaki, bukan dari segi fizikal semata2. Begitu juga tempat orang sesak, perempuan mungkin terancam, ditolak, diraba dan sebagainya..kalau lelaki siapa nak kacau? Tugas lelaki memang melindungi perempuan, menyediakan makan pakai perlindungan dan sebagainya.

"DAN TIDAKLAH PATUT YANG LEMAH ITU MENJADI KEPALA"=perempuan tidak patut menjadi ketua, sama ada dalam solat, dalam keluarga dan sebagainya...perempuan hanya layak jadi pemimpin bagi kaum perempuan. Islam tidak pernah meletakkan perempuan sebagai ketua...sebagai mana nabi tidak pernah melantik ketua dari kalangan perempuan utk bimbing lelaki...

Zaman sekarang dah haru biru...lelaki duk rumah senyap je..isteri keluar berkempen politik tanpa ditemani suami...apa hukum? isteri kena sorak, kena boo...kalau menang, kena salam org tu salam org ni...adakah ia wajar?Hari ini kita buat perkara yang baru, melantik perempuan jadi ketua dan mengatakan ia dari Nabi, dari Islam...ini adalah tidak wajar...perempuan dah terlalu di expose hingga orang buleh maki, ugut, usik, mengorat, kacau dan sebagainya...dan ia menjadi tugas utama suami bagi menghalang ia dari berlaku, namun lihatlah para suami sekarang...patutnya suami yang jadi pelindung isteri...tapi nampaknya suami tidak melaksanakan tanggungjawab itu atas nama kemodenan dan kebebasan.

Perempuan itu "Kurang Akal":

2. Perempuan bukannya bodoh, lihatlah betapa ramai perempuan kat universiti dan mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan. Kurang akal disini bukan bermakna bodoh dalam pelajaran, bukan bermakna bengong, tapi AKAL PENDEK.

Contohnya kes janda yang bela lelaki sudan yang akhirnya dera dan bunuh anak perempuan dia yang berumur 3 tahun. Perempuan itu bukannya bodoh, tapi dia adalah setiausaha syarikat dan tinggal di kondominium...dah tentu bukannya bodoh, tapi dia sanggup bela lelaki sudan kulit hitam yang akhirnya mendera, rogol dan liwat anaknya sampai mati...direport kat hospital, anaknya mati kerana didera oleh pembantu rumah, masih nak pertahan lelaki yang bunuh anaknya itu...adakah itu bodoh atau kurang akal? dah tentu itu kurang akal...Lelaki itu cerdik walaupun jahat, duit pempuan tu dia kikis, tubuh pempuan tu dia dapat, anak pempuan tu pun sekali dia bedal...kalau lah pempuan tu ada akal panjang, pasti tidak akan berbuat demikian...anak gadis sekarang bangga berdamping dengan negro...disuruh bawak dadah, sanggup telan dadah...sanggup berisiko hukuman gantung kerana mengedar..


Perempuan itu bukan bodoh tapi kurang akal kerana apabila dia dah cinta, segala benda dia akan bagi, duit, kereta, rumah, hatta tubuh badan sekali tanpa ikatan perkahwinan. Bukannya bodoh dari segi pelajaran, tapi kurang akal dari segi tidak berfikiran jauh. Walaupun belajar tinggi sampai masuk universiti, tapi bila datang kurang akal mereka, mereka sanggup buat apa yg kita tidak penah terfikir nak buat...sekarang ni dah beratus2 klip video seks memaparkan pelajar universiti dan pusat pengajian tinggi...adakah kalau bodoh dalam pelajaran buleh masuk pusat pengajian tinggi?itu bukan bodoh tapi kurang akal.

Perempuan juga "KURANG AGAMA":

3. Tidak bermakna perempuan tak boleh jadi Ustazah. Perempuan lebih rajin mengaji agama daripada kaum lelaki, rajin belajar tajwid, sedangkan mereka tidak jadi imam solat...tapi rajin mengaji tajwid, meskipun mereka tidak boleh menegur jika imam salah baca dalam solat. Tapi lelaki yang jadi imam, wajib tegur imam baca salah pun xramai yang belajar tajwid...Kurang agama disini bukan bermaksud perempuan jahil agama, TAPI walaupun perempuan mengaji sungguh2, johan qariah antarabangsa sekali pun..bila dah datang haid..maka tak boleh mengaji..berbanding lelaki yang buleh mengaji setiap masa...itu lah maksud kurang agama...begitu juga tawaf..perempuan yang datang haid tidak boleh tawaf...kena tunggu darah kering baru buleh tawaf...lelaki anytime buleh tawaf...tidak ada halangan...NAMUN PAHALA PEREMPUAN TAK KURANG, contohnya jika waktu suami pergi solat jumaat, isteri xpergi, isteri cuma duk rumah, jaga rumah, jaga anak, masak utk suami, maka tetap dapat pahala sebagaimana suami solat jumaat.

Lelaki lebih akal...datang sorang sebatang kara pun buleh mengorat janda yg tinggal dikondo..walaupun akal lebih tu utk buat jahat...lebih kuat...kerja kat bumbung tinggi, cuci bangunan tinggi dan sebagainya...lebih beragama..boleh jadi imam, boleh sembahyang setiap masa, dan berkuasa melawan musuh dan berkuasa memerintah...maka dengan itu..ALLAH memerintahkan suami yang diberikan kekuatan agar memberi nafkah pada isteri dan anak2...dan isteri bila dapat nafkah...wajib taat pada suaminya...selagi tidak bercanggah dengan syarak...kerana suami diberikan lebih kekuatan dalam perkara2 yg disebutkan diatas...

P/s: Tajuk memang sengaja bikin panas...kalau tak baca habis memang panas....

2 comments:

New Hope said...

Salam

Ye la lelaki salah dorg lepas tangan je kami kaum hawa juga yg malu...


KLIK SINI:BRAIN DRAIN

Hady83 said...

W'salam

Zaman dah berubah, dunia makin maju, materialistik mengatasi agama, bila kita rujuk agama, kita dicop anti pembangunan, anti kemajuan, menentang arus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...