Rakan Seperjuangan

Monday, August 17, 2009

Golongan Tidak Diangkat Amalan

Dari Ceramah Ustaz Kazim Elias...

Andai termasuk dalam golongan ini...maka segala amalan kebaikan seperti solat, puasa, sedekah dan sebagainya tidak akan diangkat pahalanya oleh ALLAH..

1. Al Kaatil=Pembunuh

2. Al Raaf= org yg bawa khabar yg mencurigakan dan kurang baik...contoh jika org cakap "anak kamu lambat bercakap pasal tanam uri terlalu dalam"...padahal perbuatan tanam uri xde kena mengena dgn anak lambat bercakap ..termasuklah org yg tahu siapa yg mencuri dan dimana barang disorokkan...termasuk juga tilik jodoh tgk tapak tangan..tilik tahi lalat dan sebagainya.

3. Al Musowwir= mereka yg melukis atau mengukir patung, binatang dan binatang yg pelik seperti kuda bersayap dan sebagainya..golongan yg mengukir makhluk bernyawa...patung bagi budak2 adalah harus dengan syarat patung tu adalah lebih kecil dari budak tu..dengan syarat budak tu belum akil baligh..tapi klu dah tua2 remaja masih tidur dengan teddy bear, bagi hadiah teddy bear...malaikat rahmat xmasuk rumah..org yg buat patung tu ibadatnya tidak diterima..

4. Mutmimun Khamrin= mengekalkan minum arak dan segala yg memabukkan..

5. Mudiimun Zina= mengekalkan zina..zina ada byk jenis; zina dengan tangan, zina dgn isteri melalui jalan belakang, zina dgn jiran, zina dgn pasangan yg boleh kahwin, zina org org yg xleh kwin(sumbang mahram), zina mata, zina dgn binatang.

6. Aqul Waalidain= org yg derhaka pada ibubapa.

7. Sahir= Org yg mengamalkan sihir.

8. Kaahin= org yg melakukan amalan nujum, tilik nasib..termasuk feng shui..horoskop..


P/s: ini cuma separuh sahaja..insyaALLAH akan ditambah lagi separuh utk maklumat sesama Umat Islam...

4 comments:

SMART said...

hehe..tanam uri tuu..aku pernah tgk.. tp org tua dlu ckp time nk g tnm xleh pandang blkg nnti ank juling...time bsuh uri tuu aku x ingt laa cara2 nye..untk mgelak diambil dr ancaman luar..

Admin said...

itu sume adalah antara amalan2 org2tua dulu..time tu agama ni kurang diberi penekanan..sekarang ni dah xboleh dah...seeloknya segala apa yg kita hendak lakukan, kita rujuk dulu pada yg pakar...amalan seperti melenggang perut guna putik kelapa...amalan ulik mayang dan main puteri serta bomoh menurun...itu sume adalah hasil dari kejahilan masyarakat yg masih tidak mahu meninggalkan amalan2 seperti itu kerana disangkakan lebih mujarab dan sebagainya...

Anonymous said...

salah ke kalau tido dgn teddy bear? adakah itu jugadikira sebsgai dosa.

Admin said...

Dosa ada banyak jenis...ada yang besar, ada yang kecil, kalau sembah teddy bear mmg dosa besar..kalau anggap teddy bear ada kuasa, memang dosa besar...sedangkan mematahkan daun yang kering tanpa sebab adalah berdosa..inikan pula berdampingan dengan anak patung atau teddy...Wallahua'lam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...