Rakan Seperjuangan

Wednesday, August 12, 2009

AKU DAN DOSA2

Dunia adalah syurga bagi yg kafir dan akhirat syurga bg muslim....
gelora hidup dunia akhir zaman amat dasyhat dan aku sentiasa lemas dlm kehidupan ini..." umat akhir zaman setiap saat membuat dosa " aku sangat setuju tanpa ragu2...sungguh dasyat..tapi kita selalu sedar hanya untuk 2 saat keinsafan dan hampir 24 jam adalah dosa2 sahaja..
kita tahu solat sunat taubat adalah untuk pendosa2...so dalam erti kata lain setiap saat jugalah kita perlu sembahyang sunat taubat..btol?

Dimanakah aku?? peringkat2 dosa2 dlm kehidupan..adakah aku masih mmpunyai iman?

Dosa Peringkat Pertama

Seseorang membuat dosa serta lambat menyesali perbuatannya atau pun lambat bertaubat atas dosanya. Ini adalah peringkat awal bagi orang yang membuat dosa. Jika seseorang itu berterusan membuat dosa pada peringkat pertama ini, maka ia akan secara automatik akan naik ke dosa peringkat kedua.

Dosa Peringkat Kedua

Seseorang itu akan membuat dosa dan tidak merasai apa-apa diatas perbuatannya. Peringkat ini amat bahaya kerana ianya adalah bibit-bibit permulaan yang boleh menggugurkan iman seseorang.

Dosa Peringkat Ketiga

Seseorang itu membuat dosa dan merasa bangga dengan perbuatan dosanya.
Peringkat ini akan sampai kepada suatu situasi dimana orang yang membuat dosa mula merasa sombong, bongkak dan riak. Ucapannya juga akan membawa kepada unsur MURTAD. Contohnya ucapan, "Aku minum arak ni biasa ajee..setakat sebotol tak mabuk lagi". Selepas peringkat ini seseorang itu akan sampai ke peringkat keempat.

Dosa Peringkat Keempat

Seseorang itu akan membuat dosa, bangga dengan perbuatannya dan mula MEMANDANG HINA ATAS KEBAIKAN ATAU KEBAJIKAN. Pada peringkat ini orang tersebut mula mencabar Al-Quran, Hadis & Sunnah kerana sifat sombong, bongkak dan riak sudah sepenuhnya menguasai diri.

Oleh itu, hendaklah kita sentiasa berkira-kira tentang perbuatan kita setiap hari dan cepat-cepat bertaubat atas kesilapan atau perbuatan kita yang berdosa dan masuklah kita di kalangan orang-orang yang bertaqwa disisi Allah.

Seseorang sahabat pernah bertanya kepada Rasullullah, "Wahai Rasulullah akan adakah orang yang menyeru kearah kejahatan dan dosa setelah datangnya Islam yang lengkap ini." Rasullullah menjawab."Ya, memang akan ada pendakwah neraka di akhir zaman setelah datang Islam yang lengkap." Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku bertemu zaman itu dan pendakwah neraka tersebut". Rasulullah menjawab,"Hendaklah kamu cari ulama-ulama benar (ulama pewaris nabi) dan berpeganglah kamu kepadanya dan jangan sekali kali kamu lepas darinya."

"Wahai orang-orang yang beriman!Jika datang kepada kamu sesuatu berita,maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu ( mengenainya ) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).


p/s: pahit dahulu manis kemudian

ARTIKEL INI DITULIS OLEH CO WRITER MERANGKAP MEMBER AKU YANG SELALU BAGI DORONGAN KAT AKU= Hamba ALLAH..


P/s: Semoga kita sama2 muhasabah diri dan tentukan kita diperingkat yg mana...

4 comments:

Anonymous said...

dasyatttt nyer...aku macam dah sampai peringkat duaaaaaaaaa...bibit2 gugur iman!!

Admin said...

jalan taubat masih terbuka...utk mendapatkan kekuatan bg membuat amal..silalah amalkan

LAA HAW LA WALA QUWWATA ILLA BILAHI ALIYYIL AZIIM...

mudah2han kita diberi kekuatan..

CHELAH said...

kekuatan yg di cari kan...

Admin said...

ya..kita mmg perlukan kekuatan dlm banyak hal...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...