Rakan Seperjuangan

Sunday, August 23, 2009

PengHAMBATAN Ramadhan






Bulan puasa atau bulan ramadhan mmg ditunggu2 oleh ramai pihak...bulan ni lah segala kuih muih dan lauk pauk dijual di bazar2 dan cafe hingga membuat pembeli rambang mata..pembeli tu termasuklah aku sendiri...beli byk2 pastu xdpt nak habiskan...buang camtu je...hehehe...

Topik aku kali ini adalah pasal penghambatan atau penghalauan ramadhan...perkataan baru ini aku xsure pulak samaada diiktiraf dewan bahasa atau tidak...tapi ia bermaksud tindakan atau amalan kita yg seolah2 mahu ramadhan berlalu dengan cepat...agar kita dpt beraya secepat mungkin...

Puase pun belum dah ckp pasal tiket raya, kuih raya, baju raya, pasang lagu raya dan segala yg berkaitan dengan raya seperti nak beraya kat mana, shopping raya, perabot raya, langsir raya dan sebagainya...

Paling xtahan adalah sehari berpuasa dah berkumandang lagu raya...tanpa kita sedari, ia seolah2 kita mahu puasa berlalu dengan cepat agar kita boleh beraya secepat mungkin...ia ibarat tetamu baru masuk kita dah siap2 bukakan pintu keluar...ia berlaku bila tetamu kita itu adalah org yg kita xsuke...kita akan cuba buat dia meninggalkan rumah dengan cepat..mcm agen direct selling yg dtg umah kita..kita rela duk depan gate agar xbg peluang agen tu masuk umah...

Situasi pasang lagu raya pada awal2 puasa pun sama...agar kita dah dapat rasa mood raya...tanpa kita sedar, kita ni macam xmau pikir pasal kelebihan bulan ramadhan...kita nak pikir pasal sambutan raya je...


P/s: sekian saje utk kali ini...bulan ramadhan kena tingkatkan amalan...xusahla nak fikir sgt pasal balasan berkali2 ganda tu...tapi nak buat amalan tu, biarlah kita buat kerana kita ni hamba ALLAH...dan bulan ramadhan ni adalah rahmat bagi umat Muhammad...jgn hanya memilih amalan2 tertentu pada hari2 tertentu je...

4 comments:

CHELAH said...

hady..tlg cer pasal syaitan yg diberkas bln pose...ak blik kg baru nie 1st pose..wktu slpas myg terawikh..da org terdekat ak kena buatan org..sempat la pggl bomoh n suh dia balik ke tempat asal...so sila komen ckit..

hady83 said...

ala...itu senang saje nak jawab..yg dirantai itu adalah syaitan yg menghasut manusia dan menghalang manusia dari berbuat baik..ia buleh dilihat bila masjid2dan surau penuh ketika bulan ramadhan...byk jamuan berbuka puasa diadakan...majlis tadarus dan segala macam aktiviti keagamaan yang paling byk diamalkan ketika bulan ramadhan..ini menjelaskan bahawa syaitan telah dibelenggu agar tidak lagi dpt menghasut dan menghalang manusia dari membuat amal...

Dalam kes kena buatan org atau kena sembunyi dan kena usik hantu atau sewaktu dengannya...kita perlu paham bahawa itu semua adalah perbuatan jin...perlu kita tahu jin ini tidak dirantai seperti mana syaitan...so mmg xheranlah jika ada masih ada yg sasau dan kena buatan pada bulan puasa kerana itu semua adalah gangguan jin...jin tidak dibelenggu pada bulan puasa...hehehe...

CHELAH said...

gangguan cmni laaa..yg nk ilmu tauhid yg tggi nie.. spe yg sgt yakin Allah s.w.t. tu maha berkuasa dan dirinya hanya takut pada Allah s.w.t..maka tiada apa yg yg hendak ditakuti...

Admin said...

sihir adalah perkara yg paling mudah bg manusia mendapat ape yg dihajati...sihir paling terkenal semasa zaman Nabi Musa...sihir menggunakan bantuan jin...yg pasti, jika mati xsempat taubat..nerakalah jawabnya...huhu...pengamal sihir dan org yg meminta bantuan ahli sihir...dua2 kena azab...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...