Rakan Seperjuangan

Tuesday, August 25, 2009

Sebutan ALLAH Yang Betul




Dalam pada internet kat tempat aku ni dah macam ape lembabnya...ditambah pula dengan ancaman virus dari PC sewa aku ni...aku masih rasa terpanggil untuk tambah satu lagi posting kat blog aku ni...dikala gambar yg aku mahu upload masih dlam proses, aku xmau bazir masa utk kongsi pada saudara2 sesama Islam diluar sana pasal satu perkara yg amat besar tapi nampaknya dipandang remeh oleh sesetengah org...

Ianya berkait tentang SEBUTAN ALLAH YANG BETUL...pasal telinga aku ni duk perasan bahawa ada dikalangan kita yg main2, samaada sengaja atau tidak, telah menyebut nama ALLAH secara tidak betul...

Ada yg sebut Al lah,(lah mcm pak LAH)
Ada yg sebut Awwoh, (pelat budak2)
Ada yg sebut Au loh, (pelat indonesia)
Ada yg sebut Al la, (pelat bollywood)

SUME PELAT2 ni jika sengaja dan xmau berusaha nak betulkan adalah berdosa...ini kerana dari sudut bahasa arab pun ia xditerima...

Nama ALLAH bukan mcm nama kawan2 kita yg kita buleh sebut ikut suka...ramai yg igt ianya lucu bila mengejek sebutan pelat2 yg telah di sebutkan diatas...

So, bg sape yg terlanjur tu...harap dapat kembali ke pangkal jalan...

Cara sebutan yg betul adalah dengan MEMBESARKAN sebutan pada tempat yg sepatutnya...adapun tanda sabdu pada tengah2 itu menandakan sebutan itu patutnya dibesarkan....seperti cara kita sebut ALLAHUAKBAR...

P/s: Perkara ini aku xdpt nak biarkan...kita pun xpenah nak ambil kisah budak2 yg sebut nama ALLAH dgn pelat...hinggakan dah akil baligh pun belum mampu nak sebut ALLAH...tetap dgn "aw woh" mereka...sape yg bertanggungjawab dlm hal ini...so bagi sape2 yg ingin kembali ke pangkal jalan tu...silakan..

9 comments:

syahbandar87 said...

ye betul tu..rmi lg yg x sbt dngr betul..kdng2 bila azan mcm pelik je bila bilal sebut Allahuakbar..mcm laen macam je..jd kita semua perlu jelaskan jika kita phm dan tahu..

Admin said...

mmg umat Islam sekarang ni xberapa ramai yg nak majukan diri dalam ilmu2 agama...klu x, mesti sekolah2 pondok dah jadi lebih maju...ini tidak, dengar nama sekolah pondok je org takut nak jejak...pastu mulalah jahil pasal hal2 agama...dah tua2 pencen baru nak belajar...andai kata umur pendek xsampai tua?

emi nizam said...

good entry mr.admin.. aku ni puas la nk mmbetulkan sebutan tu kat anak2 murid aku..letih...ntah dr mana sebut pelat tu x tau la..'olwoh'..tensen tol aku..

Admin said...

Entah dimana silapnya...budak2 zaman sekarang ni mmg ramai xleh sebut ALLAH dengan betul...maybe ini pun petanda akhir zaman kot...huhu..

Anonymous said...

assalamualaikum admin..sy sungguh leka,sampai skg tak penah ade teguran bile menyebut nama ALLAH dikalangan kawan2..mmg betul pe yg admin katekan..dan saye terase gak ape yg admin tuliskan tu,sungguh teruk sebutan saye..dahla saya pelat menyebut huruf 'ra',huruf 'alif lam lam ha' pun sy tak fasih lagi..mohon jasa baik admin tolong jelaskan sebutan ngn terperinci..

Admin said...

Waalaikumussalam...memang nak bagitau cara sebutan yang betul tapi ianya tak boleh kalau ditaip...kena dengar jugak...nasihat agar jangan malu jangan segan untuk tanya ustaz atau imam...atau siapa sahaja yang dirasakan selesa nak tanya...

Nazrul said...

Takde video ke contoh sebutan yg betul ?

noura auni said...

Salam sy ade kemusykilan juge dgn sebutan alim, perlu disebut dgn huruf ain atau alif..adakah jika disebut dgn alif perkataan alim itu mmbawa maksud yg lain..

Hady83 said...

W'salam..tentang sebutan alim..ia sebenarnya berasal dari ilmu..jadi huruf yang sebetulnya adalah ain..tentang maksud lain kalau sebut dengan alif tu xpasti pulak ada makna lain dalam arab.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...