Rakan Seperjuangan

Monday, August 10, 2009

Muslim Vs Mukmin (baru aku faham)

Muslim= org yg mengucap dua kalimah syahadah yg mengakui tiada tuhan selain ALLAH dan Muhammad itu rasul@pesuruh@penyampai ALLAH...umumnya dikenali sebagai org Islam.

Mukmin= org Islam yg semasa hidupnya melakukan perintah ALLAH dan RASUL dan meninggalkan segala larangan ALLAH dan RASUL...umum dikenali sebagai org Islam yg beriman.

Beza antara dua istilah itu bagai langit dengan bumi bagi mereka yg betul2 memahaminya...tidak dipanggil beriman org Islam jika tidak mengikut perintah ALLAH..tapi tetap dipanggil sebagai org Islam selagi tidak murtad atau melakukan perkara yg mmbatalkan iman atau membatalkan syahadah...

Dalam dunia ni..seseorang tu dah dianggap bertuah jika dikurniakan dengan nikmat Islam dan Iman...kita bertuah jadi org Islam kerana hanya Islam agama yg benar disisi ALLAH..jika lebih bertuah lagi jika kita termasuk dlam golongan org2 yg beriman yg sudah pastinya mendapat kerahmatan dan kemuliaan disisi ALLAH...

BERIMAN BERILMU BERAMAL...nak tambah darjat kita disisi ALLAH, kita kena menjadi org yg BERIMAN, bukan itu sahaja, kita juga perlu mempunyai ilmu khususnya ilmu2 tentang agama Islam...tidak cukup dengan itu, kita mesti beramal dgn ilmu2 yg kita ada...

Contohnya org islam(muslim) yg mahu menunaikan perintah ALLAH(solat) dan belajar tentang cara2 solat yg sempurna(ilmu) dan kemudian menunaikan solat dgn sempurna (amal). tidak cukup jika kita hanya muslim, tapi tidak mahu belajar tentang Islam, dan tidak mahu mengamalkan ajaran2 dalam Islam...

Zaman sekarang kita dpt lihat perbezaan ketara antara ISLAM dan IMAN...kita tahu samaada seseorang itu hanya Islam pada nama tapi tidak betul2 beriman...kita juga tahu seseorang itu Islam pada nama dan pada masa yg sama beriman...aku paling suka guna contoh tidak menutup aurat...kerana ia paling jelas dan dah jadi fenomena biasa...ia bukan tersirat tapi tersurat...jelas kita dpt lihat jika seseorang itu tidak menutup aurat...

Pergi je kat mana2 negara Islam dan tempat tinggal org2 yg mengaku Islam...kita akan dpt lihat ada dikalangan org2 yg mengaku islam ni tidak menutup aurat dengan sempurna, sengaja tidak menutup aurat...tuntutan menutup aurat ni bukan ditetapkan oleh mana2 udang2 yg dicipta makhluk...tapi tuntutan menutup aurat ni adalah PERINTAH DARI PENCIPTA KITA(ALLAH SWT)...yg pelik bila kita sesama Islam ni nak tegur atau beri nasihat, mcm2 hal yg xbaik akan berlaku...aku pun dah cuba macam2 cara...hingga sampai satu tahap aku hampir putus asa...

SEKARANG BARU AKU PAHAM kenapa hati aku xpernah nak redha atau gembira bila tgk org2 Islam xtutup aurat...ini adalah salah satu nikmat dari ALLAH...kerana bila aku lihat org2 Islam xtutup aurat, aku akan berdoa agar ALLAH memberikan petunjuk dan hidayah pada mereka agar menutup aurat...ini kerana, mendoakan perkara2 yg baik bagi org lain adalah satu dari tuntutan dlam Islam...termasuk dlm AMAL MAARUF NAHI MUNGKAR.

AMAL(buat) MAARUF(baik) NAHI(cegah) MUNGKAR(kemungkaran)...xsempurna Iman jika kita hanya berbuat baik tapi tidak mahu mencegah kemungkaran...selagi kita tahu adanya kemungkaran berlaku, kita WAJIB cegah samaada dgn kuasa, dgn mulut dan dgn hati(selemah2 IMAN)...jgn pulak kita memandai2 mengasingkan diri ditempat jauh dari org utk beribadat semata2 dan tiada usaha langsung utk mencegah kemungkaran...

Dapat mendoakan agar mereka yg masih dibelenggu dgn kemungkaran adalah suatu anugerah dari ALLAH...bygkan jika kita langsung xkisah akan kemungkaran yg berlaku, apakah yg akan berlaku pada dunia ini...kita lihat seorang perempuan diganggu oleh sekumpulan lelaki tapi kita tidak mengambil apa2 tindakan kerana perempuan itu bukan ada kena mengena dengan kita...Pada satu ketika yg lain, giliran anak perempuan kita yg diganggu oleh lelaki2 gatal, kita tidak ada ditempat kejadian, anak kita menjerit meminta tolong tapi tiada siapa pun yg mahu menolong kerana anak kita tidak ada kena mengena dgn mereka..apa akan jadi pada dunia jika ini berlaku?

Kesimpulan utk kali ini, tidak cukup mengaku islam tapi tidak beriman...tidak beriman jika kita redha dengan kemungkaran yg berlaku disekeliling kita( contohnya kita lagi suka melihat perempuan2 berpakaian tidak menutup aurat berbanding perempuan2 yg menutup aurat dengan sempurna)...tidak beriman jika kita anggap org yg menutup aurat dengan sempurna tu hendak menunjuk2 dan hendak berlagak baik..tidak beriman jika kita anggap pakaian menutup aurat yg longgar2 dan tidak menjolok mata tu sebagai diskriminasi terhadap kebebasan wanita...

P/s: InsyaALLAH jika panjang umur aku akan sambung lagi bab ni..klu bukan aku, aku mintak co-writer utk huraikan dengan lebih lanjut...

2 comments:

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..
Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan.. sila
klik disini.

i love you full.. ha..ha..ha..ha...ha..

Teruskan menulis.. dan semoga sejahtera sentiasa.
wassalam

hady83 said...

pop up comments? hmm...cool jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...