Rakan Seperjuangan

Thursday, August 27, 2009

Barangsiapa Yang Mahu Mendalami Islam, Pasti dipermudahkan Jalan






Tajuk aku ni agak catchy(menarik perhatian) kan?hehehe...aku pun dah lupa kat mana aku dengar kenyataan ni tapi ia telah cukup memberi aku inspirasi dan motivasi dan sewaktu dengannya...

Dalam dunia moden dan era globalisasi ni...sorry to say la tapi agama mmg orang dah xberapa nak hirau...dan sorry to say, mmg xde masa nak beragama..xde masa nak menunaikan tuntutan agama, xde masa nak menyebarkan agama, xde masa nak mendalami agama, xde masa nak ambil tahu pasal agama dan paling malang sekali xkisah ape yg berlaku kepada agama...

Kecuali bagi segelintir golongan yg mmg kerja depa melibatkan hal2 agama, ternyata ia merupakan suatu perkara yg paling malang dan aku percaya ia merupakan suatu petanda akhir zaman...bukan xde langsung yg mmbela agama tapi yg nak bela tu adalah golongan yg kurang arif pasal agama...justeru pendapat dan pandangan adalah bertentangan sekali dgn Al Quran dan Sunnah...

Terbaru adalah pasal isu arak, ada org Islam yg terlalu bangang mengatakan jika undang2 Islam pasal arak dikuatkuasakan, maka ramai org Islam akan hilang kerja..xkurang ada juga yg menyindir pekerja2 hotel, pub, 7 eleven pun akan turut kena sebat pasal terlibat dlm penjualan dan penyediaan arak...

Bab ni mmg dah terlalu melampau2 jahilnya, mcm dah xde kerja lain bg umat Islam sehingga terpaksa bergelumang dengan arak..walaupun xminum tapi jual, hidang, kira, hantar, pesan dan segala yg terlibat dengan penyediaan arak adalah dilaknat ALLAH...xkanla umat Islam hari ini begitu jahil sehingga mengatakan drebar2 lori Islam yg mengangkut arak akan hilang punca pendapatan...

Masing dah syok sendiri nak bercakap pasal Islam...hingga mereka lupa ilmu agama pada mereka itu amat terhad...bg aku, kejahilan mereka terhadap agama sendiri terlalu menyerlah...bukan sahaja dalam isu arak tetapi dalam isu2 lain pun xkurang hebatnya...yg menyedihkan adalah org Islam sendiri yg fobia terhadap ajaran Islam..fobia kepada ulamak2 Islam, fobia pada pemerintahan cara Islam, fobia pada undang2 Islam, fobia pada cara pemakaian Islam dan sebagainya...

Kalau org bukan islam yg fobia pada islam tu xheranlah..ini dah umat islam sendiri yg xmahu ikut islam dengan pelbagai alasan yg bagi aku jika depa ni aku hadapkan pada tok guru...pasti muntah darah mereka mendengar penjelasan2 dari tok guru...

Bagi yg mahu mendalami Islam, pasti jalannya akan dipermudahkan...aku ambil contoh terdekat iaitu aku sendiri...niat aku mula2 ialah nak cari punca kenapa org Islam xmahu ikut ajaran Islam...dan bermula dengan itu, syukur Alhamdulillah, aku dpat rasakan bahawa aku tidak lagi sejahil dahulu...persoalan2 yg selama ini bermain dlm fikiran aku hampir semuanya telah terjawab...suka hatilah org nak kata aku riak ke ape..janji aku xmahu duduk dlam kepompong kejahilan...aku cuba sedaya upaya mencari ilmu bagi menjawab persoalan2 yg menghantui aku sebelum ni...

Cuma biasalah, tiada jalan mudah bagi menuntut ilmu, ia perlukan tenaga, masa, duit, dan sepenuh anggota...masa itulah yg paling penting kerana org sekarang jarang mempunyai masa utk mendengar kuliyah2 agama...bila bukak topik pasal agama je, pasti KEBOSANAN terus melanda...depa ni kalau buleh mmg xnak tahu lebih lanjut pasal agama...mungkin dlm kehidupan seharian mereka..agama ni xpenting...yg penting ada tv, ada internet, dpt dengar lagu, dpat makan nasi..dpat tido dan dpt buat aktiviti2 seharian tanpa dihalang, tanpa ada org persoal depa buat tu halal atau haram...

P/s: carilah ilmu agama sementara masih ada masa, realiti sekarang, dah tua2 pencen baru nak g belajar agama, otak pun dah xbergetah mcm muda2 dulu...entahla...aku cuma harap agar aku tidak dpt merasai2 tanda2 kiamat semasa aku hidup...baik tanda2 kecil atau tanda2 besar...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...