Rakan Seperjuangan

Monday, July 20, 2009

Badi Mayat

Assalamualaikum ustaz..

kali ni saya nak tanya pasal adat yg pelik yg masih berlaku di kalangan masyarakat melayu Islam di malaysia ni..ini berkenaan dengan BADI MAYAT..

Saya baru2 ni terdengar pasal cara2 yg pelik untuk mengelakkan dari terkena badi mayat..sy mendapat tahu bahawa org yg memandikan jenazah perlu menggunakan ABU DAPUR selepas memandikan mayat bagi mengelakkan dari terkena badi mayat..

saya amat terkejut mendengar tentang perkara ini dan saya mengambil keputusan untuk bertanya perkara ini kepada ustaz..adakah perkara seperti badi mayat ni ada dlm Islam?

Sekian, terima kasih byk2 ustaz kerana sudi menjawab soalan2 saya sebelum ni...

_______________________________________________________________________________________

Jawapan Ustaz Azhar Idrus seperti berikut:

w.salam

Tidak ada sebarang suruhan agama kepada tukang mandi mayat menggunakan abu dapur utk mengelakkan terkena badi mayat.

Apa yang datang didalam hadith ialah Nabi saw menyuruh tukang mandi maya melakukan mandi sunat selepas memandikan mayat.

Ia hanya kepercayaan masyarakat melayu sahaja.


wallahua'lam
_____________________________________________________________________________________

P/s: entah dari mana org melayu kita duk sibuk pasal badi mayat ni?takutlah pada azab kubur..yg duk takut kat badi mayat tu ape kes?

1 comment:

Wakman said...

Apakah itu badi mayat?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...