Rakan Seperjuangan

Wednesday, June 2, 2010

Yahudi vs Monyet & Babi

Situasi: Dalam satu thread forum kat digitalmukmin dibawah soal jawab agama kategori lain-lain.


 Orang yahudi di sumpah jadi monyet

Assalammualaikum...


saya ada terdengar cerita yg orang2 yahudi dihukum menjadi monyet kerana ingkar perintah Allah iaitu larangan menangkap ikan pada hari sabtu.... adakah kisah ini benar???


harap ustaz dapat jelaskn

ustaz:  Re: Orang yahudi di sumpah jadi monyet

Kisah ini benar sebagaimana yg telah diceritakan didalam Al-Quran dalam surah Al-A'raf ayat 163-168

Aku pun mencelah...hehehe...pasal nak kepastian...

hady83:  Re: Orang yahudi di sumpah jadi monyet

Salam Ustaz...tumpang mencelah...sy cuma nak kepastian pasal pernah terbaca dan terdengar golongan ini hanya disumpah menjadi macam monyet dari segi perangai dan tingkah laku dan bukannya fizikal mereka menjadi monyet...Sejauh manakah dakwaan fizikal tetap manusia itu? Harap Ustaz dapat huraikan sedikit... :ymhug:

gabriel: Re: Orang yahudi di sumpah jadi monyet

salam ustaz...


jika org yahudi disumpah menjadi monyet kerana menangkap ikan pd hari sabtu,, bagaimana pula dgn mereka yg tggl di negeri2 "biru" yg terpaksa bekerja pada hari jumaat??... adakah mereka akan menerima bala dr Allah?




hrp ustaz dpt jelaskn...

ustaz: Re: Orang yahudi di sumpah jadi monyet

Firman Allah S.W.T:
“Dan sesungguhnya kamu mengetahui bagaimana buruknya akibat orang di antara kamu yang melanggar larangan pada hari sabtu, lalu Kami berkata kepada mereka: Jadilah kamu kera yang hina.” (Surah Al-Baqarah: ayat 65)


FirmanNya lagi:
“Katakanlah mahukan aku khabarkan kepada kamu tentang perkara yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya dan ada di antara mereka dijadikan kera dan babi. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari Jalan yang betul.” (Surah Al-Maidah: ayat 60)


Menurut pebdapat jumhur ulamak tafsir, mereka bertukar menjadi kera dan babi secara fizikal bukan perangai.


Wahbah Az-Zuhaili, di dalam Tafsirnya Tafsir Al-Munir, pada ayat ini (Al-Maidah: 60) Allah S.W.T menukar rupa bentuk mereka menjadi kera dan babi.


Al-Qurtubi di dlm tafsirnya mengenai ayat al-baqarah tadi, bahawa Ibn ruman menjelaskan perbuatan segolongan yahudi menangkap ikan pada hari sabtu, lalu ditegur sebahagian yang lain yg masih berpegang teguh dgn syariat nabi Dawud tetapi teguran itu tidak diamil peduli. Lalu mereka memanjat dinding yang dibina sebagai garis sempadan dgn golongan yang derhaka itu. Semua mereka yg ingkar bertukar menjadi kera dan babi. Binatang ini mengenali keturunan keluarga mereka yang berpegang teguh kepada syariat Nabi Daud A.S. Ahli keluarga mereka berkata: “Bukankah kami telah melarang kamu seblum ini dari menangkap ikan pada hari sabtu. Binatang-binatang itu mengangguk kepala.”


Imam Fakhrul Razi di dalam tafsirnya mengenai ayat 65 tadi, berdasarkan riwayat Ibn Abbas, peristiwa ini berlaku di zaman Nabi Daud di sebuah Bandar yang dikenali dgn nama Ailah. Bandar ini terletak di tepi laut antara madinah dan syam. Ia merupakan tempat di mana ikan2 dari seluruh muka bumi berkumpul di situ selama sebulan dalam setahun, sehinggakan tidak dapat melihat airnya kerana terlalu banyak ikan2 yang datang ke situ. Lalu sesetengah penduduk menggali kolam kecil di tepi pantai dan membuat saliran air utk menangkap ikan tersebut. Apabila ikan tersebut masuk ke dlm kolamitu, mereka akan menangkapnya pada hari ahad. Perbuatan ini telah melanggar hukum Allah (pada ketika itu). Oleh kerana menjadi kebiasaan malah menjual ikan itu, lalu ditegur mereka oleh penduduk yang berpegang teguh kepd syariat. Tetapi teguran itu tidak diendahkan dan dengan beraninya mereka menjawab: “Sudah lama kami melakukan aktitiviti ini, tidak ada apapunyang menimpa kami melainkan kebaikan.” Lalu bertukar mereka menjadi kera yang hina dan hanya hidup selama 3 hari.


Selepas peristiwa tersebut tiada lagi bangsa2 lain ditukar menjadi haiwan.


Orang Islam yg bekerja pada hari jumaat tidak sama dengan orang yahudi yg bekerja pd hari sabtu.


Dalam syariat Nabi Muhammad saw, sunat tidak bekerja pada hari jumaat manakala dalam syariat Nabi Musa a.s. wajib hukumnya tidak bekerja pada hari sabtu.


Cuma menjadi suatu yg hina apabila pemerintah negeri umat Islam menjadikan hari ahad sebagai hari rehat kerana mengikut orang barat yg kristian.

hady83: Re: Orang yahudi di sumpah jadi monyet

Syukran Jaziila Ya Ustaz, 


Now I am more clear behind the real story...ckp english jap... ;;)




Rujukan : Klik kat SINI....

P/s: So tidak hairanlah jika yahudi dulu dengan sekarang macam tak ada beza...paling menyedihkan orang Islam pun ikut cara yahudi...BOIKOT israel!!!!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...