Rakan Seperjuangan

Tuesday, June 15, 2010

PRO N KONTRA PROGRAM IMAM MUDA

Situasi: Co writer aku terpanggil nak balas surat pembaca berita harian tentang program imam muda astero...link kat sini... dia pun rasa terpanggil nak jawab..tapi dia beri peluang kat aku letak kat sini...sama2 kita ambil manfaatnya...berikut adalah tulisan co writer: Emi.

salam...saya pon baru tbaca kat paper surat pembaca ni...personally saya pk ade jugak betulnye dr kenyataannya...cume bg pembaca lain, boleh jdi timbul x snang...terpulang la bgaiaman cara pemahamannya...

spt encik cidan..ade pro n kontranye...pada saya...yg:

pro:
-sbgai alternatif kpd hiburan bbentuk realiti..kite dok asik cakap AF mentor OIM dll sbg x baik..lagho..so bile ade bende ni sdkit sbayak kite leh ade opsyenel nk tgok yg baik ke yg tak baik..

-sbg motovasi n roll model...ikutkan smua calon IM tu ok2 malah hebat orgnye...so sdkit sbanyak ia leh jd model cth kepada pemuda n belia dluar betapa bestnye kalu mereka jadi cam tu...dimuliakan dan disuka masyrakat...boleh jadi mereka leh la jd baik skit skit..kan?

-tambah ilmu...tang ni mmg..saya rasa cam kerdil je bila tgok mcm2 aktvt mereka wat..ikutkan secara teori leh je kite tau tp yg prektikel2 tu mmg berpeluh gak la kalu d reliti...mereka mg hebat..haha...

yg kontra lak:

-adekala mlalaikan...terpulangla...yg pntg jgn kerana obses dgn program ni sampai bende lain x setel..solat..masak..makan..study dll..haha

-membuatkan penonton memuja mereka..ha..nasib baik xde sistem undi...kalu tak....mmg la ade gado2 nk pilih calon mana dalam sms... kadang2 ade d kalangan penonton pompuan berangan2 jugak..ha..camana tu...tu rasanya paham2 la...haha...

-perasan riak..takbur..hebat dlm diri calon IM...mentang2la mereka ni pandai agama...hebat bcakap..bersyarah..khutbah...hafaz quran dll..tp saya rasa dlm hati tu de la over cam tu...ye..harap xde la cam tu..tp mana tau bg pihak family mereka...sure2 heboh satu kampung..haha...

-hadiah? erm...sbb ade hadiah ni la dilihat sbgai mempersendakan ilmu allah..seolah2 ilmu tu satu bende yg diperdagangkan..erm...harap2 ia bukan sbgai matlamat utama mereka yg bakal memenanginya...

kesimpulannya.......dripada surat tu...mmg ade rasionalnye...takkan baru ditabalkan sbsg Imam muda da boleh jalani tugas spt imam tua..hehe...banyak lg pgalaman diorg perlu amik....lg2 kalu nk jadi jurunikah..haha..bayangkan kali IM syakir yg menikahkan org...camana la agaknye...hehe...nampaknye die kene nikah dulu kot..sblum nikahkan org..haha..

k la..maaf la bantyak cakap...biasala..saya pon salah sorg follower program tu....asik2 la terbayang..kalaula saya di situ..huhu....

ARTIKEL INI DITULIS OLEH PENULIS JEMPUTAN MERANGKAP RAKAN SEPERJUANGAN AKU: EMI..


P/s: Benedictine order...ia sedang meresap dalam jiwa umat islam....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...