Rakan Seperjuangan

Tuesday, June 1, 2010

Boikot Anak Patung!!!

Situasi: Baru dapat kembali pada zaman moden...3 jam tanpa elektrik.

Intro: Aku dulu xendah pun pasal anak patung dan teddy ni...aku xsuke anak patung pempuan tu pasal aku lelaki...tgk pun aku rasa nak muntah...pasal teddy bear...penah juga aku zaman jahiliah duk bagi kat seseorang...tapi dia dah pulangkan balik...masa konvo aku dapat teddy besar...duk letak kat bilik mmber aku...mmber aku ckp nnti malaikat xmasuk...aku buat xendah je...pastu aku letak dalam stor...

Huraian: Anak patung dibenarkan oleh syarak tapi ada bersyarat...syaratnya adalah saiz yg kecil dan tidak cukup sifat dan hanya boleh dimainkan oleh kanak2 yg masih kecil...jika dah masuk universiti pun ada anak patung...haram dah hukumnya...lagi satu anak patung tidak boleh dibuat perhiasan seperti duk pamer dalam almari kaca dan sebagainya...itu haram hukumnya...cukuplah sekadar simpan kat satu tempat lepas budak2 tu main...jgn sampai anak patung itu dijaga macam barang berharga...

Sejarah: Hukum haram anak patung ni jelas...nabi pernah patahkan anggota anak patung agar ia menjadi cacat dan xsempurna sifat...Saidina Ali pula pernah memusnahkan anak patung dari tanah liat...sahabat menegur Saidina Ali dengan mengatakan bahawa itu adalah harta anak yatim...namun dibalas Saidina Ali...ia adalah benda haram...xleh dianggap harta dan perlu dimusnahkan. Betapa berat hukum dia hingga Saidina Ali memusnahkan anak patung harta milik anak yatim...

Realiti: Umat Islam sekarang gila dengan anak patung...xkira lelaki ke perempuan..besar ke kecik ke...malah dah duduk kat universiti pun masih ada anak patung...ada buat bantal, ada buat teman tido...ada gantung dalam kereta, ada gantung kat poket, ada yg heret belakang kereta dan macam2 lagi...kalau kita ada tengok orang besar ada anak patung, sahlah bahawa mereka ini xmendapat hidayah dari ALLAH...bukannya xdatang peringatan...tapi dah mereka degil ikut hawa nafsu...xmau ikut hukum...xkiralah kau xsembah ke ape...hukumnya haram...jauhkanlah...jgn degil...

Permasalahan: Syarat budak perempuan buleh main anak patung pun, anak patung itu mestilah lebih kecil dari empunya badan...jika anak patung tu lebih besar dari budak perempuan tu...maka haram juga hukumnya...ibubapa pun satu duk galakkan kanak2 main anak patung...sampai tua bangka pun masih xleh renggang dari anak patung...dahla malaikat rahmat xmasuk rumah...dapat dosa lagi...

Saranan: Tolonglah boikot anak patung atau teddy bear walau menarik dan cantik macam mana sekalipun...kita orang Islam, kena ikut cara Islam...jgn ikut cara org kafir...mereka buleh buat ape saje kat dunia ni...tapi kat akhirat...kekal dalam api neraka selama2nya...kita ni umat islam...dunia ni adalah penjara...kita xleh buat suka hati...segala ape kita buat hendaklah bersandarkan pada hukum hakam...klu x, ape guna diutuskan berpuluh2 ribu nabi dan rasul...JANGANLAH NAK HADIAHKAN ANAK PATUNG KETIKA HARIJADI, KONVO dan sebagainya...

Kesimpulan: Buanglah anak patung yg masih ada tu...kita dah besar...klu xmau buang..bagi kat anak2 kecil...dengan syarat anak patung tu lebih kecil dari anak kecil tu...xde faedah langsung duk simpan anak patung...dapat dosa kering je hari2...

P/s: Bukan aku suka2 kata...tapi ini adalah hukum yg dah ditetapkan alim ulamak...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...