Rakan Seperjuangan

Sunday, June 13, 2010

Sandal crocs

Kecoh kat internet pasal logo bawah tumit sandal crocs yg seakan2 menghina nama Allah...bagi yg teliti..pasti akan nampak bagaimana ia dihina...logo berlainan dari logo asal itu diletakkan betul2 bawah tumit bahagian dalam sandal tu...minggu ni aku asyik bengkek dan sakit hati saje...tgk org islam duk bangga2 pakai sandal tu...siap bawak pegi masjid lagi...aku dah lama tak baca paper..maybe dah ada fatwa mengatakan boleh pakai kot...tapi bagi siapa yang ada kasut dan sandal crocs tu...silalah tgk betul2 bahagian tumit yg kita pijak...bukan tapak tapi bahagian dalam betul2 bawah tumit...ada satu logo yg mencurigakan..yang kalau diamati...ia adalah seakan2 tulisan ALLAH dalam bahasa arab...

Patutlah aku dari dulu mmg xhingin nak beli...dahla buruk...org kata ia selesa...lantaklah...dengan isu terbaru ni...lagilah aku bertambah2 benci bila nampak org pakai..nak tegur karang, nanti ada org mulut lembik akan kata, nak nasihat ada caranya...ada banyak cara...entah sape ajar kalau nak nasihat mesti guna cara lembut...lantak pi lah org kedah kata...nasihat tu kena cara berhikmah...jika berkait dengan halal haram...mesti tegas...dan berhikmah...bukannya berlembut setiap masa...jika yg baru berjinak2 dengan agama tu bulehla nak berlembut2...org baru sehari masuk islam baca quran xbetul, mmg bodohla jika kita marah bagai nak rak...tapi kalau dah nak mampus pun baca quran masih xbetul...mmg patutla kita marah...lagu buleh hafal, quran xnak belajar...

Begitu juga cara nasihat, klu org tu baru je datang minat nak tahu hukum, kena cakaplah dan jelaskan elok2...tapi kalau yg jenis semua benda xmau nak kaitkan dengan hukum...yang ni mmg aku pantang...bukannya bende tu xpernah disebut dalam kitab2 hukum...tapi dah jenis kepala batu...ikut suka bapak tiri laki mak dia je nak buat atau laksanakan sesuatu...atas dasar islam ni lembut kot dia paham...hahahaha...org mcm ni patut diketawakan...otak pandai cari duit je...pasal hukum sume nak tolak tepi...xnak tahu lebih2 konon...adalah satu peristiwa berlaku pada aku baru ni...malas nak ceritalah...benda dah lepas...at least aku dah cuba nak bagitau..cuma belum sampai tahap memaksa...tapi aku dah bagi ayat...pilihlah antara hukum dengan adat..pilih antara nabi dengan mak bapak...ternyata adat dan mak bapak mendapat kemenangan berbanding hukum dan nabi...

Aku ada buat research 5 minit kat internet...ada org islam yg mati nak pertahan logo crocs tu...konon yg dakwa menyerupai kalimah ALLAH tu adalah org berimaginasi lebih...well aku yakin depa ckp macam tu memandangkan depa dah habis beratus2 ringgit utk beli barang yang simple tu...andai hanya beli harga pasar malam..sure xkan teragak2 nak buang...konon ori punya xde menyerupai lah...aku pun tgk tapak bahagian dalam yang tak ori..yg ori belum tgk lagi...so bagi sape2 yang dah terbeli dan terpakai...harap nilai baliklah...tanda pada kasut tu lebih jelas dari tanda pada batu, ikan, buah, bunga, awan yang satu dunia duk kecoh...tapi part kasut pulak...xnak kecoh...itulah tandanya...kristian dan yahudi berjaya...mereka xperlu nak risau, org islam sendiri akan menjatuhkan martabat islam...

P/s: Benedictine order, siapa yang nak tahu...buleh try baca...pastu kaitkan dengan situasi sekarang...we are all doomed...kita umat Islam semua akan hancur...org islam sendiri akan sekat kemajuan islam...org islam sendiri akan lari dari hukum, bermati2an pertahan hukum bukan islam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...