Rakan Seperjuangan

Friday, June 5, 2009

Hukum Jual Hadiah

Haram hukumnya kita jual HADIAH yg diberi oleh org lain kepada kita, tapi buleh je beri kat org lain sebagai hadiah, tapi xboleh dijual beli...

Bg org miskin, ia xtermasuk dlm kategori hadiah tapi ia masuk dlm kategori sedekah, walaupun org yg beri tu niat hadiah...ikut syarak, org miskin terima bantuan dipanggil sebagai hadiah..

Org miskin buleh jual daging korban dan hadiah(sedekah) yg diberi kepada mereka tapi org yg xmiskin haram jual daging korban dan hadiah..

Tetapi hadiah yg diberikan oleh org lain sewaktu kita kaya boleh dijual apabila kita jatuh miskin..hadiah tu akan bertukar jadi sedekah pasal taraf kita dah jatuh dari kaya kepada miskin...sume pemberian pada org miskin jadi sedekah dan org miskin tu buleh jual hadiah(sedekah) itu..contoh kita bg TV kat org miskin, org miskin tu buleh jual TV tu nak dapat duit..tapi jika kita bg Handphone kat mmber kita yg xmiskin, maka haram mmber kita tu jual Hanphone tu tatkala dia masih kaya..jika dia dah jatuh miskin baru buleh jual...

P/s: jgn pandang rendah pada ISLAM, bende2 yg mcm ni pun ada hukum hakamnya,,jgn kita suke2 nak buat hukum sendiri...Wallahua'lam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...