Rakan Seperjuangan

Tuesday, June 9, 2009

Hukum cium mayat

Hukum cium mayat adalah sunat kerana Nabi kita juga pernah mencium mayat para sahabat..cuma xperlulah nak ikut ckp org2 tua yg ckp ketika nak cium kena lap atau tahan air mata dari kena pada mayat takut mayat tu seksa..

Tapi apa yang pasti mmg kita xleh meratap atau meraung ketika kematian..DOSA BESAR TU(meraung dan meratap)..lagi satu yg boleh cium adalah mahram sahaja..yg xde kena mengena xleh cium mayat(termasuk anak angkat)..

Lagi satu mayat yg mati masih ada aurat..so kena tutup aurat si mati..yg tgk aurat si mati, maka yg tgk tu berdosa..si mati dah xde dosa..

P/s: aku cuma xpuas hati pasal hukum post mortem(bedah siasat) dan juga hukum derma organ mayat...seksa giler mayat tu..huhu..ntah mufti mana yg fatwa halal xtaula..setahu aku xde mufti kat malaysia ni kata halal..

2 comments:

Tun Teja said...

mungkin halal kerana nak tau punca kematian , wallahualam...
nak tanya eh ustadz kalau si mati bukan muhrim kita , bole ke kita cium mayat die? sebab hari tu kawan lelaki saya meninggal dunia , tapi tak pasti nk cium ke tidak.

hady83 said...

halal?bg org hidup mmgla..tapi azab bg mayat..nabi larang mengasari mayat..kita bukan mengasari, kita bedah lagi..mmg seksa mayat tu...org bukan mahram xleh cium mayat..hanya mahram je dibenarkan..anak2 angkat pun xleh cium..ini mengikut kuliyah Ustaz Kazim Elias..klu nak link..sila hubungi saya..Wallahua'lam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...