Rakan Seperjuangan

Sunday, January 31, 2010

Ulamak Vs Menteri Vs Politik

Seperti yg telah aku janjikan pada org...aku akan menulis pasal tajuk kat atas tu...dah lama bermain dalam kepala aku nak menulis pasal ni...well, sempena hari kelahiran aku mengikut kalendar org putih ni..aku pun nak tribute la kat blog aku ni satu entri...hehe...

Camne nak mulakan ye...hmm...lebih kurang camni lah...btw, ni suma hanya pendapat peribadi aku...org xsetuju ke ape...aku xpeduli pun...seperti yg kita tahu sekarang ni kebanyakan negara umat islam ada 3 unsur ni...tapi 3 unsur ni wujud secara berasingan...ada ulamak, ada menteri, ada politik...paling malang sekali...3 unsur ni xleh nak bersatu...klu buleh...biar satu je mewakili 3 unsur ni...dialah ulamak, dialah menteri dan dialah juga ahli politik...

Tentu dah ada yg kompius maksud aku ni...bg org yg politik sempit...mmg awal2 dah fobia dengar politik ni...apelah nak takut..nama je besar...tapi ia satu sistem je...yg digerakkan oleh kita sume...byk kali dah sentuh pasal politik dalam blog aku ni...politik tu kotor bagi org yg xmau dekat dengan politik...politik tu kotor pasal org2 baik sume xnak terlibat dengan politik...tu pasal politik makin lama makin kotor...pasal yg tinggal majoritinya org2 yg kurang baik...sori to say la...tapi umum tahu politik ni mcmna...even nak bezakan org baik dengan xbaik...org baik ni xmasuk politik...haha...

Selagi org2 baik xmasuk dalam politik...maka selama2nyalah politik tu kotor...malang sekali politik tu adalah tunggak utama negara...kerana politik, ada yg jadi YB, ada yg jadi menteri...depa nilah yg uruskan negara...so bagi org yg anggap politik tu kotor...maka kita telahpun biarkan negara kita kotor pasal yg uruskan negara kita ni adalah org2 politik...

Saranan aku adalah agar lebih ramai ulamak2 dan cendekiawan islam ni masuk politik...agar dapat membersihkan politik...agar mereka ni dpat jadi menteri...pasal ape aku cadang mcm tu? sebab menteri2 sekarang ni bukan ulamak...meskipun tahu pasal islam, tapi mereka ni biarkan saje hal2 yg islam larang...dari segi aurat, hiburan, rasuah dan sebagainya...dari segi ibadat pun satu..elok2nya menteri yg jadi imam2 masjid...tapi berapa kerat je yg mmpu buat camtu...

Ok satu hal lagi...kat negara ni...klu nak kuasa melakukan sesuatu, kena jadi menteri dulu paling kurang...baru ada kuasa nak arahkan polis, bomba, tentera dan sebagainya...umum tahu para ulamak berbuih mulut menyuruh org buat baik dan hindar maksiat...tapi ulamak ni xde kuasa nak jatuh hukuman...tapi klu menteri yg arahkan...baru pihak berkuasa bukak mata...jadinya, kalau menteri tu adalah seorang ulamak, maka sudah pasti kes2 maksiat kat negara ni dapat dikawal...pasal menteri dalam negeri contohnya adalah ulamak...dah pasti pihak2 polis, fru ape sume tu akan ditekankan dengan ilmu agama yg lebih...sekarang ni bukan xbagus...tapi aku rasa lebih bagus lagi klu menteri tu adalah org alim dalam soal2 agama...

Masalahnya klu nak jadi menteri dalam kabinet...kena bertanding melalui politik dulu...org kita pulak klu ulamak nak masuk politik...maka dicop ulamak tu dah "tidak suci" lagi...lawak betul kan? seolah2 kita mengaku bahawa org politik yg merangkap menteri2 yg memerintah negara ini adalah golongan yg teruk kan? mcm mana negara ni nak maju agaknya...politik tu baik, tapi pasal org pandang ia sebagai kotor...maka hanya org2 kotor sajelah yg masuk politik...jika ulama mula bergiat dalam politik, mcm2 tuduhan buruk dilemparkan...aku pun xpaham sampai bila politik negara ni nak bersih...

Cuba bayangkan kita menteri yg juga ulamak tadi buat satu garis panduan tentang hiburan dinegara ni...penyanyi pempuan islam, haram menyanyi depan lelaki, pempuan yg dedah aurat akan dikenakan tindakan...lelaki yg dedah aurat akan dikenakan tindakan...maka bukankah itu adalah lebih baik...barulah dinamakan umat islam jika ikut cara2 islam...nnti ada org tanya, org bukan islam camne...hehe...ini pun nak kecoh...kita bukan nak halau mereka dari sini...mereka pun tentu lebih yakin dengan ketelusan org2 islam yg mengikut agama islam yg sebenar...percayalah dengan agama islam yg menyeluruh ni...nama je islam tapi takut nak beramal dengan islam...takut dengan imej islam...apa dah jadi dunia ni...

Saranan aku ni pasti org xkan pandang pun buat masa ni...tapi tunggu jelah klu panjang umur...betapa nnti kita perlukan 3 unsur ni bergabung menjadi satu...pemimpin yg ilmu agama tinggi, ada kuasa menteri dan bijak berpolitik...

P/s: Happi besday to me...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...