Rakan Seperjuangan

Tuesday, May 29, 2012

Mari membaca dan berfikir



Jemaah haji bakal disekat?

Dah jadi isu pulak dah sekarang ni…pasal ada beberapa orang rakyat negara ini yang mengadakan mini demo kat negara yang xda pilihanraya…kedengaran ura2 yang mengatakan kerajaan yang xpakai sistem pilihanraya dan mengamalkan sistem dinasti atau monarki tu akan menyekat jemaah haji dan umrah dari negara ini…aku pun tertanya2 adakah mereka akan turut berhenti bekerjasama dengan amerika yang menjadi tangkal kebal yahudi untuk menindas orang islam di seluruh dunia…klu xsilap aku kat negara tu ada pengkalan tentera amerika lagi…bukan main kauteem…dan kalau betul lah mereka nak sekat jemaah haji dan umrah negara ni…lantak depa lah…at least satu dunia buleh tahu perangai mereka yang tak mahu sistem pilihanraya ni…

Keganasan didalangi oleh orang islam?

Ini adalah satu perkara yang menjadi momokan dan telah berjaya meracuni pemikiran umat islam sendiri…memang tidak dinafikan wujudnya golongan ekstremis yang membelakangi agama dan bertindak di luar batasan agama…tapi golongan ini tidak mewakili golongan keseluruhan…adakah kerana tindakan seorang paderi kristian yang memulakan hari membakar quran sedunia maka kita harus menganggap bahawa semua paderi bersetuju dengan tindakan sorang paderi tu…

Andainya kita berpatah balik sewaktu perang jerman dan peristiwa diwaktu perang dunia kedua…pihak tentera amerika dan perancis telah bertindak lebih kejam berbanding tentera nazi jerman itu sendiri..malah jauh lebih kejam berbanding tentera jepun…ini kerana tentera amerika dan peranchis tidak memilih mangsa untuk menyerang pihak musuh…mereka membunuh semua dari wanita, orang tua, dan kanak2…lihat sahaja tindakan mereka mengebom pusat bandar jerman yang menyaksikan ratusan ribu orang awam terbunuh dalam masa yang singkat…di ikuti dengan pengeboman Hiroshima dan Nagasaki yang menyaksikan korban yang amat ramai…justeru kalau kita celik sejarah..tentu kita dapat menilai siapakah raja keganasan yang sebenar…mujurlah waktu perang Vietnam rakyat amerika sendiri merusuh menggesa amerika berhenti…klu tidak..aku yakin strategi pembunuhan beramai2 juga akan turut dialami oleh jutaan rakyat Vietnam…

Amerika dan Rusia

Dua negara ini tidak sebulu sejak sekian lama…waktu rakyat Afghanistan memerangi penjajah rusia…amerika yang begitu anti komunis dan anti rusia telah membekalkan senjata pada tentera mujahidin ketika itu…sampaikan sukan olimpik rusia pun diboikot oleh amerika kerana rusia menjajah Afghanistan…sekarang ni yang peliknya amerika sendiri yang menceroboh afghanistan…mujahidin yang disokong amerika dulunya entah apa dah jadi…baru2 ni ada dokumentari pasal penawanan tentera rusia oleh mujahidin…hebat geng2 mujahidin ni…berserban berjubah…paling xleh blah sanggup berbohong depan tentera rusia yang konon ditawan dan masuk islam…sampai tentera rusia tu terpaksa ajak pemberita datang kerumahnya untuk bercerita hal yang sebenar…sekarang ni ni mujahidin masih xsebulu dengan Taliban..boleh jadi rusia yang beri bantuan pada Taliban…apapun bagus juga bila memikirkan bahawa ramai negara yang xsebulu dengan amerika..antaranya china, iran, korea utara, rusia dan sewaktu dengannya…apapun antara amerika dan rusia…kedua2 kuasa besar ini memang tidak menyebelahi islam..jadi bayangkan klu kedua2nya bergabung…satu polis dibarat, satu lagi polis di asia…
Tribunal perang

Tadi dalam berita tv ada melaporkan tentang tribunal perang yang dianjurkan di kuala lumpur…yang menariknya adalah ia adalah satu langkah yang agak berani bagi negara ketiga macam negara ini cuba untuk mendedahkan kesalahan bekas presiden amerika dan pembantunya ketika perang…susulan dari kedegilan amerika untuk tunduk pada mana2 mahkamah dengan menyeksa tahanan perang dengan seksaan yang amat tidak berperikemanusiaan…Cuma aku xpastilah samaada bekas presiden dan kuncu2nya akan didakwa dan dijatuhkan hukuman seperti bekas presiden Serbia atau x…namun tindakan mensabitkan kesalahan itu adalah langkah yang agak berani…harap2 amerika xbuat hal dengan sekat ekonomi Malaysia seperti yang dia buat pada cuba, iran, Iraq yang xsebulu dengannya…

Pendemo diminta serah diri

Nampaknya jumlah pendemo yang diminta serah diri makin meningkat…dulu Cuma dalam 40an saja..tadi dah mencecah ratusan…Cuma aku agak heran pasal mengikut media yang bukan pro kerajaan…banyak kamera yang digunakan utk merakam aksi polis meleraikan rusuhan telah dirampas…namun masih buleh dilihat dalam media pembangkang…mangsa yang dikasari juga melaporkan kamera mereka samaada diambil kad memorinya atau diberi amaran jika terus merakam…ada yang mendakwa diserang oleh lebih 10 orang polis…yang anehnya polis tu hanya pakai seragam je..tapi xda tanda nama…macam pelik kan…tapi dalam berita tadi ada juga melaporkan menteri kdn akan tubuh siasatan bebas untuk menyiasat kekasaran pihak polis…tapi dalam masa yang sama ada lagi ngo yang menyokong kuat tindakan polis…

Pendemo nak buat kecoh

Kalau dalam tv nampaknya jumlah pendemo xsampai 10 ribu orang..tapi media pembangkang menyatakan lebih dari 200 ribu orang..ada yang anggar setengah juta…apapun ia cuma anggaran..dan kalau betul lah pendemo nak buat kecoh…apalah nak heran dengan 10 ribu anggota polis yang rata2 xguna peluru hidup tu berbanding amukan ratusan ribu orang…dah buleh nampak rasional kat situ…aku bukan nak kata apa tapi bila aku tgk antara pendemo yang pakai tutup muka robohkan halangan tu..aku dah syak itu adalah provokasi pihak tertentu…macam kata saksi…polis siap bawak kereta laju2 tengah orang ramai..pastu ada pihak yang konon bekalkan botol air pada pendemo…pastu polis yang dibaling kereta mereka dengan botol air pun xtutup tingkap kereta…dan yang paling menarik..yang sedang makan dalam restoran pun kena tibai gara2 pakai baju kuning…sapa yang buat hal sebenarnya ni…bukan ke cuma dilarang masuk dataran…tapi ramai mangsa yang jadi sasaran walaupun jauh dari dataran…konon polis mengamuk gara kabar angin ada sorang polis mati…klu betul pendemo nak mengamuk...baik pakai topeng gas siap2…bawak senjata siap2…aku pun xyakin pendemo mengamuk…aku rasa ada yang menyamar jadi pendemo yang mengamuk..namun sume tu hanya tuhan yang tahu..buat masa ini…tapi lambat laun akan diketahui juga…ada saksi yang melaporkan golongan yang tutup muka, pakai sarung tangan, pakai gelang kuning kemungkinan adalah pihak yang mulakan provokasi…sume buleh jadi dalam dunia ni…

Projek sisa radioaktif

Dulu kat kedah pun disahkan selamat…sampailah ada kebocoran…dan aku langsung xtahu klu pasal kat tv dah xsiar sekarang ni…sekarang nak buat kat Pahang…pun disahkan selamat…hinggalah ada penduduk mula buat bantahan…barulah nampak ada usaha nak pastikan betul2 selamat…tapi aku tertarik dengan tulisan seorang wartawan yang kata…apa rasional klu Australia sanggup menghabiskan duit hantar kesini kalu betul2 selamat…adakah negara tu sempit mcm singapore…dari situ kita dah buleh nampak betapa xselamatnya projek itu…benda radioaktif ni xleh buat main…kemungkinan berlaku perkara yang tak diingini adalah besar…yang menerima kesan tentulah yang belum lahir lagi…sampaikan ada yang cabar agar dialihkan ke parlimen pm sendiri klu betul2 selamat…tapi tulah…klu betul2 selamat apa kes xbina kat negara sendiri je..ini rela rentas beribu kilometer..merentas laut…bayangkan apa jadi klu on the way tu ada kemalangan…eii…mintak jauhla…

Kuasa radioaktif

Tahukah anda ia adalah tenaga yang paling jimat tapi antara yang paling berisiko…kalau ia dimanfaatkan dengan betul…petronas dan negara arab buleh bangkrap…ini kerana tenaganya buleh tahan beratus2 tahun walaupun saiznya yang amat kecil…contohnya kapal pengangkut pesawat dan kapal selam berkuasa nuklear..saiz reaktornya bukannya besar sangat…tapi ia buleh tahan beratus tahun…bayangkan klu sains dapat jumpa penebat atau penahan nuklear yang lebih selamat…maka lingkuplah tauke2 minyak…bayangkan reactor yang sebesar benda kat dada iron man tu mampu beri tenaga selama berpuluh2 tahun…ia xmustahil…Cuma buat masa ini..amat berisiko untuk digunakan secara domestic…letak dalam rumah misalnya..mmg cari nahas klu berlaku kebocoran…tapi yang pasti…tenaga yang terhasil mmg tahan berpuluh dan beratus tahun…mungkin dalam 30 tahun lagi akan ada kereta yang Cuma gunakan tenaga nuklear yang sebesar ibu jari...tak payah isi minyak…aku pun tak leh nak bayang apa jadi kat petronas dan negara arab yang bergantung pada minyak…

70 ribu graduan menganggur pasal tak ada kemahiran cari kerja

Semalam ada terbaca kat marquee kat bawah tu bila tgk berita…wow…betul ke 70 ribu…ramai tu…yang pasti aku pun termasuk sekali….yaa..memang betul..aku xda kemahiran nak cari kerja…aku pun memilih kerja…aku xrela melakukan kerja yang memenatkan fizikal…aku xnak kerja jauh dari tempat tinggal aku…aku xnak kerja yang xberkait dengan apa yang aku belajar…aku xnak kerja yang offer gaji kurang dari 2k…tapi itu Cuma alasan nak pujuk diri…aku dah berhabis lebih dari seribu ringgit semata2 nak pergi temuduga dan prepare untuk temuduga…bagi yang dah kerja tu..syukurlah mereka xalami apa yang aku alami…tapi aku rasa lebih ramai lagi yang nasibnya lebih buruk dari aku…bagi yang bertimbang rasa..mereka akan cakap pada aku..sabar jelah..belum ada rezeki lagi…tapi bagi yang aku rasa jenis xberapa nak paham keadaan pasal xpernah mengalami seteruk dengan apa yang aku dah alami…bunyinya amat menusuk hati…tapi xmengapa…at least mereka cuba bakar semangat kot…xleh nak salahkan mereka…dulu aku pun pernah memandang rendah pada orang…biasalah bila dah berada diatas…tapi sedarlah kita xselamanya kat atas…sekali dah ada kat bawah macam aku ni…barulah aku tahu bagaimana rasanya berada dibawah..aku yakin masa aku akan tiba…tapi bila ia berlaku…sudah tentu aku akan menjadi orang yang lebih bertimbangrasa dan memahami…

Hutang negara 250 bilion

Ini angka yang kerajaan bagi..aku nak tunggu angka yang pembangkang bagi…maklumlah sebelum ni kerajaan kata hutang ptptn 43 bilion..pembangkang kata xsampai pun 25 bilion..klu 43 buleh bankrapkan negara..aku nak tengok kerajaan baru akan bangkrap ke x kalu mewarisi kerajaan yang mempunyai hutang 250 billion…petronas dapat pun dalam 90 bilion setahun…tu pun sejak harga minyak naik…tapi xperlu risau…mana2 negara mempunyai hutang..negeri2 pun ada hutang…zaman sekarang mmg xleh lari dari hutang…seperti juga xleh lari dari riba…Cuma namanya je yang berbeza…riba tu tetap riba…dulu namanya kos pentadbiran…bila kecoh orang kutuk ianya riba…dah tukar jadi kos upah…dulu namanya bunga…sekarang namanya faedah…lebih canggih sket namanya interest…

Rang undang2 kesalahan pilihanraya ditarik balik

Kecoh beberapa minggu lepas gara2 rang undang yang diluluskan dalam masa yang singkat sampai bersidang pukul 3 pagi, tapi kecoh kat media pembangkang je pun..buleh masuk buku rekod negara tu…justeru malam tadi telah diumumkan bahawa ianya dah ditarik balik…kesan dari bantahan pembangkang dan juga kerajaan sendiri…inilah yang eloknya ada kerajaan dan pembangkang…kedua2nya xleh buat sesuatu yang menindas rakyat..pasti pihak satu lagi akan backup rakyat…macam penasihat atau pengkritik la…kerajaan xleh nak buat sesuka hati..pembangkang pun xleh buat sesuka hati…kedua2nya berlumba2 nak ambil hati rakyat…tapi malangnya susah nak lihat persaingan secara sihat antara kerajaan dan pembangkang kat negara ni…bila lah agaknya kita dapat tgk debat antara pm dengan ketua pembangkang…klu kat amerika ianya adalah perkara normal kot…pasal tu mereka saling tukar2 kerajaan…Cuma xkisahla kerajaan mana yang pegang amerika tu..dasar tindas islam dan pertahan yahudi tetap sama…justeru aku rasa ramai yang harap agar debat antara pemimpin negara dengan pembangkang kerap diadakan…agar rakyat boleh menilai kedua2 belah pihak…

Belah sana belah sini

Istilah ni xasing bagi situasi negara ni yang menunjukkan pemisahan yang disebabkan oleh perbezaan parti politik…belah sana xmau ambil tahu hal belah sini dan belah sini juga xmau ambil tahu hal belah sana…diburukkan lagi oleh media yang xkan mencapai titik keseimbangan…belah sana boikot media belah sini..belah sini boikot media belah sana…ini adalah amat malang sekali bagi rakyat tapi amat menguntungkan sesetengah pihak…aku bagi contoh gambar 10 orang polis sedang belasah sorang peserta demo…itu Cuma kat media pembangkang je…yang kat dalam tv Cuma duk ulang2 pendemo naik kereta polis dan terbalikkan kereta polis…jangan harap nak tgk muka pendemo yang pecah ditibai oleh polis…begitulah media kat negara ni…belah sini Cuma nak dengar belah sini dan xmau percaya kata belah sana..begitulah sebaliknya…justeru dapat aku simpulkan betapa mentahnya politik kat negara ni…mujurlah sekarang ni dunia tanpa sempadan…rakyat dah xmacam dulu..hanya dapat akses pada tv dan paper je…sekarang dah ada blog…laman web…web tv dan sebagainya…rakyat yang celik teknologi dah xbergantung pada media pro kerajaan atau pro pembangkang sahaja…sebaliknya menilai kedua2 dan dari situlah kita dapat membuat keputusan yang lebih bijak…apa yang tak kena dengan belah sini..apa yang kurang dengan belah sana…

P/s: Sekarang ni musim orang kawin…tips aku pada pengantin baru…xpayahla nak banding kan majlis kita dengan orang lain…buatla ikut kemampuan…yang penting adalah sesi akad tu berjalan lancar…yang adat2 tu belakang kira...bukannya adat yang menjadikan pernikahan tu sah…yang penting adalah kasih sayang antara anda dan pasangan anda…bagi yang belum hafal doa sebelum bersama tu…hafal lah dan amalkan selalu…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...