Rakan Seperjuangan

Monday, May 7, 2012

Sesi kenegaraan for dummies…


Dah lama nak tulis pasal ni…malam ni baru berkesempatan…maybe mood hari pekerja kot…meskipun aku tak ada pekerjaan lagi buat masa ni…tapi menulis pun satu pekerjaan..Cuma tak dibayar dengan wang ringgit…hanya dapat kepuasan bila lihat ada orang baca…sorang pun jadilah…at least ada yang baca…

Kali ini nak kongsi pasal kenegaraan…bukan kewarganegaraan tapi pasal kenegaraan…ini adalah rentetan dari apa yang aku belajar masa ambil stpm dulu…tahun 2002 dan 2003…ya…aku ambil stpm dua kali…so what??? Tapi subjek pengajian am tu mmg aku minat…terutama bab kenegaraan…10 tahun dulu aku mmg tererlah bab2 tu…aku dapat A utk pengajian am stpm 2002 dan b+ utk stpm 2003…sayang sekali pengajian am ni hanya diajar pada peringkat stpm dan pada peringkat universiti juga ada diajar bab kenegaraan tapi tidaklah secara terperinci seperti stpm…

Oleh kerana itu…ramai yang tidak berapa nak paham tentang kenegaraan pasal xramai yang ambil stpm…bukan nak kata ambil stpm tu dah jadi terer bab kenegaraan…tapi nak kata masa stpm tu…ia diajar secara terperinci…tentang prinsip kenegaraan terutamanya negara kita sendiri…kita akan tahu betapa bezanya kerajaan jenis persekutuan, kesatuan dan konfederasi…kita juga akan sedar bahawa negara ini mengamalkan kerajaan jenis persekutuan…dimana terdapat satu kerajaan pusat yang ditugaskan untuk memberi khidmat kepada semua penduduk negara ini tanpa memilih negeri yang tertentu sahaja…wajib bagi kerajaan pusat untuk memberi peruntukan tahunan bagi semua negeri dalam Malaysia ini…tidak kira negeri itu dibawah pimpinan pro kerajaan atau pembangkang kerajaan…

Kerajaan pusat mempunyai kuasa yang lebih berbanding kerajaan negeri…antaranya dalam kuasa ketenteraan, perundangan, kewangan, pendidikan dan banyak lagi kuasa yang diberikan kepada kerajaan pusat…kerajaan pusat adalah diterajui oleh parti yang mendapat kerusi majoriti dalam dewan rakyat…ahli dewan rakyat mewakili parlimen masing2…sekarang ini parti yang mendapat kerusi majoriti dalam dewan rakyat adalah barisan nasional..justeru parti inilah yang diberi kuasa untu membentuk kerajaan pusat...Dalam kerajaan pusat ada kabinet yang terdiri daripada menteri2 yang dilantik melalui proses2 tertentu…yang memegang portfolio masing2…

Kerajaan negeri pula mempunyai kuasa yang agak terhad berbanding kerajaan pusat…antaranya kuasa kerajaan negeri adalah hal ehwal agama islam, air, sumber alam dan tanah…kerajaan negeri diterajui oleh parti yang mendapat kerusi majoriti dalam dewan undangan negeri…ahli dewan undangan negeri mewakili dewan undangan negeri masing2…dalam kerajaan negeri ada exco2 yang dilantik untuk memegang portfolio2 tertentu…

Tujuan aku tulis ni adalah kerana aku dapati masih ramai rakyat yang tidak begitu arif tentang fungsi dan tugas kerajaan di negara ini…kalau betul dah arif…masakan tiap kali masuk tv…ada saja yang menuntut kerajaan negeri membuat sesuatu yang berada di luar bidang kuasa kerajaan negeri…setiap kali aku melihatnya, aku rasa amat kecewa dan kesian dengan mereka yang seolah2 diperbodohkan ini…sorry to say tapi mereka yang belajar tahap spm mmg tak diajar tentang bidang kuasa kerajaan pusat dan negeri..xtaulah kalau sekrang dah ada…tapi zaman aku dulu belum ada…dan kalau ada cikgu yang buat hal dengan buat soalan pasal kuasa kerajaan…terus dicop sebagai soalan politik dan diberi amaran serta merta..cikgu tu pun satu…dah tahu xda dalam silibus pun nak tanya…lainlah kalau soalan tu untuk pelajar stpm…

Apa yang kita lihat hari ini adalah agak bercanggah dengan konsep kerajaan persekutuan yang sepatutnya diamalkan dinegara ini…kita dapat melihat dengan jelas betapa negeri yang berada dibawah kuasa pembangkang dihina dan dikatakan mundur dan tidak membangun…sedangkan kerajaan pusat jugalah yang bertanggungjawab untuk membantu negeri tersebut…bantuan diberikan mengikut aturan tertentu antaranya mengikut jarak jalan raya yang terdapat dalam negeri tersebut…makin panjang jalan raya…makin tinggilah peruntukan yang diberikan setiap tahun…

Kerajaan pusat mempunyai kuasa untuk membuat jalan tetapi yang perlu membayar pampasan kepada pemilik tanah adalah kerajaan negeri…begitu juga jika kerajaan pusat nak buat sekolah…kerajaan negeri dikehendaki membayar pampasan kepada pemilik tanah andainya tapak sekolah itu dimiliki oleh penduduk dan bukannya tanah kerajaan…tapi kita biasa lihat papan tanda “projek kerajaan barisan nasional” pada hampir kesemua projek yang dibiayai oleh kerajaan pusat…itu adalah bagus, tapi buat apa nak bermegah dan berbangga kerana itu sememangnya tugas kerajaan pusat…mereka yang menawarkan diri untuk berkhidmat pada rakyat…tapi bila dah berkuasa…dibuatnya mcm mereka itu menjadi kerajaan dengan sendirinya…pelik bukan…ibarat pak guard yang mengungkit berjaga malam sedangkan itu mmg tugas pak guard…

Kerajaan negeri juga ada kuasa untuk membuat  undang2 yang dipanggil enakmen..yang dibahaskan di dewan undangan negeri…akan tetapi undang2 itu akan terbatal dengan sendirinya jika ia bercanggah dengan perlembagaan persekutuan…sebagai contoh…meskipun undang2 hudud telah diluluskan oleh negeri Kelantan…tapi hakikatnya ia terbatal dengan sendirinya kerana undang2 itu sememangnya tidak selari dengan perlembagaan persekutuan…justeru kenapa sibuk nak gubal dan bahas jika dah tahu ia akan terbatal dengan sendirinya??? Bagi aku…itu lebih baik dari langsung tidak cuba nak gubal dan bahas…lebih baik dari mengelak untuk melaksanakan…lebih baik dari menghina undang2 yang ada jelas dalam quran dan hadis…tapi saban tahun mesti ada suara sumbang yang mengutuk kenapa undang2 tu belum dibuat atau dilaksanakan…bagi aku…orang itu mmg kurang reti atau buat2 xreti…

Beralih pada perlembagaan negara…ia  merupakan suatu syarat yang dikenakan oleh pihak penjajah sebelum negara ini diberikan kemerdekaan…perlembagaan negara ini telah dibuat oleh seorang warga british yang berketurunan yahudi…lord reid namanya..sedar atau tidak…perlembagaan itulah yang kita pakai sekarang…ia bukan dibuat oleh mufti mesir, sheikh arab, tok imam atau tok lebai…tapi seorang warga british yang xda kena mengena dengan islam dan melayu…Cuma yang buat orang kita xkisah ialah pasal dia tulis islam adalah agama rasmi, bahasa melayu adalah bahasa rasmi, melayu dan bumiputra ada hak istimewa…tapi perlembagaan itu jugalah yang begitu berkuasa sehingga undang2 hudud pun buleh terbatal dengan sendirinya…walau tidak disebut dengan terperinci, kita sepatutnya sudah dapat memahami bahawa hukuman potong tangan untuk pencuri yang disabitkan kesalahan tidak mungkin dapat dilaksanakan selagi ia belum dipinda, ini kerana mencuri adalah dibawah kesalahan jenayah dan tidak boleh dibicara mengikut mahkamah syariah…untuk meminda perlembagaan, ia memerlukan sokongan 2/3 dewan rakyat dan mendapat perkenan raja2 melayu…

Jadi pada yang tak sabar nak tengok undang2 potong tangan dijalankan di negara ini, tunggulah bila parti pas mendapat majority 2/3 dewan rakyat dan diperkenan oleh raja2 melayu…yang mengikut hemat aku, hampir mustahil kerana orang islam sendiri ramai yang tak mahu undang2 itu dijalankan…cubalah kalau yang dicuri tu harta mereka, bukan potong tangan, potong kepala pun mereka sanggup…mereka yang xmau undang2 tu barangkali belum pernah mengalami kejadian dimana barang2 berharga mereka dicuri…betapa susah payah nak dapat…senang2 je orang curi…mujur potong tangan je..itu pun pergelangan je…bukan habis sampai bahu..tapi apa nak buat…ramai umat islam belum cukup diberi kefahaman tentang undang2 islam…paling sedih adalah ilmuan islam sendiri yang menakut2kan orang islam…mereka sendiri  yang mempersoal keberkesanan undang2 yang termaktub dalam quran tu..ada yang kata mereka yang mencuri ni xpatut dipotong tangan, tapi patut diberi kerja, bila dah ada kerja..baru mereka xmencuri lagi…kalau xpercaya…buleh tengok kat yutube…tentu dah ramai yang tahu siapa yang aku maksudkan…

Berbalik pada bidang kuasa kerajaan…kerajaan pusat mempunyai lebih kuasa dan diberi kuasa untuk menguruskan harta dan pendapatan negara contohnya hasil petroleum yang menjadi hasil utama pendapatan negara dan juga hasil utama dana bagi kerajaan persekutuan…sektor2 lain juga menyumbang tetapi tidaklah setinggi petronas yang sekarang ini mencecah lebih 80 bilion setahun…cukai pendapatan dan cukai2 lain juga penyumbang pada dana kerajaan pusat…justeru secara mudahnya ialah kerajaan pusat Cuma diberi kuasa untuk mengurus hasil negara untuk mentadbir dan mengurus negara ini…contoh yang paling senang, baru2 ni heboh satu negara dapat bantuan rakyat yang 500 tu…cara media utama laporkan perkara itu dan cara menteri2 dan cara penerima2 bantuan cakap seolah2 duit itu adalah dari poket menteri, seolah2 duit itu dipotong dari gaji2 menteri dan elaun wakil rakyat…

Sedangkan rakyat perlu tahu itu adalah duit rakyat…kerajaan Cuma tukang agih saja…tapi kerana ilmu kenegaraan rakyat negara ini rendah…dan rata2 yang dapat bantuan tu memang jenis xbelajar tinggi…maka tidak hairanlah mereka amat berbangga bila kerajaan bagi 500 ringgit..kita dah merdeka selama 55 tahun…klu diukur secara relatif…nilainya adalah lebih kurang 10 ringgit setahun…itulah nilainya…lainlah kalau setiap tahun sejak merdeka dapat 500…tapi bagi mereka yang dapat bantuan tu…itu dah cukup dari langsung xdapat…beberapa tahun lepas, mereka yang ada kenderaan bermotor dapat imbuhan…tahun ni…isi rumah yang berpendapatan kurang 3000 sebulan pulak yang dapat…

Mujurlah kebanyakan rakyat negara ini diajar bersyukur…kalau tidak…dah lama kerajaan yang ada sekarang tumbang…dengan pelbagai kejadian kebocoran dan ketirisan sumber negara yang hampir tidak digembar-gemburkan oleh media utama…rakyat masih lagi setia dengan kerajaan yang sama sejak dari merdeka…kononnya orang yang berumur 50 tahun lebih sudah tentu tidak dapat lari dari berbuat silap..berbanding yang baru 4 tahun tapi dah banyak buat silap...

Andainya rakyat negara ini kebanyakannya seperti aku…mesti ramai dah naik bosan dengan kes penangkapan warga asing tanpa izin…berjuta2 duit melayang untuk mereka ini…adakah rakyat negara kita juga buat hal mcm tu kat negara luar…sampai negara luar keluarkan jutaan ringgit untuk tangkap, tahan dan hantar rakyat kita. Macam mana dengan pusat serenti dan penjara..berapa juta duit kesitu..secara kasar mcm bazir duit…tapi jangan risau pasal duit tu xkemana…ia akan kembali pada rakyat…pusat tahanan, pusat serenti, penjara…semua tu ada kantin…kantin tu sediakan makanan, bahan nak masak tu beli pasar…yang penjual kat pasar tu orang kita…mcm tulah duit itu masuk pasaran semula…Cuma xpuas hati pasal mereka makan percuma dan dilayan dengan baik..at least arahkan mereka yang salah tu berkhidmat utk masyarakat…barulah orang macam aku xungkit sangat…

Bila masuk soal duit rakyat…rakyat kena sedar…kereta peronda polis, motor polis, pistol dan peluru polis, malah pakaian seragam polis…itu semua adalah duit rakyat…bukan nak kata kita tak patut hormat polis…tapi sekurang2nya kita tahu hak kita sebagai rakyat…apa2 sahaja milik kerajaan adalah milik rakyat…Cuma kerajaan diberi kuasa untuk mengurus…yang mana bila dah mati nanti…mereka akan ditanya tentang tugas mereka…bagaimana kenderaan rasmi digunakan…adakah untuk kegunaan peribadi seperti pergi hantar anak kesekolah guna kenderaan rasmi kerajaan atau sebaliknya…semua itu pasti ditanya bila dah mati nanti…justeru bagi yang kerja kerajaan atau yang sewaktu dengannya…hati2 kerana kebanyakan aset yang tersedia tu adalah milik rakyat…bukan milik peribadi…cukuplah guna sekadar perlu…sepadan dengan tugas dan khidmat kita…kalau melampaui batas…siap sedialah nak jawab…

Dalam media utama, kita sering mendengar tentang kemiskinan dan kemunduran sebuah negeri di pantai timur yang telah diterajui oleh pembangkang sejak 20 tahun dahulu…bagi yang tidak reti kenegaraan…semestinya memandang hina pada kerajaan negeri yang konon tak mampu nak tadbir negeri…tapi bagi yang reti…sudah pasti memandang serong pada kerajaan pusat yang nampaknya memilih bulu, nampak macam nak balas dendam kat negeri itu kerana rakyat negeri itu memilih pembangkang setiap kali pilihanraya…seperti yang aku hurai panjang lebar kat atas tadi…kerajaan pusat patutnya rasa malu kerana ada negeri yang mundur dan kurang membangun…ini kerana kerajaan pusat sepatutnya memberi dana kepada negeri itu…akan tetapi menurut menteri besar negeri itu…dana yang dihulurkan oleh kerajaan pusat tidaklah diterima secara langsung oleh kerajaan negeri..sebaliknya melalui pihak ketiga, beliau dan pasukannya telah bertungkus lumus untuk melunaskan hutang  yang ditinggalkan oleh kerajaan sebelum itu sejak mula diberi kuasa pada awal 80an…lebih mendukacitakan lagi…negeri itu turut dinafikan hak apabila saluran minyaknya dilencongkan ke negara jiran…negeri yang sepatutnya mendapat royalti minyak itu dinafikan haknya…ternyata rakyat negeri itu tidak begitu bodoh utk menyokong mereka yang menafikan hak mereka…

Kes lebih kurang sama bila kerajaan yang hasil minyaknya dinafikan apabila dimenangi oleh pembangkang pada hujung millennium yang lalu…royalti ditukar menjadi wang ihsan yang mana begitu hina sekali bunyinya..tidak cukup dengan itu…royalty itu turut dihulurkan kepada pihak lain dan bukannya kepada kerajaan negeri…tetapi apabila negeri itu ditawan kembali, royalti dikembalikan dan rakyat negeri itu dapat melihat sendiri pembaziran yang maha hebat telah berlaku…tapi rakyat negeri ini agak bertuah kerana sejak ditawan oleh pembangkang…barulah rakyat dapat merasa hasil minyak…kalau sebelum itu…Cuma dengar sahajalah bahawa negeri itu ada minyak..lihatlah betapa mundurnya ibu negeri itu walaupun dah lama diberi royalty minyak…dan lihatlah berapa banyak hutang negeri itu pada kerajaan persekutuan meskipun ada royalty…

Pergh…betapa kuatnya berbaur politik entry kali ini…apa nak buat…aku dah bosan dengan hasutan demi hasutan kat kaca tv tu…ibarat kata seorang penulis tu…jangan takut nak hasut pasal tv dan paper pro kerajaan hari2 duk hasut rakyat agar menolak pembangkang…sampai aku pun nak muntah bila tgk strategi sama dan kebudak2an diamalkan walaupun sekarang dan era dunia tanpa sempadan…debat antara presiden dap dan mca pun tidak dimuatkan dalam saluran utama…dahla pakai bahasa cina, sari kata pula English, masa pulak hampir tengah malam, orang yang bekerja gerenti dah lelap pukul 11 malam…pengerusi dap kata dia rela guna bahasa melayu, tapi apa nak buat kehendak penganjur…mcm mana aku nak hormat media utama kalau masih macam tu…aku tgk debat tu sampai habis…mujurlah aku faham English..dalam debat tu…orang pro mca bukan main kutuk islam…dia kata dap ikut telunjuk pas…tapi dalam berita utama kita dengar pas ikut telunjuk dap…mana satu betul ni…org pro mca begitu takut dengan hukum islam…tapi presiden dap jawab selamba je…tak perlu takut, setakat ini belum ada lagi orang pas yang mengapa2kan orang cina…debat tu agak kecoh…bila ada hadirin yang menjerit…yang diberi peluang tanya soalan sumenya pro mca…xda yang pro dap…tapi kalau diamati soalan2 tu..kebanyakannya pro mca tu amat takut jika negara ini jadi negara islam…kalau dalam tv bukan main lagi mcm hormat negara islam…tapi masa debat tu baru aku tau..rupa2nya mereka ni pura2 je…mereka takut negara ni jadi negara islam…

Dah agak panjang aku menulis ni…tapi aku tau ada pembaca tegar sanggup baca sampai habis…aku akui isinya xberapa nak teratur…maklumlah…sejak dari upsr, pmr, spm, stpm…bahasa melayu aku terutama karangan sentiasa dapat A…jadi jgn risau..walau kat sini aku tulis teruk…tapi itu kerana aku Cuma fokus pada isi…aku xda masa nak fikir soal penyampaian…matlamat aku agar dapat sampaikan info ini pada siapa2 saja yang open minded…percayalah bahawa aku mempunyai terlalu banyak masa lapang hingga aku mampu membuat penilaian dengan lebih mendalam…pada siapa yang nak lawan hujah2 ni…aku nasihatkan agar jangan bazir masa…

P/s: Ini ada satu tip bagi mereka yang susah nak bangun pagi walaupun dah ada alarm yang kuat…sebelum tido…niat dulu nak bangun pukul berapa..lepas tu bacalah surah al kausar yang pendek tu..innaa a’toinaa kal kau tsar sampai habis…pastu mengucap dan baca doa tido…mudah2an terjagalah pada waktu yang diniatkan…xsalah nak harapkan alarm..tapi kena ingat roh kita yang keluar masa kita tido tu siapa yang jaga…aku pun dah banyak kali kes alarm xbunyi..gara2 harapkan alarm…terlalai dengan dunia…so next time jangan lupa setkan alarm dan amalkan tip kat atas tu…insyaALLAH…kita tentu xmau hari kita dimulakan dengan terbabas solat subuh kan? Kita begitu takut miss punch kad on time…kita perlu lebih takut jika termiss atau terbabas solat subuh…dok gitu?

3 comments:

anah nik mahmood said...

penulisan yang bagus dan menyedarkan :)

Admin said...

Terima kasih sudi baca dan komen...more to come... :)

karimah said...

terbaik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...