Rakan Seperjuangan

Saturday, May 26, 2012

Isu semasa 2nd Edition


"Ditulis pada 7hb mei 2012"

Terpanggil utk menulis tentang isu semasa utk edisi yang kedua…aku tpaksa tangguhkan slot main game kat pc aku ni…pasal isu tu masih belum reda lagi baik kat media cetak atau kaca tv…kat internet aku xsure macam mana pasal aku kadang2 je pergi cc..itupun atas urusan yang betul2 penting sahaja…
Berbanding dengan bersih kali pertama dan kedua…kali yg ketiga ini betul2 jadi isu yang besar..meskipun kat tv mcm xda apa yang diperbesar atau dikecohkan selain daripada duk mengulang ayat “disokong pembangkang” berulang2 kali…orang xsekolah pun tahu ia disokong pembangkang, klu x, xkanlah ia dihalang begitu rupa…

Petang tadi ada member kepada daddy aku yang bawak akhbar lidah pembangkang ke rumah aku…aku pun heran pasal biasanya ia keluar pada hari jumaat…bukan ke jumaat aritu dah ada…aku bukan ambil port sangat berapa keluaran seminggu…tapi kerana nak tahu…aku pun bacalah…biasalah dalam tu..bertuahla klu ada part yang mendewakan kerajaan seperti kat tv…pendek kata macam yang edisi beberapa hari lepas…kali ni pun pasal kecederaan para pendemo yang sorry to say mmg xberapa nak masuk tv...yang masuk tv Cuma polis yang cedera…

Tapi media pembangkang ni mmg mcm tu…klu sama je dengan apa yang kat tv laporkan..buat apa nak terbitkan media sendiri…gerun juga lah aku baca kejadian dikasari pihak berkuasa tu…siap ada letak status fesbuk pihak berkuasa yang mengaku best belasah pendemo sampai pecah kepala…klu xbetul mmg kena samanla media tu…dalam hati nasib baik ia xberlaku pada aku masa kejadian tahun 2007 dulu…klu x…xtaula mcm mana diri aku sekarang ni…mujur dulu Cuma terkena gas pemedih mata atau aku lebih suka panggil gas panik…dan hampir2 kena air meriam air yang berbuih mcm sabun tu…Cuma beberapa sentimeter je lagi…

Paling menarik ialah tulisan yang memuji pihak berkuasa kat pusat tahanan yang lebih bertimbang rasa…siap tulis kat situ..rata2 kat situ ramai yang ada paku “berpangkat”…mgkin ada ijazah dan lepasan universiti…berbanding yang kat luar yang lepasan spm tu…aku xtaula apa maksud penulis tu tulis tahap spm…adakah dia maksudkan tahap pendidikan atau pemikiran…tapi ikut pengalaman aku…pekerja yang tahap spm tu mmg rajin dan menurut perintah dengan baik…mereka adalah penerima masalah yang baik…tapi dari segi penyelesaian masalah…aku mmg tak berani nak harapkan mereka…

Teringat kes masa aku kat universiti dulu..ada mmber aku sorang ni yang xpuas hati dengan kerani kat pejabat dekan…diikuti dengan pertikaman lidah…kemudian ada pensyarah yang tegur mmber aku tu..katanya buat apa nak bertengkar dengan kerani tu…dia kena paham yang kerani tu Cuma tahap spm je…bukan mcm dia yang tengah buat ijazah tu…daripada kejadian itu aku pun mulai terpikir..ooo…patutla ada kerani2 yang mmg cepat melenting dengan student sume…mcm aku cakap tadilah…mereka ni amat rajin dan menurut perintah…tapi bukannya penyelesai masalah yang baik...klu masalah tu rumit..better terus consult orang atas…pasal kita yang sakit jiwa klu berurusan dengan kerani2…

By the way tulisan ni tidak bertujuan menyinggung perasaan mereka yang tahap spm…pasal mak bapak aku upsr pun xda…ayah aku berhenti masa darjah 4…mak aku langsung xsekolah…bukan kerana dibuang sekolah tapi menjadi mangsa keadaan…terpaksa korbankan sekolah demi adik2 yang masih kecil…tapi mak bapak aku mmg otak pikap…Cuma bab matematik mmg hancur…itu pasal la dengan aku sekali pun hancur matematik ni…aku memberontak bila terpaksa kira benda yang xberkait dengan kehidupan seharian aku…lainlah klu aku mmg kerja engineer ke apa..ini kena suruh kira secara teori semata2…itu yang aku malas tu…xkiralah baik mana pun cikgu tu…aku tetap mental block dengan math…
Berbalik kepada isu semasa, sekarang ni kecoh dengan suruhanjaya diraja…sikit2 suruh tubuh suruhanjaya diraja…baik usul dari kerajaan atau pembangkang…dari satu segi…teruk sangat ke pihak  berkuasa sedia ada…sampai kena ada suruhanjaya diraja…yelah nak dapat keputusan yang lebih telus dan neutral…bagi aku dalam teori bulehla…realiti tak mungkin…mana ada orang yang betul2 neutral…yang terbaru suruh tubuh suruhanjaya siasat penghinaan raja, task force mykad, terhangat dipasaran sekarang ni adalah kekerasan melampau pihak berkuasa menyuraikan demo…smpai ada wartawan tulis polis raja dimalaysia…adoi…mcm2 hal berlaku akhir2 zaman ni…

Berita tadi ada laporkan pasal memorandum…ada dua pihak bertembung, satu sokong polis, satu lagi xsetuju dengan polis…tapi yang emo lebih bukan polis, tapi pihak yang sokong polis…jelas kat tv salah sorang tu naik sheikh…gerenti dia akan terkenal nnti…dulu kat luar negara pun ada jenis begitu..masa oprah winfrey buat slot tentang pesakit aids…tiba2 ada sorang yang bangun dan guna bahasa giler keras dan kaw2 kutuk pesakit aids tu…selepas berpuluh tahun…orang tu pun jadi dj radio lagi…tapi oprah sempat panggil dia utk diwawancara utk kali kedua…orang tu mengaku time tu dia darah panas…masih jahil dan terlalu mengikut perasaan…time tu jugak dia mintak maaf pada keluarga pesakit aids tu…yang selepas kena cerca dengan dia dalam wawancara dulu terus dihalau dan dipulau oleh penduduk setempat…malangnya pesakit aids tu dah lama mati…buleh nampaklah kekesalan orang tu…tadi kat tv bila aku tengok lelaki naik sheikh tu…aku pun teringat kes dalam rancangan oprah tu…tapi masalah lelaki dalam tv tadi bukan muda remaja..patutnya lebih professional la…buat malu anak bini yang menengok…

Sementara itu kat negeri aku ni…yang tiap2 hari keluar berita pesalah yang kena hadap kat mahkamah…kes dadahla yang paling banyak…klu xcaya..cubalah tgk berita tv9…mesti ada kes dari tganu punya…suatu pencapaian yang amat memalukan bagi negeri yang darul iman ni…tiap2 malam ada je pesalah dari negeri ni…xpadan dengan tu..tadi kat berita ada ngo kat negeri ni yang mendesak agar dilucutkan warganegara penganjur program yang agak popular sekarang ni..sapa lagi klu bukan ambiga…dikecam hebat lepas nak anjuran seksualiti merdeka…hmm…dah xda isu ke…ambiga tu bukan islam…kenapa tak fokus pasal orang islam warganegara kita yang terang2 mengaku gay kat youtube…dan sorang lagi yang pakai baju melayu masa kawin sejenis…dah xda isu sangat ke…ish2…
Ambiga tu bekas orang besar majlis peguam…ternyata dia lebih tahu undang2 negara ni…kat mana ada lompang yang bolehkan dia bertindak macam tu…klu x…tentu dia dah kena tangkap…orang macam ambiga tulah petanda bahawa undang2 manusia mmg xboleh pakai..lebih2 lagi klu bukan undang2 islam…sedangkan mamat yang pernah hina negara dan islam dulu pun buleh jadi pengarah filem sekarang ni…dulu bukan main berapi orang duk marahkan dia…sekarang dah cool down nampak…

Mungkin ada yang tertanya2 kenapa aku bazir masa tulis sume ni..kenapa aku xbuat macam orang lain…duk diam2 sudah…buat apa nak ambil tahu pasal benda2 berbaur politik ni…well…aku buat sume ni pasal aku ada banyak masa…aku jugak xsenang hati dengan keadaan negara…meskipun aku xda jawatan penting dalam negara…tapi aku buat sume ni demi orang ramai…aku nak sedarkan orang ramai..betapa negara kita ni sebenarnya dalam tahap berjaga2…satu contoh aku bagi…kita berbangga dengan dunia bahawa negara kita adalah negara yang berjaya menarik pelajar antarabangsa datang…tapi lihatlah kesan pada masyarakat setempat…kajang dah jadi port pak arab, serdang dan cyberjaya dah jadi port pak parsi, nilai dan jadi port afrika..gombak pun port afrika…bila berjalan2 kat tempat ni…rakyat asing ni dah berleluasa sangat…kita sendiri jadi macam terasing dibumi sendiri..klu pergi kat bukit bintang tu lagilah…rasa mcm kita dah jadi menumpang kat negara sendiri…dalam tv pun asik buat serbuan dan tangkapan pada pelajar asing yang xda permit dan tinggal lebih masa…ditambah lagi dengan sindiket dadah yang dipelopori oleh golongan2 ni…

Pasal pekerja asing pulak…lagilah satu isu…tapi suara rakyat kita Cuma dalam hati je…klu ada rasa xpuas hati pun Cuma dalam hati je…sindiket pecah rumah, samun, curi..kacau anak dara orang…bawak lari anak orang..goda orang kita dan sebagainya…rusuhan kat pusat tahanan lagi…adoi…aku mmg tak boleh pejam mata dan pekakkan telinga je…at least aku kena tulis agar ada yang baca…ada yang paham…pasal sume masalah tu lambat laun akan sampai kat kita…klu xkena kat kita…mgkin pada anak cucu kita…apa yang aku nampak…masalah kebanjiran warga asing akan jadi isu yang besar suatu hari nnti…pembangkang dakwa mereka ni dibawa masuk kesini untuk jadi pengundi…aku xambil port sangat pasal tu, klu betul lambat laun akan terbongkar juga...Cuma aku xsenang hati bila mereka datang buat jenayah…tgk saja bila imigresen buat operasi…mereka xberi kerjasama..klu dah datang negara orang tu..buatlah mcm kat negara orang…

Isu melupuskan pinjaman memufliskan negara pun dah reda…sekarang ni dah ada inisiatif kad diskaun pelajar…masa mula2 aku dengar pasal tu..aku masih lagi pelajar…sekarang dah hampir dua tahun aku tamat belajar..baru nak buat…mmg sah pilihanraya dah nak dekat…macam2 cara dah keluar untuk memancing rakyat…yang miskin diberi duit…yang belajar diberi diskaun…mcm2 lagilah…tiba2 je kerajaan mcm ada banyak duit…itulah tandanya dah dekat  mengundi…harga minyak pun dah lama xnaik…tunggu jelah apa akan jadi lepas pilihanraya nanti…aku Cuma dapat ramalkan inflasi yang teramat je..klu kerajaan yang ada sekarang tumbang…alamatnya kerajaan baru pasti akan mewarisi negara yang hampir2 muflis…dalam pada tu..rakyat pun mintak mcm2…mintak agar dikekalkan bantuan yang Cuma beberapa bulan ni mereka dapat…aku dapat ramalkan betapa seksanya kerajaan baru jika menang dalam pilihanraya akan datang…

Tapi apa susah…pengerusi dap pun dah kata..klu kerajaan baru terbukti  xefisien…rakyat buleh saja singkirkan mereka pada pilihanraya seterusnya…itu baru politik namanya…macam xnormal je bila kerajaan berkuasa begitu lama…lebih dari 50 tahun…apa kata bagi chance kat pihak satu lagi…klu betul mereka mmg teruk…bukan kata 50 tahun…500 tahun pun kita sanggup bagi kerajaan sekarang memerintah…tapi sejarah membuktikan…tak ada kerajaan yang akan kekal…bila agama ditolak tepi…tunggu jelah saat kehancurannya…

P/s: Merapu banyak2 pun xguna…ini ada sedikit tips…klu kita betul2 nak kan sesuatu…berdoa saja xcukup…perlu di ikuti dengan amalan lain..antaranya solat hajat dan baca surah yasin…pasti akan dapat hasilnya…dengan syarat itu adalah hajat yang baik…klu setakat doa je…mmg xnampak kesungguhan kita tu…itu pasal kena top up dengan amalan2 lain…yang penting solat 5 waktu kena jaga…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...