Rakan Seperjuangan

Thursday, May 3, 2012

Isu semasa


Bertemu kembali dalam entri terbaru…aku sudah tidak berapa aktif nak update blog setiap minggu mcm dulu…hidup hanya tertumpu depan tv sahaja…menambah ilmu dan mengasah ilmu…mengikuti perkembangan semasa dan juga berhibur…

Sebenarnya tujuan aku teruja sangat nak menulis entri ni adalah untuk berkongsi apa yang terlintas dalam minda aku…sorrylah jika blog ni makin lama dah makin personal…tapi aku tetap lagi dengan tema iaitu berkongsi apa yang aku tahu, harap dan rasa…bukan hanya terhad pada agama dan politik serta kesihatan semata2…biarlah apa orang nak kata…klu dah xsuka tu aku xleh nak paksa…maybe ada yang anggap blog ni dah jadi rojak ke ape..aku akui mmg blog ni mcm rojak dan hilang fokus sket sejak aku tamat belajar…

Cukuplah dengan dua perenggan intro…tulisan kali ini Cuma nak ulas pasal demonstrasi yang telah berlaku baru2 ni…yang masih lagi hangat diperkatakan di tv..di surat khabar aku xberapa sure pasal aku xcukup duit nak beli paper…dalam hidup aku yang dah nak cecah 30 tahun ni buleh dibilang dengan jari sahaja berapa kali aku beli paper…bukan anti paper tapi memang serius aku xbrapa nak ada duit nak beli…
Beberapa hari lepas aku awal2 pagi dah terlentang depan tv nak tahu perkembangan tapi malangnya tiada apa2 yang dapat disaksikan di kaca tv…aku tunggu sampai malam baru dapat tgk apa yang berlaku…barulah dapat lihat dua butir kete pulis kena vandalism…siap kena terbalikkan lagi…lebih dahsyat dari dalam filem kongsi lagi…dapat lihat bagaimana budak2 muda yang kebanyakannya berpakaian kuning sedang mengamuk dan membuat kacau dengan kerete polis…ada juga polis dan wartawan yang turut menjadi mangsa…

Tapi itu akan dibincangkan kemudian, yang aku betul2 nak katakana dahulu adalah pasal perniagaan yang tutup kedai pada hari berkenaan…dapat dilihat dengan jelas hanya beberapa gerai kecik je yang bukak bisnes pada hari berkenaan dan bila diwawancara oleh tv…peniaga menyalahkan para pendemo…berjuta2 ringgit kerugian dianggarkan gara2 pendemo…

Aku xtaulah bagaimana orang lain melihat keadaan itu…bagi aku…tindakan menyalahkan pendemo adalah satu tindakan yang amat bodoh sekali…aku tidak paham bagaimana kebanjiran ribuan orang buleh menyebabkan mereka rugi dan tutup kedai…adakah pendemo itu akan merompak kedai2 mereka…merosakkan kedai mereka…mengambil barang tanpa bayar…makan xbayar…adakah pendemo yang ugut mereka agar tutup kedai…setahu aku kalau makin ramai orang datang…makin untunglah berniaga…pasal yang datang tu mesti bawak duit, mesti nak makan dan beli barang….Cuma tujuan utama mereka datang bukan nak beli belah…mereka bukan pergi ekspo atau karnival jualan murah…tapi yang pasti mereka akan singgah makan di gerai2 dan restoran dan juga beli barang2 lepas mereka berdemo…

Di sini juga ingin aku bawa pembaca untuk mengimbas kembali insiden pada tahun 2007, pada masa itu aku merupakan salah sorang yang terperangkap dalam insiden tu…pada demo kali pertama itu…kedai2 dan gerai2 dan gedung2 tidak ditutup malah dibukak macam biasa…maybe masa tu para peniaga beranggapan kebanjiran umat manusia akan membawa keuntungan lebih dari biasa…jadi memang aku tidak nampak ada gerai atau kedai yang tutup…mungkin ada tapi aku xperasan…kalau xperasan tu maknanya sikitlah yang tutup…itu baru betul…makin ramai yang datang…makin besar peluang nak kaut untung…

Tapi semua itu berubah bila tiba2 sahaja aku dan manusia sekeliling yang jadi pemerhati dari jauh terhidu gas pemedih mata…walaupun asapnya xberapa nampak…tapi buleh dirasa kesannya dari jauh…apa lagi…aku dan yang lain terus panik dan bertempiaran lari…susah nak gambarkan kesan gas tu…bukan mata je yang pedih tapi otak pun jadi bingung dan panik xtentu hala…yang paling dekat masa tu adalah burger king…jadi aku pun meluru masuk ke  burger king…kru burger king pun tutup pintu…beberapa minit jugak lah terkurung dalam tu…mujur ada aircon…bila dah reda..barulah keluar dari premis tu..mujur xkena halau macam anjing kurap...

Yang aku nak cerita…pada masa tu memang premis perniagaan bukak seperti biasa…penjual kuih dan penjaja air tepi jalan pun bukak bisnes macam biasa…lepas keluar dari burger king, aku pun pergi masjid india..sempat juga aku tanya polis kat situ camne nak ke mesjid india…aku xtau jalan…polis tu pun jawab dia pun xtau pasal dia pun bukan dari situ…jalan punya jalan..sampailah jugak…bila sampai je..pergh….bau dan kesan gas pemedih mata mmg memenuhi masjid india tu…kat situ sempat juga aku sembang dengan salah sorang pendemo yang balut muka dengan kain…katanya nak atasi kesan gas pemedih mata ialah dengan “kemam” garam dalam mulut…

Lepas tu aku pun menuju ke tempat dimana aku bakal bertemu bekas rumet aku..dia sekeluarga datang dari kampung dan itulah tujuan utama aku pergi..bukan nak join demo….tapi nak jupe bekas rumet..jumpa kat area kamdar yang pada masa tu masih lagi bukak macam biasa…lepas sembang2 dan pau duit dia…aku pergi ke kfc yang berdekatan….lepas dan kenyang makan…ingat nak balik lah..tapi rupa2nya keadaan belum betul2 aman…walaupun aku lalu jalan yang xda kena mengena dengan jalan yang pendemo gunakan…tapi tetap menghadapi masalah…

Masa tu aku kat tepi jalan…aku tengok ramai pemerhati dan juga pelancong yang mengeluarkan kamera dan telefon bimbit nak ambil gambar…maklumlah benda ni bukan senang nak tengok…ambil gambar fru dengan trak dan anggota yang pakai perisai tu berkawad di jalan…ingatkan selamat lah…pasal jalan tu bukannya digunakan oleh pendemo…sedang elok melihat kawad tu…tiba2 kena sembur meriam air…bertempiaran lari orang2 awam dan pelancong asing…aku ingat lagi ramai yang lari nak masuk satu gedung perniagaan tu…tapi guard kat situ punyalah panic…dia tutup pintu xbagi orang masuk…hanya beberapa orang je sempat masuk…air tu hanya beberapa sentimeter je nak kena aku…mujur xkena…aku terpinga2…duk tepi jalan pun kena sembur…bila mereka dah berlalu…aku pun balik…

Tapi dalam perjalanan balik tu aku melihat banyak kuih2 dan makanan bersepah di tepi jalan…para peniaga yang menjaja kuih dan air banyak yang rugi pasal gerai mereka kena sembur dengan air berbuih…kesian pulak aku tengok…yelah…mereka ingat makin untung bila orang ramai datang…sekali rugi pasal gerai mereka kena sembur…aku pun lihat banyak premis termasuk kamdar yang terus tutup kedai selepas kejadian sembur tu…mereka tentu xsangka ini akan terjadi…igtkan dapat untung…rupa2nya padah yang menanti….

Tentu ada yang hairan bila aku tulis macam tu…apa kaitannya…kaitannya yang aku nak cakap kat sini adalah bukan pendemo yang sebabkan mereka terpaksa tutup kedai…tapi tindakan mereka yang nak menyuraikan pendemo tu yang buat mereka tutup kedai…pasal bukan baju kuning je yang kena sembur…semua baju hatta yang xpakai baju pun kena sembur…jadi xhairanlah bila demo kali kedua dan ketiga diadakan…mereka telah tutup kedai awal2 lagi…tutup bukan kerana ramai yang nak datang…tapi tutup kerana risau tindakan yang akan dilakukan oleh pihak yang nak halang orang datang…

Pihak berkuasa Cuma jalankan tugas…mereka menurut perintah…apa cara pun ia mesti dihalang…pasal perhimpunan tak ada permit…tuntutan pun xmunasabah…tapi walaubagaimanapun semua dapat lihat peti undi lutsinar pada pru 12…yang mana masa dituntut dulu..ia dianggap xmunasabah…dakwat kekal pun akan dilaksanakan pada pru 13 nanti…itu pun dianggap xmunasabah pada satu ketika dulu…

Bagi orang yang rasional…mereka tidak hanya menyalahkan satu pihak…aku ni xtaulah nak kata rasional ke x…aku Cuma rasa biarkan saja pendemo tu duduk bantah…dah mereka kata perhimpunan aman…nanti klu mereka buat hal barulah kita tuding jari sepenuhnya pada depa ni…tapi apa yang terjadi adalah sebaliknya…maklumlah manusia ni kalau dah kena pressure…kita dapat saksikan mereka ni mula bertindak liar…bagi mereka..kenapa nak halang dari berkumpul ditempat awam…mereka bukan nak buat maksiat…tapi awal2 lagi dah dihalang…itulah kita lihat budak2 muda yang darah masih panas tu bertindak liar…tapi aku rasa itu buleh dielakkan jika mereka tidak dihalang oleh kawat…dan juga buleh dihalang jika mereka sanggup tukar tempat...menteri kata ia langsung xganggu gugat keselamatan negara…tapi kita lihat macam bercanggah dengan apa yang terjadi…kenapa dihalang begitu rupa kalau betul xganggu keselamatan negara…

Bagi aku yang masih mentah ni…mmg xganggu keselamatan negara…yang datang tu bukan bawak senjata…malah bawak keluarga lagi, siap bawak anak bini lagi, kalau betul nak buat hal…xkanla sanggup bawak anak2 kecil kot…tapi tulah…rasa hairan bila mereka ni dihalang lebih2..macam ada sesuatu yang xkena…berani kerana benar..takut kerana salah…ibarat kita rasa ada sebuah rumah tu ada buat benda xelok…tiba2 jiran2 datang nak tengok apa sebenarnya berlaku…tiba2 ada pihak yang halang…kemungkinan besar memang betul dalam rumah tu ada buat benda xelok…kalau x..masakan nak halang pulak…begitulah perumpamaan senario yang berlaku…rakyat macam dah hilang kepercayaan…bukan semua tapi sebahagian…

Apa2pun yang telah dan bakal berlaku…ia menunjukkan betapa pru dah makin dekat…bagi aku…aku memang xhalal dan xredha jika pihak yang uruskan pru itu menipu…bukan senang nak ketempat mengundi dan beratur panjang untuk pangkah undi…tiba2 kena tipu…penipuan dalam pilihanraya ada dimana2…malah ada negara yang langsung xendah keputusan pilihanraya…ada negara yang langsung xda pilihanraya…justeru dapat aku katakan bahawa pilihanraya bukan salah satu cara yang efektif dalam mempamerkan demokrasi…terlalu banyak ruang dan peluang dimana penipuan boleh berlaku…tapi ingatlah bahawa mereka yang menipu…samaada yang tuduh atau tertuduh…mereka akan mendapat balasan yang setimpal…mungkin terselamat didunia…tapi belum tentu selamat dialam seterusnya…

Bilalah agaknya hak sama rata akan diberikan kepada pihak2 yang bertanding pada pilihanraya…yang kena tuduh kat tv xda peluang nak jawab kat tv…yang kena tuduh kat paper xda peluang nak jawab kat paper…mungkin majoriti xnak tahu..tapi aku betul2 nak tahu…sudah tentu yang kawal tv ada kuasa lebih…contohnya hari2 aku tgk berita tv…tapi aku xtahu pun bahawa ada  9 rang undang undang berkaitan pilihanraya diluluskan dalam masa sehari dan berakhir pada jam 3 pagi…betul ke dakwaan ini…betul ke ada pihak yang batalkan kuasa untuk pihak lain untuk memeriksa kad pengenalan bakal pengundi…semua itu aku baca dari lidah pembangkang…hairan jugak benda yang macam tu xmendapat liputan meluas kat tv…bersidang sampai 3 pagi tu…rekod tu…adakah berita gadis jatuh lubang kat negara luar lebih utama dari itu…makin lama makin tawar hati nak tengok berita kat tv…taulah kena pro kerajaan…tapi nampak sangat ke pro an nya tu…langsung xbagi chance..

P/s: Antara amalan yang buatkan kita murah rezeki adalah mendoakan kesejahteraan pada mak bapak pada setiap hari…rezeki tu bukan dalam bentuk wang ringgit sahaja…ketenangan, kelapangan dan kesihatan juga adalah rezeki…jadi jgnlah berhenti dari berdoa agar murah rezeki…ia pasti akan datang…kalau bukan dalam bentuk kebendaan…semestinya dlam bentuk yang tak dapat dibeli oleh harta benda…renung2kan dan selamat beramal…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...