Rakan Seperjuangan

Tuesday, August 31, 2010

Penentuan Lailatul Qadar, Satu Cara

Sejak permulaan puasa lagi aku nak kongsi benda yang aku dah dengar sejak bertahun-tahun lamanya ini...yang aku dengar secara tak sengaja melalui satu rancangan slot agama di Radio...ustaz jemputan pada hari itu menerangkan bahawa ulamak2 sufi terdahulu ada satu cara untuk menentukan lailatul qadar melalui hari permulaan puasa...

Ia bagaikan satu formula yang digunapakai namun ia tidak semestinya tepat, tetapi banyak tahun juga formula ini menjadi, tambah ustaz itu disamping menerangkan apakah yang akan berlaku di pagi keesokan harinya jika lailatul qadar berlaku pada malamnya...antaranya ustaz itu menyebut cahaya matahari pagi seolah2 terlindung dengan sesuatu yg kita kaitkan dengan sayap malaikat2...dan kebetulan pada tahun itu...aku dapat melihat sendiri betapa cahaya mentari pagi yang umumnya kemerah2an itu menjadi keputih2an dan matahari seolah2 terlindung dipagi harinya...

Aku ada menyalin formula itu dalam bentuk KAEDAH MOKHDAR, yang aku belajar ketika aku tingkatan 3...aku cuma perlu ingat LUJALMAJAG...LUJALMAJAG...bunyi yang pelik tapi ia membawa makna yang tersendiri bagi aku...

LUJALMAJAG= 9179573...aku cuma tetapkan nombor ganjil sahaja...kerana lailatul qadar berlaku pada 10 malam terakhir dan pada malam yg ganjil...ini bermakna 9179573=29,21,27,29,25,27,23 yang aku susun bermula hari ahad hingga hari sabtu...

Ini bermakna....jika hari permulaan puasa adalah hari ahad, kemungkinan lailatul qadar adalah pada malam yang ke 29 ramadhan..

Jika puasa bermula pada hari AHAD= Kemungkinan besar malam ke 29
Jika puasa bermula pada hari ISNIN= Kemungkinan besar malam ke21
Jika puasa bermula pada hari SELASA= Kemungkinan besar malam ke 27
Jika puasa bermula pada hari RABU= Kemungkinan besar malam ke 29
Jika puasa bermula pada hari KHAMIS= Kemungkinan besar malam ke 25
Jika puasa bermula pada hari JUMAAT= Kemungkinan besar malam ke 27
Jika puasa bermula pada hari SABTU= Kemungkinan besar malam ke 23

Ini bukannya dari hadis nabi atau dari al Quran tapi ini hanya formula yang dicipta oleh ulamak2 sufi terdahulu...mereka mungkin diberikan kelebihan yang istimewa hingga dapat membuat formula seperti ini...tapi sebagai orang Islam yang sempurna...kita tidak sepatutnya menunggu malam2 tertentu sahaja utk beribadat dan mencari lailatul qadar...

Formula ini bukannya 100% betul tapi kebanyakkannya mengena...contohnya tahun 2010 ini hari bermula puasa adalah pada hari rabu, maka kemungkinan lailatul qadar adalah pada malam ke 29 ramadhan...tapi kita tidak perlu tunggu sehingga malam ke 29 baru nak beribadat bersungguh2...ada kemungkinan lailatul qadar berlaku sebelum malam ke 29...kita umat islam cuma harus percaya bahawa lailatul qadar pasti berlaku...nabi pesan agar mencari lailatul qadar pada malam 10 terakhir dan nabi membanyakkan ibadat pada malam2 yang ganjil...ini adalah satu hikmah kepada kita semua agar kita terus beribadat tanpa menunggu satu malam sahaja utk beribadat...

Tujuan aku kongsi formula ini adalah bagi panduan bagi mereka yang ingin tahu lebih lanjut bagaimana hendak menentukan lailatul qadar...memandangkan ini hanya satu formula...tidak semestinya ia tepat...namun mengikut pengalaman aku...pernah juga formula ini menjadi...aku akan tertunggu2 keesokan paginya dan ternyata dapat lihat perubahan pada cahaya matahari pagi...tapi bukannya tiap2 tahun ia berlaku...ini cuma formula yang dibuat oleh ahli2 sufi terdahulu...

Jangan pulak nak tuduh aku bidaah ke ape...aku cuma kongsikan kat sini...agar aku tak lupa apa yang ada dalam kepala aku ni apabila aku meningkat tua kelak...aku pun tidak paksa agar orang menerimanya...malam ini pun malam 21 ramadhan...kemungkinan malam ni adalah lailatul qadar...tiada siapa yang tahu melainkan setelah ia berlalu, menerusi tanda diawal pagi apabila cahaya matahari seolah2 terhalang...

P/s: Malam yang lebih baik dari 1000 bulan...bagi mereka yang menghabiskan malam itu dengan maksiat..alangkah ruginya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...